Ce aduce bun și ce aduce rău modificarea legislației RCA

0
Publicat:

ASF vine cu cel puțin zece modificări care vor influența piața poliţelor RCA, iar experții din piață susțin că unele sunt bune, dar și că altele pot crește prețul polițelor. 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) vrea să schimbe mecanismele RCA prin unele modificări legislative. Este vorba de cel puțin zece modificări care vor influența piața poliţelor RCA, iar un expert a explicat pentru „Adevărul” cum unele schimbări legislative vor face bine pieței, dar altele nu vor avea efectul scontat.

Între altele este vorba de introducerea posibilității de suspendare a poliței RCA, dar și de plata acesteia în rate lunare, trimestriale sau semestriale. În plus, ASF mai cere introducerea camerelor video în trafic pentru verificarea instantanee a valabilității RCA (la fel ca la rovinietă), dar și criterii noi pentru sistemul bonus-malus sau introducerea franșizei și în cazul asigurării obligatorii.

Surse din piață au identificat pentru „Adevărul” ce modificări legislative vor fi benefice pieței RCA. „În primul rând, monitorizarea cu ajutorul camerelor de supraveghere din trafic, va conduce la creșterea gradului de acoperire în asigurare RCA a parcului auto românesc, care are astăzi un grad de cuprindere îngrijorător de redus, de aproximativ 72%. Șoferii vor fi nevoiți sub sancțiunea amenzii să circule doar cu RCA valabil, situație care ar trebui să conducă implicit în scăderea prețului RCA pentru că vor fi astfel mai mulți bani colectați de către firmele de asigurări. Apoi, faptul ca poliță RCA se poate suspenda la cerere este un drept în sfârșit recunoscut de către ASF care a întârziat «doar» 7 ani în găsirea unei soluții. Legea 132/2017 dădea acest drept, dar timp de 7 ani, ASF a «dormit» și nu a dat nicio normă de aplicare a acestor prevederi din Legea RCA. De precizat că suspendarea se poate face doar dacă autovehiculul nu va staţiona în acea perioadă pe domeniul public”, arată surse din piață.

Modificări la decontări

Pe de altă parte, expertul mai susține că faptul că reparațiile vor fi decontate de companiile de asigurări doar în baza unor documente care atestă reparațiile autovehiculelor avariate, este un mare plus pentru siguranța în trafic și pentru bugetul de stat care va reuși să fiscalizeze și să colecteze taxe pentru reparații efectuate în baza poliței RCA. „Timp de 30 de ani, statul român a pierdut taxe de miliarde de euro prin modul de despăgubire în sistemul regie proprie, adică plata directă către păgubit, fără documente justificative. Astăzi, peste jumătate din despăgubirile plătite de firmele de asigurări sunt în sistemul regie proprie, ceea ce înseamnă ca statul român colectează ZERO taxe pentru sute de milioane de euro achitate anual de firmele de asigurări în baza politei RCA prin sistemul regie proprie”, subliniază sursele din piață.

În plus, expertul mai arată că o altă prevedere echitabilă o reprezintă aplicarea unui sistem de penalizare diferențiat pentru șoferii care produc accidente în care sunt implicate victime, iar acea persoană vinovată să fie penalizată mai mult la bonus decât una vinovată de un banal accident soldat doar cu pagube materiale. „Nu era corect ca cineva care a produs o suferință directă unei persoane alături de pagube materiale să fie penalizată cu doar 2 puncte din clasa de bonus”.

Educația financiară este de bază

Sursele din piață mai susțin că unele modificări ale legislației RCA pot fi considerate neutre. „Aici se încadrează în primul rând faptul ca o poliță RCA poate fi cu franșiză. Asiguratul RCA, în cazul în care este vinovat de producerea unui accident de circulație și are o poliță RCA cu franșiză, va trebui să suporte o parte din cheltuielile de despăgubire. Aici este necesară o educație financiară a șoferului care va cumpăra o poliță RCA redusă la preț, dar care conține franșiză. Acesta ar trebui să fie mult mai responsabil și să aibă capacitatea financiară să suporte parțial costurile de despăgubire provocate de către el. Eu nu cred ca societatea românească este pregătită pentru un astfel de sistem. Apoi, răscumpărarea poliței RCA, adică, șoferul să plătească o sumă de bani pentru a nu fi depunctat în caz de accident, poate fi o optiune bună pentru cei cu o educație financiară solidă, ceea ce nu este cazul a 90% dintre șoferi. Aceste opțiuni sunt bune, dar își vor produce efectele doar în timp, după creșterea nivelului de educație financiară a populației. În fine este foarte dezamăgitor faptul ca ASF nu a prevăzut creșterea simetrică a amenzilor pentru abuzurile firmelor de asigurări, dar le-a majorat substanțial pentru șoferi. ASF, chiar și cu o nouă conducere, arată că se încăpățânează să își păstreze eticheta de marionetă a firmelor de asigurări”, au subliniat sursele din piață.

Posibile creșteri de prețuri

În plus, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a transmis că unele modificări ale reglementărilor RCA vor crește prețul primelor de asigurare cu 30-40%. COTAR a venit și cu câteva exemple. „Dacă uitaţi să vă reînnoiţi poliţa RCA în 30 de zile, pierdeţi bonusul (reducererea de preţ) acumulat în decursul anilor. Concret, dacă aţi reuşit să obţineţi în cel puţin 4 ani de condus ireproşabil o clasă de bonus 8, care presupune o reducere de 50% a preţului la RCA, dar nu vă reînnoiţi poliţa RCA în decurs de 30 de zile de la expirarea acesteia, pierdeţi bonusul (reducerea de preţ de 50%) acumulat în toţi aceşti ani. E valabil şi pentru motociclişti, deşi circulă doar câteva luni pe an, dar ar trebui să plătească RCA şi pentru lunile de iarnă", susţin reprezentanţii organizaţiei.

În plus, conform COTAR, amenzile de circulaţie vor scădea bonusul acumulat în ultimii ani în care s-a condus fără accidente, fiind luate în considerare „contravenţiile şi sancţiunile aplicate de personalul Poliţiei Române privind încălcarea regulilor pentru circulaţia vehiculelor, care denotă un comportament neadecvat în trafic, ce conduce la un risc ridicat de accidente”.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite