Tânăra care alfabetizează copiii dintr-o comunitate defavorizată. Nu sancționează niciodată greșelile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ana-Maria Baciu, învățătoare la școala din Săcele, județul Brașov, a reușit în doar câteva luni de profesorat să readucă pe băncile școlii aproape jumătate din elevii din clasa ei care abandonaseră educația și să îi învețe noțiuni elementare de matematică, dar și să scrie și să citească.

Ana-Maria Baciu are rezultate spectaculoase cu elevii săi FOTO arhiva personală
Ana-Maria Baciu are rezultate spectaculoase cu elevii săi FOTO arhiva personală

Ana Maria Baciu (43 de ani) a lucrat în vânzări timp de 17 ani. A absolvit Liceul ”Andrei Mureșanu”, specializarea Filologie, din Brașov, iar apoi a urmat Facultatea de Psihologie, dar nu ca să profeseze, ci ca să se cunoască mai bine, după cum ne mărturisește.

Anul trecut a renunțat la vânzări și după ce a urmat cursurile intersive ale organizației Teach for Romania, din septembrie 2021, a ales să predea ca învățătoare la școala din cea mai mare comunitate de romi din Europa și una din cele mai defavorizate din România. Este vorba despre școala gimnazială nr. 5 din localitatea Săcele, județul Brașov.

Și-a schimbat profesia după o experiență pe care a avut-o prin intermediul unei asociații care face meditații online cu copiii din zonele defavorizate. 

„Mi-am dat seama că este nevoie de ajutor pe această zonă. Mi-am spus că dacă niște copii de liceu pot să facă asta, o pot face și eu la alt nivel”, își explică Ana-Maria alegerea. A ales să predea la Săcele după ce a făcut pregătirea practică în cadrul Teach la școala din localitate și a simțit că acolo îi este locul.

3 copii la clasă în prima zi de școală

În prima zi de școală nu i-au venit decât 3 copii pentru că părinții nu știu să citească și nu au reușit să îi găsească clasa. După doi ani în învățământ, are 27 de copii la clasă. Și-a folosit experiența din vânzări și pe aproape jumătate dintre ei i-a convins să revină pe băncile școlii prin lucrurile minunate pe care le face la clasă.

GALERIE FOTO ANA-MARIA BACIU

A început mai întâi să construiască o relație cu părinții, care la început nu aveau deloc încredere în ea. Cumva, este de înțeles pentru că micuții începuseră clasa pregătitoare cu o altă învățătoare, care între timp a plecat, și se temeau că noul dascăl va face același lucru în scurt timp.

„A fost greu până au început să aibă încredere în mine și am simțit de la început că acolo a trebuit să lucrez”, spune învățătoarea.

Elevii, profesori pentru proprii părinți

Principala ei armă împotriva absenteismului este încurajarea. Își motivează permanent elevii să vină la școală, chiar dacă nu sunt pregătiți pentru lecții. După ce copiii au căpătat încredere în „doamna”, au început să apară și părinții la ușa clasei.

Și-a lăudat elevii atât de mult pentru rezultatele obținute, încât părinții au înțeles că este foarte important să continue să îi aducă la școală. De altfel, efectele educației primite de micii elevi s-au răsfrânt și asupra părinților.

„O elevă mi-a spus că le arată literele învățate la școală și fraților săi, dar și părinților, care nu știu să scrie și să citească”, povestește Ana-Maria.

Temele pentru acasă, împuterniciri pentru responsabilitate

Rar la școala din Gârcini, un cartier din Săcele ce aduce mai mult a zonă rurală, li se dau elevilor teme pentru acasă. Învățătoarea a schimbat acest lucru, iar lecțiile au devenit pentru copiii ceea ce puțini ar fi crezut: o împuternicire la responsabilitate.

Ana-Maria nu sancționează niciodată greșelile pe care micuții le fac, iar asta i-a făcut să performeze și mai mult. „Le spun mereu că greșeala este o oportunitate să corectăm ceea ce nu facem bine, iar a doua oară nu o să mai facem acel lucru”, spune dascălul. Acest principiu de predare la clasă a fost eliberator pentru elevi, ținând cont că violența domestică în Săcele a intrat de mult în cotidian.

Ana-Maria nu sancționează niciodată greșelile elevilor săi FOTO arhiva personală
Ana-Maria nu sancționează niciodată greșelile elevilor săi FOTO arhiva personală

Contează mult pentru ei și cele 15 minute de la începutul orelor când citesc, iar la un moment dat au devenit și detectivi de litere. Practic, încercuiesc diverse litere dintr-un text, astfel încât să învețe și mai bine alfabetul și să poată forma rapid cuvinte și fraze.

Băiețelul repetent care scrie acum compuneri

La o școală cum este cea din Săcele, succesul cu elevii nu se măsoară în premii sau elevi olimpici, ci în câți copiii învață să scrie și să citească. Un astfel de caz este al unui băiețel din clasa Anei-Maria, care a rămas repetent și nu era deloc motivat să mai vină la școală. Acum, după doar șase luni de școală, a învățat să scrie chiar și compuneri.

„Sunt așa mândră de el. M-am bucurat atât de mult. Este ceva incredibil, ținând cont de unde a plecat și cât de repede a învățat”, povestește cu emoție învățătoarea. La clasă, lucrează diferențiat. Copiii care învață mai repede, primesc lecții și teme mai grele. Ceilalți deprind literele și cifrele în ritmul lor, dar o fac. Se joacă mult cu ei, dar lucrează și serios.

Învață să scrie în tăvițe cu mălai

A introdus la clasă și un sistem de recompense pentru copiii care muncesc, răspund la ore și își fac temele. Cei care acumulează cele mai multe puncte, primesc jucării, de pildă, un ursuleț de pluș. Pentru niște copiii care sunt atât de săraci, sunt lucruri care contează foarte mult.

A încercat cu resurse puține să facă lucruri magice și i-a reușit. La română, folosește tăvițe cu mălai ca să îi învețe să scrie literele caligrafic. „E distractiv pentru ei, pentru că dacă o literă nu este frumoasă, o șterg și fac alta”, explică dascălul.

Scrisul în tăvițe cu mălai este distractivă pentru elevi FOTO arhiva personală
Scrisul în tăvițe cu mălai este distractivă pentru elevi FOTO arhiva personală

Formează apoi cu ele cuvinte și le scriu pe cartonașe, iar apoi trebuie să își caute colegii din clasă ca să formeze propoziții. La matematică, se joacă cu buline, bastonașe și boabe de fasole. Cele mai atractive sunt de departe păpușile vorbitoare din șosete, care îi ajută pe copii să împartă cuvintele în silabe.

Absenteismul, combătut prin lectură

La școala din Gârcini era o regulă nescrisă ca elevii să absenteze vinerea de la cursuri. Părinții considerau că atunci începe weekend-ul și nu îi interesa prea mult că proprii copii pierd informații importante.

Ca să îi stimuleze să vină la ore, Ana-Maria Baciu a gândit și pus în practică cu o colegă un interesant proiect de literație, prin care oameni importanți din multinaționale vin și le citesc copiilor, dar le și vorbesc pe subiecte importante pentru a-i inspira. 

Ana-Maria ține și lecții în natură alături de elevii săi FOTO arhiva personală
Ana-Maria ține și lecții în natură alături de elevii săi FOTO arhiva personală

„Trei clase intră pe Zoom cu o persoană importantă, iar aceasta le citește o povește. După aceea, discută cu copiii despre ea, dar le spune și povestea lor, cum au reușit în carieră și le vorbește și despre cât de important este cititul pentru fiecare dintre noi”, explică învățătoarea.

Proiectul ei, denumit „O poveste pe lună”, a avut un succes atât de mare, încât acum este căutată de alte persoane importante care vor să le citească copiilor.  În luna aprilie 2022, elevii au mers într-o tabără de 3 zile prin intermediul acestui proiect.

Cea mai importantă lecție pe care Ana-Maria o predă elevilor săi este că pot să facă orice își propun, atât timp cât își doresc mult asta și lucrează ca să își transpună visurile în realitate.

„Vreau ca în primul rând elevii mei să învețe să citească. Acesta este un pas uriaș pentru ei. Îmi doresc apoi să termine 8 clase și să iasă din mediul în care trăiesc acum. Să își urmeze visurile, asta îmi doresc pentru ei”, este ceea ce speră Ana-Maria Baciu pentru elevii săi.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite