Traumele părinților cu copii la școală

0
0
Publicat:

În sânul familiilor cu copii la școală sunt temeri mari, justificate, mai ales în contextul actual în care prețurile au explodat, există inflație, se apropie iarna și toți vom avea probleme cu întreținerea, atrage atenția Iulian Cristache, președintele Federației Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar.

Noul an școlar a început pe 5 septembrie Foto: Arhivă
Noul an școlar a început pe 5 septembrie Foto: Arhivă

„Prețurile sunt enorme la gaze, energie electrică și combustibil solid, chiar dacă sunt plafonate. Și da, s-ar putea să existe familii care să nu poată să stea într-o zonă de confort financiar și să nu mai aibă nici măcar cu ce să-și trimită copilul la școală”, punctează acesta.

Deja părinții simt presiunea financiară a începutului școlii în bugete. „Dacă anul trecut ai cumpărat ceva de 50 de lei, anul acesta lejer te poți aștepta la o creștere de 50%. Tichetele sociale sunt devalorizate în raport cu valoarea banului de acum doi-trei ani”, adaugă reprezentantul părinților.

Opinii împărțite

Cât privește schimbările anunțate de Ministerul Educației pentru anul acesta, unii părinți sunt de acord, alții, nu.

„Am fost de acord ca media anilor din gimnaziu să nu mai conteze la admiterea la liceu, deși și aici au fost păreri pro și contra. Păreri contra care spun că renunţând la această medie copiii nu ar mai avea motivație să învețe la toate disciplinele. Din punctul meu de vedere însă, asta este fals. Știm foarte bine că la disciplinele care țineau de vocație primeau note din burtă: la sport, la educație plastică, la educație muzicală etc. Să nu-mi spună mie cineva că acești copii primeau la aceste discipline note în baza unor competențe dobândite. Și atunci, neavând standarde de evaluare comune la aceste discipline, nu era normal să luăm în calcul un procent de 20% la media de admitere la liceu. 20% la acele licee de top contează foarte mult. La celelalte unde se intră cu note relativ modeste, cu 6, cu 7, nu contează, dar la colegiile unde se intră cu media 9,80, cu 9,90 – 20% din ceva contează foarte mult”, a argumentat Iulian Cristache poziția părinților.

Nici la noua structură a anului școlar bazată în premieră pe cinci modul de învățare și cinci vacanțe, părinții nu s-au opus. Pentru că, mai spune Iulian Cristache, până la urmă se lasă la latitudinea profesorului să evalueze și să urmărească progresul.

„Dacă în timpul semestrului era obligatoriu să-i dea un număr de note, acum, nu te mai obligă nimeni și poți să urmărești progresul unui copil care vrea să învețe. Aici vorbim de elevi care vor să învețe și care au un ritm de învățare diferit. Sunt elevi care pot învăța materia de pe un semestru într-o jumătate de semestru și sunt elevi care pot pot învăța materia de pe un semestru – cum era până acum – în două semestre. Și atunci, cumva îl persecutai, pentru că vorbim de clase care încă au un număr mare de elevi, de profesori care – unii dintre ei – nu au un ritm de predare astfel încât fiecare elev să înțeleagă din clasă și vorbeam de inechitate din acest punct de vedere”, consideră șeful părinților.

Pentru că, adaugă părintele, e vorba de însușire de competențe, nu de reproducerea de cunoștințe.

Sperăm la schimbări de fond“

Iulian Cristache mai spune că părinții și-au pus mari speranțe în noile proiecte de legi ale educației aflate în dezbatere publică până pe 24 august. Părinții își doresc ca, până la final, aceste legi să producă niște schimbări de fond și nu de formă.

„E normal să-ți dorești schimbarea pentru că vedem bine că nu suntem acolo unde ne dorim cu sistemul. Lucrurile nu merg. Dar sperăm ca ca schimbările să fie de fond și nu de formă, în interesul elevilor și nu de dragul de a face o schimbare”, subliniază Cristache.

Reprezentantul părinților admite că noul proiect de lege a învățământului preuniversitar a creat multe nemulțumiri, dar spune că nici nu se putea altfel: „Pentru că suntem 3 milioane de părinți, societatea civilă e destul de activă și, în general, fiecare poate să-și spună un punct de vedere. Asta nu înseamnă că toți au dreptate. Până la urmă, rolul de a emite o politică publică și de a-și asuma succesul sau un rezultat negativ aparține Ministerului Educației”.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite