Evaluare Națională 2024. Ce spun profesorii despre nivelul de dificultate al subiectelor: „N-ar trebui să bucure pe nimeni”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Subiectele primite de elevi la proba scrisă Limba și literatura română în cadrul Evaluării Naționale au fost de nivel mediu spre ușor, conform profesorilor de specialitate.

Un elev completează foaia tipizată
Subiectele la Limba română au fost de nivel mediu. Foto: Arhivă

UPDATE. Ruxandra Achim, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul național „I.L. Caragiale” din Bucureti a declarat pentru „Adevărul” că subiectele au fost accesibile, ușor de înțeles și fără capcane. „Nota 9 ar putea fi luată cu mare ușurință”, a precizat dascălul. 

Comparativ cu examenul de anul trecut, mai spune profesoara, anul acesta s-a păstrat aceeași structură. „Candidații știau foarte bine despre ce este vorba, partea de înțelegerea textului și scrierea despre text, partea de gramatică și, bineînțeles, compunerea aceea care trebuia să aibă minimum 150 de cuvinte”. 

Subiecte română Evaluare Națională 2024. Texte accesibile, ușor de înțeles 

„În ceea ce privește textul pentru care s-a optat, a fost un text accesibil. Mulți dintre candidații au traversat experiența citirii acestui roman. Au mai fost teste de antrenament, au mai fost în culegeri diverse fragmente din Ciresarii. Așa că eu cred că cei mai mulți au fost familiarizate cu problematica. Textul îmbină și dialog, și descriere, și narațiune. Prin urmare, un text destul de ușor de înțeles”. 

Și al doilea text a fost un text accesibil, continuă dascălul. Este vorba despre o evocare a figurii lui Delavrancea din perspectiva fiicei. „Aici s-a pus în valoare plăcerea de a petrece timpul liber împreună cu cei dragi, eventual în natură. Deci, ambele texte au fost texte limpezi, fără riscuri de confuzii. Subiecte accesibile”.

Compunerea, cel mai dificil subiect 

Potrivit prof. Ruxandar Achim, compunerea de la subiectul al doilea i=ar fi putut pune pe elevi în dificultate. „Nu a fost nepărat neapărat dificilă, dar ea trebuia lucrată cu atenție. Acolo, într-adevăr, elevii demonstrează faptul că știu să distingă trăsăturile personajelor, să găsească acele date de identificare. Acolo ar fi trebuit să fie atenți, să lucreze cu maturitate. Deci, compunerea a presupus un anumit exercițiu în sensul redactării”.

Proba scrisă la Română. Cât de grele au fost subiectele la gramatică 

Partea de gramatică a fost de asemenea accesibilă, mai spune profesoara de Limba română.  „Nu au fost cerințe care să îi pună în încurcătură, însă copiii au trebuit să fie foarte atenți. A existat posibilitatea de a face confuzii. Prin urmare, există și două, trei puncte care vor face diferența. De exemplu forma aceea corectă pentru cuvântul „complex” care pentru unii poate părea surprinzătoare sau scrierea substantivului „membri”.

„Subiectele de anul acesta de la proba de limba română a evaluării naționale sunt de nivel mediu spre ușor – reflectă materia studiată la școală, însă în cele mai simple aspecte ale înțelegerii textului și rezolvării de exerciții. Singurele chestiuni ceva mai complexe (nu pot fi numite „dificile”) sunt, poate, atributul verbal și variantele care trebuie alese la exercițiul 8 de la gramatică – insuficiente, în opinia mea, pentru a face o departajare reală și corectă între elevi. Totuși, gradul scăzut de dificultate al acestor subiecte n-ar trebui să bucure pe nimeni, nici pe elevi, nici pe părinți și cu atât mai puțin pe profesori, fiindcă demonstrează, pe de o parte, strategia greșită de a înregistra note mari cu orice preț, iar pe de altă parte dăunează unei ierarhizări eficiente a elevilor, pentru viitoarea repartizare în licee”, a explicat Mihaela Apetrei, profesoară de Limba Română și scriitoare. 

La rândul ei, profesoara de Română Ruxandra Achim de la Colegiul Național „IL Caragiale” din Capitală susține că subiectele au fost „frumoase si accesibile”. „Textul 1 este lung, dar ușor de înțeles, iar textul 2 este accesibil”, a arătat aceasta.

Amintim că, la primul subiect, elevii au primit o serie de cerințe pe baza a două texte, unul din romanul  „Cireșarii” de Constantin Chiriță, iar celălalt din „Portret” de Cella Delavrancea. 

Elevii nu au avut voie să părăsească sala de examen înainte de ora 10:00, chiar dacă au terminat rezolvarea subiectelor, și nu pot lua broșurile cu subiecte cu ei la ieșirea din sala de examen.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite