Tinerii din Caraş-Severin primesc sfaturi în carieră, în cadrul unui proiect cu fonduri europene

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Adevărul
FOTO Adevărul

Peste 100 de elevi din 13 licee au luat parte la un eveniment în care au învăţat prin jocuri de roluri despre importanţa egalităţii de şanse şi dezvoltatrea durabilă. Evenimentul aeste parte a proiectului ,,Practica şi consilierea şcolară – Instrumente eficiente pentru orientarea în carieră a tinerilor’’, ce se va încheia în august.

Inspectoratul Şcolar Judeţean Caraş-Severin a organizat vineri, 24 aprilie 2015 la Liceul de Arte ,,Sabin Păuţa’’ evenimentul dedicat obiectivelor orizontale ,,EFICA susţine egalitatea de şanse!’’. Evenimentul a avut loc în cadrul proiectului ,,Practica şi consilierea şcolară – Instrumente eficiente pentru orientarea în carieră a tinerilor’’, co-finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Investeşte în oameni!’’ La eveniment au luat parte 100 de elevi din cele 13 licee participante în proiect şi experţi din echipa de implementare. Selectarea elevilor s-a realizat cu respectarea egalităţii de gen între numărul de fete şi de băieţi.

În debutul evenimentului, dna Rodica Vesa, Coordonator Îndrumători Practică şi Inspector Şcolar General Adjunct a adresat un scurt cuvânt de bun venit participanţilor. Pentru a-i introduce pe elevi în atmosfera evenimentului, dna Simona Voin, Expert Obiective Orizontale şi coordonator eveniment a organizat un joc de rol cu participarea a 14 elevi voluntari, selecţionaţi aleatoriu după numărul locului pe care îl ocupau în sală. Voluntarii au primit cartonaşe de rol şi au fost ajutaţi să intre cât mai bine în rolul primit printr-o serie de întrebări, după care moderatorul a enunţat propoziţii care descriau diverse situaţii sau evenimente mai mult sau mai puţin discriminatorii. În măsura în care elevii se regăseau în situaţiile respective, trebuiau să facă un pas înainte. Exerciţiul s-a dovedit extrem de util, elevii fiind puşi în situaţia de a intra în joc, de a empatiza cu rolul primit şi de a-şi exprima opiniile personale. Elevii au conştientizat astfel existenţa inechităţilor sociale şi rolul nefast al acestora.

Evenimentul a continuat cu prezentarea celor 3 mari obiective orizontale asumate în proiect: egalitate de şanse, dezvoltare durabilă, inovare şi TIC. Expertul Obiective Orizontale a îmbinat în mod reuşit aspectele teoretice cu exemplele concrete din viaţa reală iar elevii au fost încurajaţi să intervină cu întrebări şi opinii personale.
În partea a doua a evenimentului s-au desfăşurat activităţile practice cu elevii, împărţiţi în 4 grupuri de lucru. Pentru cunoaştere reciprocă, relaţionare, colaborare şi schimb eficient de opinii, s-a avut în vedere o distribuţie eterogenă, astfel încât fiecare grup de lucru a reunit elevi de la toate liceele din proiect. Pentru a ,,sparge gheaţa’’, moderatorii au organizat jocul ,,Prenumele care mă defineşte”, în care fiecărui participant i s-a cerut să-şi spună prenumele şi să definească printr-un adjectiv care începe cu aceeaşi literă ca şi prenumele său o caracteristică proprie dominantă. După exerciţiul de încălzire, elevii au primit un studiu de caz spre analiză şi dezbatere din perspectiva rolului revenit fiecărui grup în urma tragerii la sorţi.

Jocuri de rol

Practic, elevii au fost puşi în situaţia de a identifica problemele şi a realiza un plan de acţiune din poziţia uneia dintre organizaţiile fictive: Asociaţia Salvaţi Fierăştiul, Consorţiul Eco-Silva, Fundaţia Şanse Egale, Comitetul pentru Prevenirea Torturii. În partea a doua a atelierului de lucru, elevii au elaborat un material de promovare a unuia din cele 3 obiective orizontale, la alegere, pornind de la ideea că sunt mesageri ai promovării respectivului obiectiv orizontal în rândul colegilor care nu au participat la eveniment şi nu cunosc amănunte despre respectivul obiectiv. Îndrumaţi de moderatori, elevii şi-au dovedit creativitatea în realizarea unor afişelor inspirate. ,,Suntem egali, dar diferiţi. Trăim cu toţii sub acelaşi cer, dar nu avem acelaşi Orizont. Cel mai greu lucru de păstrat este echilibrul.’’ este doar unul dintre mesajele transmise de elevi.

În final, participanţii s-au reunit în plen iar fiecare grup de lucru a fost invitat pe scenă împreună cu moderatorul grupului pentru a prezenta concluziile desprinse în urma dezbaterilor pe marginea studiului de caz precum şi materialul de promovare. Evenimentul s-a încheiat cu vizionarea un scurtmetraj pe tema cyber-bulling, un semnal de alarmă asupra pericolului de hărţuire online la care se pot expune copiii dacă nu respectă regulile de siguranţă pe internet.

Elevii s-au implicat activ atât în activităţile din plen, cât şi din atelierele de lucru, iar opiniile exprimate au demonstrat înţelegerea aspectelor fundamentale privind importanţa respectării şi promovării principiilor dezvoltării durabile şi egalităţii de şanse, precum şi necesitatea implicării active pentru împlinirea acestui deziderat.
Evenimentul s-a dovedit a fi unul de succes, 72% dintre participanţi apreciind evenimentul în ansamblul său ca fiind foarte bun iar 23% considerându-l bun. Mai mult de jumătate dintre participanţi (67%) s-au aflat pentru prima dată la un astfel de eveniment şi mulţi dintre ei şi-au exprimat dorinţa de a mai participa la astfel de evenimente şi în viitor.

Acţiunile dedicate obiectivelor orizontale vor continua în proiect până în luna august 2015. Mai multe informaţii veţi găsi pe site-ul proietului www.cs-efica.ro la rubrica ,,Obiective orizontale’’.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite