Cât platesc asiguratorii în prezent pentru un dosar de daună. Cum pot fi reduse costurile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Asigurătorii plătesc în prezent un cost mediu de 112 de euro/dosar de daună
Asigurătorii plătesc în prezent un cost mediu de 112 de euro/dosar de daună

Asociaţia Profesioniştilor în Regularizarea Daunelor, atrage atenţia tuturor proprietarilor de autovehicule din România asupra unei noi manipulări ale asigurătorilor cu privire la o posibilă creştere a preţului RCA generată de liberalizarea activităţii de constatare a daunelor.

„La fel cum UNSAR s-a opus vehement şi în cazul adoptării legii RCA şi a normei RCA, aceeaşi organizaţie care a majorat intempestiv preţul RCA în perioada 2014 – 2016, încearcă să se opună reformei pieţei de asigurări din România, începută de către ASF şi RAR lansând zvonuri alarmiste privind creşterea preţului RCA din cauza costurilor pe care urmează să le aibă prin implementarea proiectului privind reglementarea profesiei de specialist constatare a  daunelor, că profesie independenţa. Au fost lansate recent în spaţiul public două fumigene de presă de către firmele de asigurări prin organizaţia UNSAR. Pentru o corectă informare, APRD doreşte să clarifice aceste informaţii false. Asigurătorii susţîn faptul că liberalizarea activităţii de constatare a daunelor ar conduce la “un monopol privat în segmentul de constatare şi evaluare a daunelor”. Nimic mai fals! În momentul de faţă, păgubiţii RCA îşi pot efectua constatarea avariilor DOAR la firmele de asigurări prin intermediul inspectorilor de dauna angajaţi ai acestora. Practic, consumatorul de asigurări NU îşi poate alege constatatorul de daune, acesta fiind întotdeauna cel indicat de către firma de asigurări. Culmea este că cei care au instituit un monopol în constatarea daunelor timp de 28 de ani, susţîn că liberalizarea exercitării acestei profesii ar conduce la un…monopol“, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Profesioniştilor în Regularizarea Daunelor (APRD).

Reprezentanţii asociaţiei precizează că proiectul de reglemetare a acestei activităţi prevede tocmai liberalizarea acestei meserii, astfel încât, orice persoană pregătită profesional, ale cărei competenţe profesionale sunt certificate de către ISF, total independenţă profesional de asigurător, broker de asigurări sau service auto, să poată efectua constatarea şi evaluarea daunelor. 

„Păgubitul RCA trebuie protejat astfel încât, să aibă dreptul să îşi aleagă singur constatatorul de daune şi nu doar pe cei angajaţi ai firmelor de asigurări. Dacă în prezent, păgubitul RCA poate apela exclusiv la inspectorii de daune angajaţi şi indicaţi de către asigurător, cine deţine în realitate monopolul?” a declarat Ionel Calotă, preşedinte APRD.

Potrivit UNSAR, unul dintre principalele efecte negative poate fi majorarea primelor de asigurare, că urmare a creşterii costurilor aferente regularizării daunelor.

APRD aduce la cunoştinţă tuturor asiguraţilor RCA din România asupra faptului că asigurătorii au un cost mediu de aproximativ 112 euro/dosar de daună folosind actuala structură. Acest cost este conţinut în valoarea primei RCA şi poate fi redus cu aproximativ 30% prin liberalizarea acestei meserii, susţin reprezentanţii asociaţiei.

APRD consideră că acest cost cu serviciul de constatare al daunelor nu poate creşte ci doar se  transferă către altă entitate a cărei activitate este reglementată de către ASF.

Se schimbă statutul constatatorilor de daune ale accidentelor auto 

ASF lucrează la modificarea Normei 20, care reglementează statul constatatorilor de daună în cazul accidentelor care au la bază o poliţă RCA sau CASCO. Modificările vor transforma această meserie într-una independentă, cu răspunderi proprii pentru constatatori, nu doar pentru asigurători, ca până acum. Service-urile vor fi şi ele controlate mai intens.

În replică, UNSAR solicită Preşedintelui ASF să manifeste diligenţă şi rigoare în elaborarea acestei reglementări, pentru a elimina potenţiale efecte negative asupra consumatorilor.

„În ultimii ani, piaţa de asigurări RCA din România a trecut printr-o perioadă extrem de tensionată, apoi printr-un proces de transformare substanţială a cadrului de reglementare, la capătul căruia s-a reuşit obţinerea unei mai mari predictibilităţi. UNSAR atrage atenţia asupra pericolului pe care îl prezintă emiterea unor reglementări fără o perioadă suficient de lungă pentru dezbatere, care să permită elaborarea unor opinii bine documentate, şi fără realizarea în prealabil a unui studiu de impact. Acest lucru devine cu atât mai important, cu cât această reglementare poate avea efecte negative pentru cei şapte milioane de posesori de vehicule din România“, se arată într-un comunicat al UNSAR.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite