Video Noua magistrală feroviară din vestul României, întârzieri majore. Stadiul lucrărilor la cei 141 de kilometri VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Până la finalul anului 2025, lucrările la magistrala feroviară Simeria - Arad vor trebui finalizare, potrivit estimărilor oficiale. Asociația Pro Infrastructură arată că sunt mici șansele ca și acest termen să poată fi respectat de constructori.

Tisa - Sălciva, unde au loc lucrări la tunelurile de pe valea Mureșului. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Tisa - Sălciva, unde au loc lucrări la tunelurile de pe valea Mureșului. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Asociația Pro Infrastructura, care monitorizează proiectele de infrastructură rutieră și feroviară derulate în România arată că finalizarea lucrărilor la cele patru loturi ale magistralei feroviare Simeria - Arad, va acumula întârzieri de cel puțin cinci ani, față de prevederile contractului semnat în 2017, de statul român și constructori.

„Cel mai puțin întârziat este 2a de la Bârzava la Km 614 (Ghioroc): "doar" 5 ani, nu prinde recepție în acest an, iar testele sistemului de centralizare și semnalizare se vor termina în 2025. Două segmente au fost mult încetinite de birocrație. Lotul 2b (Ilteu-Bârzava) a fost blocat de scoaterea din circuitul forestier a pâlcurilor de copaci la cele două consolidări-mamut de la Bătuța și de arheologia de la Vărădia unde, după șapte ani de proiect, încă nu vedem traseul nou. Lotul 3 (Simeria-Gurasada) a avut probleme majore tot cu arheologia, la Castrul Micia. Ambele au șanse slabe pentru 2025, mai degrabă vorbim de 2026”, arată Asociația Pro Infrastructură.

Constructorii tronsonului 2c Gurasada - Ilteu (video), care cuprinde tunelurile feroviare de pe valea Mureșului, în zona comunei Zam din Hunedoara, au acumulat cele mai multe întârzieri.

„Aici antreprenorul a început să sape tunelul de peste 700 metri mult după 2020, termenul de finalizare a întregului proiect, iar un tunel scurt nici azi nu este atacat. Când vor fi gata grecii? Probabil nici ei nu știu. 2027, 2028... orice e posibil. Cum la omul sărac nici boii nu trag, au dat peste geologie nefavorabilă la tunelul lung, adică s-a cam prăbușit. Dacă îl începeau în 2017, problemele erau deja rezolvate. Însă așa, cine știe cât mai așteptăm după reproiectări, aprobări la CFR, adiționat prețul contractului și... lucrări în teren”, arată Asociația Pro Infrastructură, pe pagina sa de Facebook.

Lucrări întârziate pe tronsoanele noii magistrale

Noua magistrală feroviară Simeria - Arad (km 614) se află de șase ani în șantier. Până la sfârșitul anului 2025, lucrările, finanțate de statul român și Uniunea Europeană, vor trebui finalizate, arăta compania de stat Căile Ferate Române, în raportul din luna iunie 2024 privind stadiul execuției la cele patru tronsoane a căii ferate de mare viteză.

Cele patru tronsoane ale magistralei feroviare care însumează 141 de kilometri au ajuns la stadii de execuție între 70 la sută și 94 la sută, potrivit raportului publicat de CFR.

Noua magistrală feroviară Simeria - Arad a intrat în șantier din 2018, iar investiția trebuia finalizată în trei ani. Calea ferată va trece prin județele Hunedoara și Arad, pe valea Mureșului, înlocuind parțial ruta primei căi ferate din Transilvania, Arad – Simeria – Alba Iulia, inaugurată în 1868.

Investiția a vizat modernizarea infrastructurii feroviare și reconfigurarea traseului, astfel încât viteza de circulație a trenurilor să poată crește până la 160 de kilometri pe oră. Au fost mărite lungimea și raza curbelor, unele curbe fiind eliminate, a fost crescută stabilitatea terasamentelor, iar nivelul liniei ferate în zonele inundabile a fost ridicat.

Proiectul a impus construcția a 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, a unor tuneluri, dar și ridicarea a nouă poduri peste Mureş, față de doar unul aflat de pe vechiul traseu, în Brănișca (video).

Cele mai complicate lucrări la noua magistrală feroviară Simeria - Arad au loc în județul Hunedoara, în zona comunei Zam. Aici, între satele Tisa și Sălciva de pe malul stâng al Mureșului, calea ferată va traversa un sector de circa doi kilometri cu tuneluri.

Tunelurile de pe valea Mureșului sunt realizate prin noua metodă austriacă de construire a tunelurilor (NATM), bolta lor fiind acoperită cu beton toncretat, capabil să susțină greutatea acesteia și să reducă încovoierea galeriilor.

În afara tunelurilor, constructorii au întâmpinat dificultăți și la lucrările din stațiile de cale ferată. Gara municipiului Deva a trebuit demolată parțial (video), în luna iulie 2024, după ce constructorii au constatat probleme la structura sa de rezistență.

Blocaje au fost și în zona Termocentralei Mintia și a sitului arheologic Micia, învecinat acesteia, unde au fost necesare lucrări arheologice complexe. Și lucrările în stația CFR au acumulat întârzieri, după descoperirea a mai multor proiectile neexplodate din Al Doilea Război Mondial.

Stadiul lucrărilor la magistrala feroviară Simeria - Arad

Pe subtronsonul 2a Km 614 - Bârzava, din județul Arad, în lungime de 42 de kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 95 la sută, potrivit unui raport publicat de CFR, care vizează situația investițiilor în infrastructura feroviară în luna iunie.

Contractul cu Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales a fost semnat în mai 2017, șantierul a fost deschis în iulie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este octombrie 2024. Valoarea lucrărilor se ridică la aproximativ două miliarde de lei, fără TVA.

Pe subtronsonul 2b Bârzava - Ilteu, din județul Arad, în lungime de 36 de kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 91 la sută. Este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iulie 2017, iar termenul de finalizare al investiției estimat este luna octombrie 2025.

Stadiul lucrărilor pe tronsonul feroviar Ilteu - Gurasada a ajuns la 72 la sută. Contractul pentru proiectarea şi execuţia celor 22,4 de kilometri de cale ferată, în valoare de peste două miliarde de lei, a fost semnat în noiembrie 2017, de CFR şi Asocierea Railworks (formată din companiile Alstom, Aktor şi Arcada). Proiectul are o valoare de 1.78 miliarde de lei, fără TVA, iar finalizarea lucrărilor este estimată în decembrie 2025. El cuprinde și construcția unor tuneluri pe valea Mureșului, în județul Hunedoara (video).

Pe tronsonul feroviar Gurasada - Simeria, în lungime de 40,9 kilometri, stadiul execuției lucrărilor a ajuns la 86 la sută. Contractul cu Asocierea FCC – Astaldi – Contratas y Ventas a fost semnat de statul român la 30 august 2017, ordinul de începere al lucrărilor estimate la peste 3,1 miliarde de lei, a fost dat în octombrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este decembrie 2025.

Tot atunci este estimată și finalizarea lucrărilor la Gara Simeria (video), o clădire de epocă - monument istoric, veche de la începutul anilor 1900.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite