Ancheta de la ROMATSA dezvăluie că pasagerii au fost în pericol în august din cauza unor probleme tehnice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Au fost descoperite nereguli la sistemul informatic al ROMATSA
Au fost descoperite nereguli la sistemul informatic al ROMATSA

Controlorii de trafic de la ROMATSA au trecut prin momente de tensiune maximă în luna august, perioada anului cu cel mai încărcat trafic aerian, când mii de pasageri survolează zilnic România. Asta după ce o supraîncărcare a sistemului informatic de navigaţie aeriană a generat o serie de erori ce puteau conduce la accidente aviatice de amploare.

Acestea sunt concluziile raportului de anchetă finalizat la sfârşitul lunii septembrie de Autoritatea Aeronautică Civilă şi dezvăluite de doi reprezentanţi ai ROMATSA.

„Softul este bun, însă încărcarea cu date suplimentare faţă de situaţia anterioară a condus la atingerea limitelor sale de complexitate, provocând funcţionarea atipică a unor componente ale sistemului. În operaţiile curente pot să apară aceste situaţii exact cum pot apărea şi la un calculator obişnuit”, a declarat într-un interviu pentru Mediafax, Fănică Cârnu, director interimar ROMATSA. 

Mai exact, liderul de sindicat Florin Diaconu a explicat pentru ziarul „Adevărul” că totul a pornit de la dorinţa conducerii companiei de a implementa două module noi în luna august, care au suprasolicitat sistemul vechi de 12 ani.

„Am vrut noi să ieşim fruntaşi pe ramură la Bruxelles şi conducerea s-a angajat să introducă aceste module într-un moment al anului cu trafic mare, iar sistemele au cedat. Am avut pierderi de ţinte pe radar, s-au blocat imaginile pe ecranul de dirijare, au fost momente foarte stresante, însă am reuşit să evităm un dezastru datorită profesionalismului colegilor noştri”, a spus liderul sindicatului controlorilor de trafic aerian.

Contractul pentru suport tehnic expirase

Mai mult, Diaconu acuză că din cauza unor „greşeli grave de management” ale fostului director Ion Aurel Stanciu, controlorii români s-au văzut nevoiţi să improvizeze deoarece n-au putut apela la suportul tehnic al producătorilor acestui soft, aşa cum se procedează în astfel de situaţii. Motivul? Expirase contractul de mentenanţă.

„Un nou soft trebuia implementat încă din februarie 2015 însă din cauza amânărilor el va fi funcţional cel mai devreme în 2016. În condiţiile acestea, ROMATSA trebuia să prelungească contractul de mentenanţă pentru softul care funcţionează în prezent, însă n-a făcut-o, iar noi nu am avut la cine apela pentru rezolvarea problemelor tehnice”, a mai dezvăluit liderul de sindicat.

Pe lângă probleme tehnice, şi grevă

Colac peste pupăză, problemele tehnice s-au suprapus peste criza de management de la ROMATSA, care a declanşat o grevă de avertisment şi a culminat cu transferul directorului Ion Aurel Stanciu la Ministerul Transporturilor. Aşa au apărut disfuncţii care au complicat şi mai mult managementul situaţiei din sala operaţională, explică Cârnu.

„Unele module ale sistemului ATM au ieşit din funcţiune şi, ca urmare, persoanele care au fost de serviciu în acea perioadă au fost supuse unui stres serios. A fost redusă capacitatea anumitor sectoare, tocmai pentru ca traficul să se desfăşoare în siguranţă. Toate aceste lucruri au crescut nivelul de tensiune existent pe timpul conflictului. Situaţia respectivă a făcut obiectul unor controale din partea Autorităţii Aeronautice Civile care s-au încheiat cu rapoarte către Ministerul Transporturilor”, a completat directorul interimar ROMATSA, care a mai subliniat că între timp „problemele s-au rezolvat”.

ROMATSA - Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian are în prezent 1.500 de angajaţi, din care 600 sunt controlori de trafic aerian. Teritoriul României este traversat, zilnic, de 2.500 – 3.000 de aeronave.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite