CFR își bagă mecanicii de tren în verificări după puzderia de acccidente feroviare
0Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a transmis că, având în vedere numărul mare de accidente feroviare produse într-un timp foarte scurt, a decis să solicite CFR Călători „să înceapă o verificare a materialului rulant aflat în uz”, precum și reexaminarea tuturor mecanicilor de locomotivă.
De altfel, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică proiectul de Ordin privind instituirea unor măsuri preventive de urgenţă în vederea îmbunătăţirii siguranţei feroviare, care propune verificarea cunoştinţelor personalului feroviar cu responsabilităţi în acest domeniu, în contextul accidentelor, respectiv incidentelor feroviare ce s-au produs în ultimul timp pe infrastructura din România. „Pentru prevenirea producerii unor fapte care pot să aibă ca şi cauză directă eroarea umană, o măsură preventivă în acest scop ar putea fi verificarea cunoştinţelor personalului feroviar cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviare”, se arată în document. Potrivit instrumentului de motivare care însoţeşte proiectul de act normativ, în perioada iulie 2021 – martie 2023, pe infrastructura feroviară publică din România s-au produs o serie 21 de accidente/incidente feroviare care au pus în pericol siguranţa feroviară.
Verificarea mecanicilor se va desfăşoara în perioada 19 aprilie 2023 – 11 august 2023, în centrele de instruire proprii ale operatorilor de transport feroviar. „Personalul care nu promovează verificarea cunoştinţelor poate solicita participarea la o nouă verificare ce poate fi programată după minim 10 zile de la data desfăşurării verificării iniţiale, dar nu mai mult de 20 de zile, perioadă în care nu va fi utilizat în funcţii cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei”, mai prevede proiectul de ordin. În situaţia în care personalul nu a promovat nici a doua verificare, autorizaţiile/permisele deţinute se suspendă până la promovarea unui nou examen de reautorizare/obţinere a unui nou permis de mecanic de locomotivă, se arată în document.
„Locomotiva s-a accelerat brusc”
Reamintim că în nici două săptămâni, două garnituri al CFR Călători au fost împlicate în grave accidente feroviare. Astfel, după ce trenul IR 1822, Arad - București Nord, a lovit din spate o garnitură care transporta mașini după ce mecanicul nu a oprit la semnal, sâmbătă, o locomotivă a avariat grav un vagon de călători etajat, care se afla garat în Staţia CF Galaţi în aşteptarea formării garniturii trenului pentru ruta Galaţi – Mărăşeşti. Dacă în primul accident au fost numai pagube materiale, în cel de-al doilea carambol trei persoane au fost rănite, iar una, şeful de tren, o femeie cu vârsta de 53 de ani, a decedat.
Din primele cercetări a rezultat că acul vitezometrului locomotivei implicate în accidentul de la Galați a rămas blocat la viteza de 75 de kilometri la oră, iar conform unei declarații a mecanicului, locomotiva „s-a accelerat brusc” și el nu a mai putut acționa sistemul de frânare. De altfel, liderul de sindicat al CFR Călători, Rodrigo Maxim, a afirmat, conform g4media.ro, că mecanicul de locomotivă are o mare experiență profesională și că accidentul este o cauză a slabei finanțări din sistemul feroviar. „Locomotivele sunt vechi, cu foarte multe probleme”, a spus Rodrigo Maxim, care a indicat defecțiuni la graduator, sistemul care controlează viteza la locomotivă și care ar fi fost defect. Poliţiştii din Galaţi au întocmit dosar penal și fac cercetări fiind vizate infracțiuni ca „distrugere sau semnalizare falsă”, „ucidere din culpă” şi „vătămare corporală din culpă”.