Nicio speranță pentru Terminalul Schengen de pe malul Dunării. Zace nefolosit din 2011
0Construit special pentru spaţiul Schengen, terminalul de pasageri ancorat la malul Dunării, în dreptul Palatului Navigaţiei din Galaţi, stă de peste zece ani nefolosit, în așteptarea aderării României în spațiul Schengen.
Terminalul de pasageri de la Galaţi a fost realizat cu bani de la Guvern, în cadrul programului de modernizare a graniţelor, în contextul integrării României în spaţiul Schengen. A fost inaugurat în anul 2011 de către reprezentanţii Administraţiei Porturilor Dunării Maritime şi cei ai Ministerului Transporturilor.
Dar deoarece România nu a mai intrat nici până acum în spaţiul Schengen, pontonul a rămas nefolosit. Nici măcar un singur turist nu s-a urcat pe el.
De atunci, Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi a alocat, an de an, bani pentru întreţinerea lui. La acestea se adaugă salariile a doi navigatori care asigură paza şi întreţinerea terminalului. Cheltuielile cu întreţinerea lui ajung la peste 4.000 de lei lunar.
Terminalul Schengen ar putea fi folosit în scop turistic
Pentru a nu mai sta nefolosit, până România va adera la spaţiul Schengen, există şi anumite intenţii de valorificare a terminalului de pasageri în scop turistic. Mai precis, pe ponton ar putea acosta ambarcaţiunile care fac plimbări pe Dunăre, în zona Galaţi-Brăila-Tulcea.
„Am discutat cu autorităţile locale şi deja avem premizele unei colaborări pentru utilizarea acestui ponton, în scop turistic. Este vorba de plimbări pe Dunăre cu anumit timp de ambarcaţiune care se pretează pentru a acosta pe acest terminal”, declara Daniela Costea, directorul APDM Galaţi, în urmă cu câteva luni pentru „Adevărul”.
Conform fişei tehnice, terminalul Schengen este prevăzut cu sisteme moderne de intrare şi ieşire a pasagerilor UE şi non UE, cu spaţii de verificare a documentelor. Nava a fost construită de Navrom Reparaţii SA, are o lungime de 60 de metri, o lăţime de 11,50 şi un pescaj de 0,80-1,00 metri.
Terminalul de pasageri are birouri de dispecerat şi compartimente pentru poliţiştii de frontieră, vameşii şi lucrătorii SRI, care au în dotare camere de supraveghere.
Totodată, terminalul are o autonomie de funcţionare de 24 ore pe tancul propriu de combustibil şi este dotat cu instalaţie proprie de încălzire, dar şi cu panouri solare, care pe timp de vară asigură încălzirea apei menajere.