Angajații SpaceX, extenuați de muncă. Iau stimulente cu amfetamină pentru a face față termenelor limită impuse de Elon Musk
0Un fost angajat SpaceX din Brownsville, Texas, a declarat pentru Reuters că unii angajați au luat Adderall - un stimulent conceput pentru a ajuta persoanele cu ADHD să-și îmbunătățească concentrarea și nivelurile de atenție.
O anchetă recenta făcută de Reuters a descoperit că unii angajați SpaceX au recurs la administrarea de Adderall (medicament care conține amfetamină și dextroamfetamină, substanțe cu efect stimulant asupra sistemului nervos central) pentru a ține pasul cu ritmul de lucru din companie, iar alții au ajuns în situația de a adormi în baie pe durata săptămânilor lungi de muncă.
Travis Carson, un fost angajat SpaceX din Brownsville, Texas, a declarat pentru Reuters că unii angajați au luat Adderall - un stimulent conceput pentru a ajuta persoanele cu ADHD să-și îmbunătățească concentrarea și nivelurile de atenție - fără prescripție medicală pentru a face față ritmului de lucru. Carson a fost sudor și ulterior supervizor de producție la SpaceX între 2019 și 2022, când a fost concediat după o ceartă cu managerul său, conform publicației, scrie ziare.com.
Patru foști și actuali angajați SpaceX la acea locație, inclusiv Carson, au declarat pentru publicație că uneori lucrau peste 80 de ore pe săptămână, iar unii adormeau în băi.
Potrivit raportului, sudorii SpaceX precum Carson lucrau în corturi la locul de lansare, având uneori de-a face cu temperaturi care depășeau 100 de grade Fahrenheit în timpul sudurii de componente ale rachetei. Pentru a face față căldurii, angajații primeau tratamente cu perfuzii pentru a putea continua să lucreze, conform relatărilor Reuters.
Compania de rachete a lui Elon Musk, în care aproximativ 13.000 de oameni, a avut cel puțin 600 de accidente de muncă în decurs de nouă ani, a raportat publicația. Numărul nu este cel real, deoarece compania nu a depus rapoarte la Administrația pentru Siguranță și Sănătate în Muncă pentru niciunul dintre anii în care a fost în funcțiune, conform Reuters.
După interviurile cu peste 36 de persoane, Reuters a scris că unii angajați actuali și foști au declarat că accidentele au fost rezultatul ritmului alert impus de Musk în cadrul companiei. Miliardarul a încercat de mult timp să determine SpaceX să construiască o rachetă care să permită oamenilor să călătorească într-o zi pe Marte.
Tom Moline, un fost inginer SpaceX, a declarat pentru Reuters că a fost unul dintr-un mic grup de angajați concediați după ce au ridicat probleme cu privire la mediul de lucru al SpaceX.
Patru angajați actuali au declarat pentru Reuters că Musk însuși a contribuit la unele dintre problemele de siguranță de la SpaceX prin manipularea lansatorului de flăcări pe șantier, precum și prin aversiunea sa față de culorile strălucitoare care sunt uneori folosite din motive de siguranță. Trei foști supervizori de la SpaceX au relatat că Musk ar fi cerut să fie înlocuită vopseaua galbenă cu cea neagră sau albastră și că unii muncitori erau sfătuiți să nu poarte veste de siguranță galbene strălucitoare atunci când miliardarul se afla pe șantier.
Un purtător de cuvânt al SpaceX nu a răspuns încă la o solicitare de comentariu înainte de publicare. Totuși, compania a reacționat la anchetele OSHA, afirmând că nu este responsabilă pentru accidentele de muncă, deoarece oferă angajaților instruire în domeniul siguranței, potrivit relatărilor Reuters.
Ancheta Reuters a început după ce unii angajați SpaceX au redactat o scrisoare deschisă anul trecut criticând comportamentul lui Musk ca fiind o "sursă de distracție și rușine."
Musk este cunoscut pentru faptul că uneori solicită eforturi susținute de muncă, dormind uneori pe podeaua fabricii Tesla.
Biograful său, Walter Isaacson, a declarat că miliardarul are un "simț maniacal al urgentei" care i-ar putea speria pe unii dintre angajații săi - o caracteristică despre care Isaacson a spus că este eficientă în 80% din timp și "problematică" în 20% din timp.