Elevii români, campioni la analfabetism digital
0Faptul că suntem o țară de analfabeți funcționali nu mai este pentru nimeni niciun secret. Au dovedit-o din plin rezultatele dezastruoase ale testelor PISA. Însă, în ceea ce privește alfabetizarea digitală, elevii români se pare că stau și mai prost. Nu o spunem noi, o spun cifrele și statisticile.
Potrivit unui raport publicat în rețeaua Eurydice, în școlile din România competențele digitale sunt predate elevilor începând din clasa a V-a, la fel cum se întâmplă în Croația și Austria.
Asta, în timp ce în multe alte state europene copiii se familiarizează cu mediul digital încă din primii ani de studiu, adică din clasele primare. Acest lucru se întâmplă, mai exact, în 25 de state UE. În 20 dintre acestea, competențele digitale sunt predate încă din primul an de școală, iar în alte cinci țări această materie devine obligatorie începând cu clasele a III-a și a IV-a.
„Iar stai cu ochii în telefon!”, „Iar te joci pe calculator!”, „ Stai toată ziua pe internet!” sunt doar câteva dintre reproșurile pe care părinții români le fac frecvent copiilor. Însă, ceea ce nu știu ei este faptul că internetul și device-urile pe care cei mici le folosesc le vor fi de un real ajutor peste ani. Există, evident, și pericolul expunerii prelungite, însă o expunere în scop educativ este absolut necesară pentru ca acești copii să facă față provocărilor viitorului.
Într-o lume în care tehnologia avansează cu viteza luminii, în care inteligența artificială s-a dezvoltat am putea spune chiar înspăimântător de mult, într-o societate bombardată de informații care se propagă mai degrabă în mediul online decât prin mijloacele clasice…copiii români mulți dintre ei nu dețin cunoștințe elementare, de bază în ceea ce privește digitalizarea.
Ne luptăm cu Bulgaria pentru ultimul loc
Potrivit raportului european, la nivelul continentului există multiple abordări curriculare pentru formarea competențelor digitale. În România însă, sistemul de învățământ prevede o singură formă și anume predarea ca materie separată, obligatorie, la nivel de gimnaziu și liceu. Elemente de predare trans-curriculară există, conform raportării europene, la nivel de școală primară, fără o structură clar definită, potrivit Edupedu.
Acest raport este completat și de datele oferite publicității anul trecut de Comisia Europeană. Aceasta a definit 21 de arii de competențe digitale, iar testarea acestora în școlile din România a arătat că suntem într-o situație paradoxală. Într-o țară cu unul dintre cele mai bune niveluri de acces la internet, copiii și adolescenții români au competențe digitale foarte scăzute. Practic, ne luptăm cu Bulgaria pentru ultimul loc, scrie Wall-Street.
Ce sunt de fapt competențele digitale? Vorbim, mai degrabă, despre noțiuni de cultură generală care îl vor face pe copil funcțional în mediul digital. Ce înseamnă asta? Înseamnă că elevul este învățat despre siguranța pe internet, despre eticheta conversațiilor online, felul în care trebuie să comporte și să acționeze în anumite situații precum cyber-bullying, dar și despre felul în care știe să utilizeze uneltele digitale.