Mărturii șocante: Trenurile CFR Călători sunt adevărate bombe cu ceas

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Trei locomotive din patru și mare parte dintre vagoanele CFR Călători au durata de exploatare depășită, iar reparațiile industriale ale materialului rulat lipsesc, atrage atenția președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, care avertizează că în aceste condiții accidentele feroviare vor continua.

Gravul accident feroviar din Gara CFR Galați FOTO Inquam Photos/Ovidiu Iordachi
Gravul accident feroviar din Gara CFR Galați FOTO Inquam Photos/Ovidiu Iordachi

„După accidentul de la Galați s-a anunțat cu surle și trâmbițe o verificare a materialului rulant. Păi ce se verifică, ce știm deja? Că locomotivele și vagoanele sunt în marea lor majoritatea distruse tehnic? Totul a început în 2010 când s-au tăiat banii de investiții în material rulant. Așa s-a ajuns ca pentru 75% din locomotive să fi trecut de mult scadența pentru reparații mari, de tip industrial, iar vagoanele să aibă durata de viață prelungită, termen care se extinde periodic «din pix». Repet, reparațiile periodice nu se fac, trei locomotive din patru au durata de exploatare expirată și așa se ajunge la probleme precum cea de la Galați când locomotiva face ce vrea ea. Și nu este singurul caz. A mai fost unul la Craiova, în condiții aproape identice, când s-a produs o creștere instantanee a vitezei urmată de tamponarea a două locomotive, accident soldat cu decesul unui mecanic, din păcate”, explică sindicalistul.

Achiziționarea unor locomotive noi durează

Iulian Măntescu mai spune că și dacă ar avea banii, CFR Călători nu se poate dota rapid cu locomotive noi. „Electroputere nu mai există ca să spunem că se achiziționează unele noi, iar Softronic produce 10 locomotive pe an și pe alea le exportă unor parteneri suedezi. Deci singura variantă ar fi importul, dar asta durează, pentru că nimeni nu fabrică locomotive pe stoc. Locomotiva este introdusă în producție după plasarea comenzii, iar procesul de producție durează cel puțin un an. După asta urmează teste de parcurs și certificarea de către Autoritatea Feroviară Română – AFER și abia după aceea se intră în producția de serie. Ce mai, primele livrări vin în cam doi ani. Până atunci stăm cu frica de accidente pentru că acestea se pot petrece oricând”, a subliniat sindicalistul.

Acarul Păun

Acesta arată că ar mai fi varianta de reparare industrială cuplată cu o modernizare a locomotivelor, dar acest proces necesită și el timp și bani și este greu de realizat după închiderea Electroputere. „Industria pe orizontală s-a prăbușit, iar subansamblele de schimb sunt mai greu de găsit, așa că prelungirea duratei de viață a actualelor locomotive prin reparații industriale este aproape imposibilă. Asta se întâmplă când 30 de ani nu investești în parcul rulant, la un moment dat totul se prăbușește. Și este mai ușor ca în cazul unui accident să dai vina pe altcineva, să găsești un «acar Păun» în mecanic, în lucrătorii din siguranța feroviară, în general, să ceri verificarea lor. O măsură total inutilă, spun eu, pentru că, oricum, acești lucrători sunt periodic verificați din punct de vedere medical, psihologic și teoretic. Această testare propusă de ministrul Sorin Grindeanu nu va face decât să streseze în plus și să tensioneze salariații. Probabil, cei care sunt la pensie, dar mai colaborează cu CFR Călători, vor decide să stea acasă decât să fie bătaia de joc a cuiva”, a precizat președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.

Reamintim că, în nici două săptămâni, două garnituri al CFR Călători au fost implicate în grave accidente feroviare. Mai exact, după ce, pe 13 martie, trenul IR 1822, Arad-București Nord, a lovit din spate o garnitură care transporta mașini, pe 25 martie, o locomotivă a avariat grav un vagon de călători etajat, care se afla garat în Staţia CF Galaţi în aşteptarea formării garniturii trenului pentru ruta Galaţi-Mărăşeşti. În cel de-al doilea carambol, trei persoane au fost rănite, iar una, şeful de tren, o femeie cu vârsta de 53 de ani, a decedat. Din primele cercetări a rezultat că acul vitezometrului locomotivei implicate în accidentul de la Galați a rămas blocat la viteza de 75 de kilometri la oră, iar conform unei declarații a mecanicului, locomotiva a accelerat brusc, iar el nu a mai putut acționa sistemul de frânare.

Parc rulant de muzeu

Cu câteva luni în urmă, Ministerul Transporturilor a decis modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători, totul din fonduri PNRR. Măsura este total insuficientă, dacă avem în vedere că din datele oficiale reiese că parcul de locomotive al CFR Călători SA este de peste 1.080 de unități, din care parcul activ însumează circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat de compania de stat este de 38 de ani la locomotive electrice, 44 de ani la locomotive diesel și 49 de ani la automotoare.

Sorin Grindeanu recunoaște subfinanțarea sistemului feroviar

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a transmis, luni, că sistemul feroviar a fost grav subfinanțat. „Este în desfășurare o anchetă și ar părea ciudat din partea mea să mă pronunț înaintea rezultatelor anchetei, dar pot să vă spun un lucru în premieră. Locomotiva care a cauzat accidentul din 25 martie a ieșit din revizie tehnică în depoul Ploiești în dimineața acelei zile. Acea locomotivă a ieșit din revizie tehnică, a făcut o cursă de la Ploiești la Galați. Toate aceste rapoarte vor fi publice și vor fi prezentate”, a spus Grindeanu, adăugând că a aflat informația abia luni după-amiază.

Conform ministrului Transporturilor, „de zeci de ani, acest sistem a fost subfinanțat”. „Standardele tehnice în sistemul feroviar trebuie să fie asigurate mereu la cei mai buni parametri pentru ca asemenea tragedii să nu se mai repete. Tot din capul locului trebuie să spun că de zeci de ani acest sistem a fost subfinanțat. Asta e o realitate pe care nu o putem să o negăm. Rolul unui ministru al Transporturilor este să se asigure că se fac investiții în infrastructura feroviară, iar astăzi, cu permisiunea dvs, vă voi prezenta câteva din aceste investiții, sau începuturi, demarate în 2022, și bineînțeles continuate. Înainte de a intra în detalii, trebuie subliniat faptul că sunt foarte multe lucruri de făcut în domeniul feroviar. Acești zeci de ani de subfinanțare ne-au adus într-o situație nu tocmai fericită și tot ceea ce înseamnă program operațional de transporturi sau PNRR înseamnă de fapt o reformă din temelii a acestui sistem feroviar”, a spus Grindeanu.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite