România, vulnerabilă la Marea Neagră: „Nu poți lăsa litoralul să fie prima linie de apărare a țării“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rusia domină Marea Neagră prin nave de luptă și submarine care, în cazul unui atac, ar putea distruge orice țintă din țara noastră și chiar de dincolo de granițele României.

Submarinul “Delfinul” sursa foto Centrul de scafandri
Submarinul “Delfinul” sursa foto Centrul de scafandri

Un ofițer de marină de rang înalt al României trage un semnal de alarmă cu privire la punctele vulnerabile ale României, în contextul războiului ruso-ucrainean și al poziției țării noastre de ultimă graniță a NATO, în calea conflictului.

Contraamiralul (r) Constantin Ciorobea, fost locțiitor al șeful Statului Major al Forțelor Navale, actualmente membru în Consiliul Director al Forumului de Sercuritate al Mării Negre, spune că politicienii apreciază, în mod eronat, că țara noastră nu are nevoie de submarine, cu referire la declarația premierului Marcel Ciolacu care a afirmat că urgențele Ministerului Apărării Naționale sunt cu totul altele.

Aliații nu au nave de luptă în Marea Neagră

Contraamiralul apreciază că flancul estic al NATO este bine protejat aerian și terestru, prin detașarea de trupe și tehnică la Baza Militară de la Mihail Kogălniceanu. Pe mare însă, aliații nu au nicio posibilitate, măcar de a descuraja un potențial atac.

Contraamiral (r) Constantin Ciorobea sursa foto Clubul Amiralilor
Contraamiral (r) Constantin Ciorobea sursa foto Clubul Amiralilor

„Spre deosebire de Marea Baltică, vedem că în Marea Neagră au rămas să acționeze numai navele României, Bulgariei și din când în când mai participă și Turcia la câte un exercițiu. Nu avem nave, nu avem submarine, situația de pe Marea Neagră este monitorizată cu mijloacele fără pilot, avioanele de cercetare, dar fără prezența navală, fără prezența submarină”, a declarat contraamiralul Ciorobea pentru "Adevărul".

Potrivit acestuia, situația respectivă este generată de convenția de la Montreux, din 1936, (statutul strâmtorilor Turciei), convenție care prevede, printre altele, că în Marea Neagră nu pot intra port- avioane, submarine, altele decât ale țărilor care sunt riverane Mării Negre,

În cazul unor exerciții, spune ofițerul de rang înalt, navele militare de suprafață, altele decât cele ale țărilor riverane, pot intra în Marea Neagră, însă nu pot sta aici mai mult de 21 de zile, după aceea trebuie să iasă din Marea Neagră și să intre din nou.

În opinia sa, Rusia deja își exercită această dominație, având flotă de luptă performantă. „Rusia și-a permis să instaureze un raion pentru executarea exercițiilor de lansări de rachete în zona economică exclusivă a Bulgariei, până aproape de apele teritoriale ale Bulgariei, și-a permis să facă control la bordul unei nave aparținând Turciei; acestea sunt niște semnale foarte puternice. În acest moment, Federația Rusă, cumva și cu acordul tacit al Turciei, controlează Marea Neagră și acționează după bunul plac”, a declarat contraamiralul.

Scenariul cel mai grav

Constantin Ciorobea afirmă că litoralul românesc este prima linie de apărare a României și a graniței NATO, ceea ce nu are nicio noimă: apărarea ar trebui să vină de pe mare. „Trebuie să luăm în calcul și această ipoteză: nu vom asista la o debarcare de forțe pe litoralul României, dar putem asista la un dispozitiv de nave și submarine care să lovească în adâncimea teritoriului României. Rachetele din dotare ale Federației Ruse, în acest moment, trec dincolo de România. Am putea să ne confruntăm cu o combinație de lansări de drone, rachete și altfel de mijloace aeriene de lovire dinspre mare, dinspre Crimeea și unde o să mai ajungă Federația Rusă dacă Ucraina va ceda și va pierde acest război", a afirmat Constantin Ciorobea.

„Nu avem submarine, cu ce altceva se vor dota Forțele Navale? Pentru că nu e niciun program în lucru. Urmează să vină aceste sisteme de rachete de coastă, foarte bune, perfomante la nivel mondial, care vor ajunge în România, dar cum ne apărăm pe litoralul românesc? Chiar acceptăm ca prima linie de apărare să fie litoralul? De aici este întrebarea mea: nu avem submarine, altceva ce avem? Nu avem nimic", a declarat acesta.

Ultimele două nave ce intră în dotarea Forțelor Navale sunt două nave-vânător de mine, în valoare de aproximativ 150 de milioane de euro, care însă nu ar ajuta România într-un conflict, și nici nu ar descuraja un potențial inamic.

„Unde ne apărăm în Marea Neagră? Fără submarine, fără nave de suprafață care să reprezinte un pericol pentru potențialul inamic, care să descurajeze inamicul să își planifice acțiunile pe mare, ca să nu îi fie lovite navele sale cum procedăm? Ne trebuie submarine, ne trebuie nave de suprafață nu numai pentru a acționa împotriva inamicului, ci pentru a descurajare”, a declarat Constantin Ciorobea.

„Să avem în vedere și obiectivele economice ale României”

Potrivit acestuia, nu trebuie să uităm că urmează inițiative în zona exclusiv economică a României: dezvoltarea unor obiective economice importante de gaze, de petrol, cablu care să aducă energie electrică din Georgia până în România.

„Sunt o serie de cabluri care sunt folosite pentru mijloacele de comunicații și internet care sunt de importanță pentru România și care sunt pe fundul Mării Negre. Trebuie să avem în vedere și obiectivele economice ale României", afirmă Ciorobea.

Contraamiralul mai spune că apărarea țării trebuie să înceapă de pe Marea Neagră și cât mai departe de țărmul României, astfel încât să dea timp aliaților să își consolideze poziția pe teritoriul României în așa fel încât țara noastră să nu ajungă în situația de a ceda din teritoriul său. Ciorobea consideră că România ar avea nevoie de cel puțin trei submarine.

România și-a anunțat recent intenția de a cumpăra două submarine franceze, în valoare de 50 de milioane de euro fiecare. Deja submarine de acest tip au fost achizioționate de  Chile India, Brazilia, Malaezia.

Pe hârtie, România are un singur submarin, și acela nefuncțional: „Delfinul" achiziționat din Rusia în 1986 cu suma de peste 60 milioane dolari și care nu a mai ieșit pe mare din 1995, după ce i s-au terminat acumulatorii.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite