Plagiatele, în noile Legi ale Educației: Tezele de doctorat vor fi publice înainte de susținere

0
Publicat:

Ultimul proiect de lege a învățământului superior prevede ca, timp de trei luni înainte de susținere, tezele de doctorat să fie publice. Ministrul Educației, Ligia Deca, mai spune că politicile de etică și de deontologie din universități vor fi stabilite prin hotărâre de Guvern.

Etica academică, subiectul unei hotărâri de Guvern Foto. Arhivă
Etica academică, subiectul unei hotărâri de Guvern Foto. Arhivă

Așteptate îndelung, noile proiecte de legi consolidate ale Educației ale actualului ministru Ligia Deca par să fie aproape identice cu acelea propuse de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, susțin experții care le-au studiat.

De exemplu, în proiectul legii pentru învățământul superior, tot universitățile sunt cele care judecă în primă instanță cazurile de plagiat, în condițiile în care tot ele acordă titlurile doctorale. În schimb, Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare – CNATDCU – instituție vizată de desființare în precedentul proiect – va rămâne cu rolul de instanță de apel.

Când a făcut public proiectul noilor legi ale Educației, ministrul Deca a explicat că „în cazul în care CNATDCU decide că o teză este plagiată, există o direcţionare clară, legală, pentru ca cei care au emis diploma, adică reprezentantul legal al universităţii, rectorul, să meargă în instanţă şi să ceară anularea titlului sau, dacă nu a produs încă efecte juridice, o poate revoca”.

Premiera mondială

O altă schimbare este eliminarea posibilității de a se renunța unilateral la titlul de doctor. „Cred că a fost și o observație făcută de numeroase și variate organisme străine pentru că totuși era o premieră mondială. Nicăieri în lume nu s-a mai auzit ca cineva să renunțe unilateral la doctorat”, a subliniat profesorul Mihai Maci, expert în educație.

E limpede, a conchis Mihai Maci, că nu ne putem aștepta la lucruri care să țină de perfecțiune. Noi știm bine că Sorin Cîmpeanu e acolo și veghează cu aceste treburi. Pe de altă parte, orice pană care se introduce în mecanism și care mai limitează ceva e bine-venită, pentru că mai poate stopa din abuzuri.

O altă schimbare anunțată de ministru este cea a tezelor de doctorat care vor fi documente publice: „Înainte de susţinere, vor exista trei luni în care ele vor sta într-o platformă astfel încât oricine doreşte să le poată consulta şi să poată sesiza eventuale abateri de la etica universitară înainte ca teza să fie susţinută”.

Articolul 70 din proiectul de lege prevede că instituția organizatoare de studii de doctorat – IOSUD – este obligată ca înainte de susținerea tezei să o verifice cu ajutorul unui program de software pentru depistarea eventualelor similitudini. Verificarea se face pe baza standardelor din Ghidul național cu privire la redactarea tezelor de doctorat elaborat de CNATDCU, iar rezultatele analizei vor fi puse la dispoziția comisiei de doctorat și a doctorandului.

Documentul mai prevede că teza trebuie redactată și în format digital. Atât teza, cât și anexele vor fi publice și disponibile pentru consultare 90 de zile calendaristice, înainte de susținerea publică, pe pe platforma națională gestionată de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării, UEFISCDI, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în domeniul drepturilor de autor.

Profesorul Ștefan Vlaston atenționează asupra acestui aspect al drepturilor de autor. Trebuie văzut exact ce înseamnă acest lucru, subliniază expertul în educație, astfel încât să nu ne trezim că rămâne la latitudinea doctorandului dacă vrea sau nu să-și publice teza înaintea susținerii. Potrivit legislației în vigoare, autorul unei opere are dreptul moral de a decide dacă, în ce mod și când va fi adusă opera la cunoștința publică, iar drepturile morale nu pot face obiectul vreunei renunțări sau înstrăinări.

Plagiatele, sesizate și online

„În perioada în care teza de doctorat se află în transparență, înaintea susținerii publice, orice persoană fizică sau juridică poate formula observații cu privire la existența unor abateri de la standardele de etică și deontologie profesională, inclusiv din perspectiva existenței plagiatului. Observațiile pot fi depuse online sau la registratura instituției de învățământ superior unde are loc susținerea. Observațiile se consemnează într-un raport care va fi transmis IOSUD pentru analiză și decizie în vederea validării susținerii publice a tezei de doctorat și face parte din dosarul de doctorat”, mai prevede noul proiect de act normativ.

Ligia Deca a subliniat că documentul responsabilizează într-o măsură mai mare universitățile care vor fi pasibile de sancțiuni în cazul în care sunt descoperite nereguli: „Practic, se poate retrage acreditarea domeniului din cadrul universităţii ca instituţie organizatoare de doctorat, ceea ce înseamnă retragerea dreptului universităţii de a mai admite noi studenţi la doctorat. În cazul în care se constată abateri mai grave sau repetate, se poate merge până la retragerea autorizaţiei de funcţionare a instituţiei de învăţământ superior. De asemenea, sunt prevăzute sancţiuni pentru conducătorii de doctorat, membrii comisiei de susţinere sau alte persoane implicate în incidente dovedite de fraudare în acest proces de emitere a titlurilor de doctor”.

Cât costă noile legi ale Educației

Prezentă la Adevărul Live, ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că impactul bugetar calculat estimativ pentru cele două noi legi este de circa 30 de miliarde de lei. „Raportându-ne la bugetul actual al Educației care este de 50 de miliarde. Apropo de categoriile care au un impact bugetar mai mare, aici se încadrează majorarea salariilor cadrelor didactice, se pleacă de la nivelul salariului mediu pe economie pentru un profesor începător. Toate studiile arată că investiția care aduce cele mai multe beneficii este cea în cadrele didactice. Alte categorii sunt programele naționale care aduc măsuri de sprijin pentru elevii care provin din zone socio-economice mai defavorizate, respectiv Planul național pentru reducerea abandonului școlar care înseamnă transport, masă caldă, rechizite. Sigur că acolo este o investiție, nu o cheltuială”, a explicat ministrul.

Soluții anti-violență

Referitor la violența ca fenomen în școlile românești, Deca a subliniat că atât profesorii, cât și părinții și elevii pot lucra cu specialiști cu experiență în situații conflictuale: „Și pot exista cursuri de consiliere care să facă partea de prevenție. În cazul în care se ajunge la cazuri de violență în școală, am luat legătura cu ANPDC și Ministerul Familiei pentru a face mai clare procedurile de intervenție. Noi avem proceduri de intervenție la nivelul școlii. Și cei de la DGASPC au procedurile lor de intervenție și la asta lucrăm la nivel tehnic. Să interconectăm cele două proceduri astfel încât, dacă este un caz mai dificil care are nevoie de intervenția altor instituții, să urmărim ce se întâmplă cu copilul și cu familia și apoi să se întoarcă feedback-ul în comunitatea școlară. Știm cu toții că acum învățământul obligatoriu este până la nivelul clasei a XII-a. Mi se pare normal ca eforturile noastre să fie nu de a îndepărta copilul de la clasă, ci de a găsi soluțiile pentru a-i îndrepta comportamentul și a-l ajuta să se integreze”, a explicat oficialul.

În ceea ce privește violența din partea profesorilor către elevi, în noul proiect de lege există o prevedere în care dacă sunt sesizate fapte de violență, profesorul să nu mai fie în contact cu acel colectiv de elevi unde s-a înregistrat cazul, a adăugat ministrul: „Adică să primească alte atribuții, eventual administrative. Dacă se clarifică și se dovedește că profesorul este nevinovat, poate reveni la clasă, dar dacă se dovedește că au existat manifestări inacceptabile, i se va desface contractul de muncă”.

Școlile profesionale pot deveni licee tehnologice

Noul proiect de lege a învățământului preuniversitar nu are în vedere desființarea școlilor profesionale, dimpotrivă, a mai spus ministrul: „Școlile profesionale sunt organizate – cele mai multe – în cadrul liceelor tehnologice. Avem puține – câteva zeci – care au personalitate juridică proprie. Aceste școli profesionale își vor putea extinde nivelul de educație. Până acum era până la nivel 3 de calificare, ele vor putea urca la nivelul 4 și deveni și ele licee tehnologice. Aveam această solicitare de multă vreme, unele dintre ele așteptau cadrul legislativ pentru o rută de dual complet, până la clasa a XII-a. Noi, creionând o rută completă de dual, permitem practic ca toți cei care organizează învățământ profesional să aibă orizont până la nivelul de calificare până la care poate merge copilul”.

Statul va acorda facilități fiscale firmelor care se vor implica în învățământul dual, a mai spus Deca. Cel puțin la început. Există bani în PNRR pentru finanțare de campusuri duale, a dat asigurări Ligia Deca, peste 300 de milioane de euro care vor fi investiți în 16 campusuri în toată țara. Acestea vor include primării, țcoli sau licee tehnologice, angajatori și universități. „Tocmai pentru a da un parcurs complet de învățământ tehnologic dual”, a conchis ministrul.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite