În mai încep evaluările pilot pentru elevii de clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a

0
Publicat:
Ultima actualizare:
O parte din elevi vor fi testaţi la finalul anului şcolar, însă nu vor primi note, fiind o evaluare-pilot           FOTO Adevărul
O parte din elevi vor fi testaţi la finalul anului şcolar, însă nu vor primi note, fiind o evaluare-pilot           FOTO Adevărul

Elevii claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a vor trece prin evaluările-pilot ce vizează testarea competenţelor de bază, la finalul anului şcolar, mai exact în intervalul 9 - 22 mai, în peste 200 de şcoli din ţară. De anul viitor, aceste evaluări vor fi organizate la nivel naţional, aşa cum prevede Legea Educaţiei, nu doar pe bază de eşantion, potrivit ministrului Educaţiei, Remus Pricopie.

Ca anul trecut, evaluarea se va face pe bază de pilotare pe un eşantion de elevi stabilit la nivel naţional, a explicat ministrul Remus Pricopie, potrivit Mediafax.

Au fost incluse în pilot câte 86 de şcoli pentru clasele a II-a şi a VI-a, respectiv 136 şcoli pentru clasa a IV-a, în total peste 200 de şcoli la nivel naţional

În Bucureşti au fost selecţionate patru unităţi de învăţământ pentru susţinerea evaluării de la clasa a II-a. Este vorba de Şcoala nr. 56 "Jose Marti" din sectorul 2, şcoala nr. 21 "Liviu Rebreanu" din sectorul 3, şcoala nr.79 "Academician Nicolae Teodorescu" (sector 4) şi şacola 131 din sectorul 5.

Eşantionul a fost stabilit de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), la fel şi subiectele, astfel încât fiecare tip de evaluare să fie administrat în unităţi de învăţământ distincte, a precizat ministrul Educaţiei. De anul viitor, vor fi testaţi toţi elevii din cele trei clase menţionate, a anunţat Pricopie.

Calendarul testelor-pilot

  • 9 şi 10 mai - evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
  • 15 mai - evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a
  • 22 mai - evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a


Potrivit lui Pricopie, activitatea de pilotare vizează mai degrabă testarea instrumentelor de evaluare şi procedurile de organizare a acestor evaluări, şi nu măsuri punitive.

Matematică, scris şi citit

Elevii care termină clasa a II-a, înscrişi în şcolile de stat şi private din eşantionul de testare stabilit de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), vor fi evaluaţi în zilele de 9 şi 10 mai 2013, la matematică şi, respectiv, scris şi citit, potrivit calendarului propus miercuri de Ministerul Educaţiei.

Testul nu va depăşi 50 de minute, va avea subiecte de nivel mediu ca dificultate şi nu presupune note trecute în catalog, ci o radiografie a competenţelor de bază ale copiilor după doi ani de şcoală, astfel încât să poată fi corectate lipsurile în următorii doi ani prin planuri individualizate de redresare.

Urmează elevii care termină clasa a IV-a, care erau evaluaţi şi până acum pe bază de eşantion, şi care ar urma să fie testaţi pe15 mai 2013. Scopul este mai degrabă verificarea performanţei sistemului educaţional, ce efecte au avut măsurile introduse de guvernanţi, decât evaluarea cunoştinţelor acestora.

Limbă şi comunicare, pe lângă matematică şi ştiinţe

Iar elevii care încheie clasa a VI-a anul acesta vor fi testaţi cel mai probabil pe 22 mai 2013, potrivit propunerii Ministerului Educaţiei, la limbă şi comunicare, respectiv la matematică şi ştiinţe. 

Verificarea va dura 120 de minute, de asemenea nu există note, însă, spre deosebire de celelalte două evaluări, ea vizează, printre altele, preorientarea şcolară a elevilor selectaţi către un anumit tip de liceu şi ar trebui să-i ajute pe părinţi să aleagă profilul cel mai potrivit. 

Toate aceste evaluări nu au efectele sau modul de organizare specifice unui examen şi nu afectează parcursul şcolar al unui elev.

Peste 5.200 de elevi evaluaţi în 2012

Şi anul trecut testele s-au desfăşurat în sistem pilot, doar pe un eşantion de copii - peste 5.200 în total, pe cele trei niveluri educaţionale, deşi Legea Educaţiei Naţionale stipulează evaluarea tuturor elevilor din ţară.

Potrivit CNEE, subiectele sunt construite pe modelul internaţional, similare testelor PISA (Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor), şi vor fi pilotate cel puţin încă un an-doi, având în vedere că trebuie verificate competenţe din mai multe discipline, iar programa românească nu vizează o astfel de abordare, în care, de exemplu, fizica este predată în conexiune cu chimia şi biologia. 

De altfel, anul trecut nici nu s-au prezentat rezultate legate de performanţele elevilor, susţin unii profesori, care ar fi vrut să vadă cum s-au descurcat aceştia.

”Anul trecut, la noi la Colegiul Negruzzi din Iaşi am avut elevi de clasa a VI-a care au participat la această evaluare. Au venit caietele cu subiecte, apoi materialele au fost predate la centru pentru a fi corectate, dar nu am mai primit niciun feedback, ar fi trebuit să primim şi noi o concluzie legată de rezultatele copiilor”, spune inspectorul-şef din Iaşi Camelia Gavrilă, care în 2012 era directorul colegiului ieşean.

Gavrilă a explicat că cel puţin subiectele la română, specializarea sa, au fost ”foarte bine construite, pe un alt tipar, internaţional, pentru că îi scotea pe copii din învăţarea mecanică”. 

Întrebări pe modelul ţărilor dezvoltate

Elevii care vor fi testaţi la matematică, citire/lectură sau ştiinţe în cadrul evaluărilor iniţiale de anul acesta pot consulta broşura CNEE cu modelele de subiecte PISA 2012 şi rezolvarea lor.

Printre acestea figurează un set de întrebări plecând de la rezultatele atleţilor medaliaţi la Jocurile Olimpice din 2008: trebuie să calculeze timpul obţinut în secunde de medaliatul cu aur la proba de 800 de metri bărbaţi şi să arate cum au ajuns la acel rezultat sau să explice de ce atleţii au devenit din ce în ce mai rapizi în ultimii ani.

Apar şi întrebări ilustrate prin desene legate de cuburi, piramide, dar şi o cerinţă privind calcularea ariei continentului Antarctica pe baza unei hărţi date. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite