Cum a ajuns România în elita mondială a concursurilor de informatică pentru elevi. Secretele performanței

0
Publicat:

Elevii români sunt în topul mondial când vine vorba de concursuri și competiții de informatică. Mai precis, pe locul I în Europa și pe locul VI la nivel mondial. Profesorul Adrian Panaete, un om care contribuit la succesul uriaș al olimpicilor români explică ingredientele acestei performanțe.

Adrian Panaete( stânga) alături de lotul național de informatică FOTO Ministerul Educației
Adrian Panaete( stânga) alături de lotul național de informatică FOTO Ministerul Educației

Deși România este una dintre cele mai sărace țări din Europa, departe de economiile puternice ale lumii, la capitolul materie cenușie dominăm copios. La informatică România se află în top zece, la nivel mondial, la concursurile dedicate elevilor, pe diferite categorii. Ultimul rezultat, de la finele anului trecut a confirmat poziția României ca mare putere europeană a informaticii, cel puțin, la nivel de concursuri pentru elevi. 

Pe locul doi mondial ca număr de medalii

Adrian Panaete este profesor de matematică și informatică la Colegiul Național ”AT Laurian„ din Botoșani este unul dintre oamenii care pus umărul constant la performanțele incredibile ale României la olimpiada internațională dar și la competițiile balcanice și europene destinate elevilor.

Din 2011 este implicat în pregătirea elevilor pentru aceste concursuri, fiind ani la rândul coordonator al lotului de seniori (n.r. adică elevi de liceu) dar și al tuturor loturilor naționale ale României la informatică.

De altfel, în luna noiembrie a anului trecut, profesorul Panaete a coordonat lotului României de informatică care a obținut locul I la Balcaniadă. Antrenorul de olimpici la informatică ai României spune că țara noastră a ajuns să domine competițiile europene și mondiale.

Mai precis, elevii români reușesc să se situeze, constant, pe locul I la nivel european. La olimpiada internațională, competiția supremă, desfășurată la nivel mondial, România ocupă locul șase, dar ca număr de medalii ocupă locul doi, după China.

„La competițiile europene, România ori stă pe primul loc, ori pe locul doi. În mod constant suntem cam acolo. La Olimpiada Internațională de o bună bucată de vreme suntem în top 10. Dar când luăm palmaresul de-a lungul timpului, România se găsește pe locul 6. Atunci când vorbim de culoarea medaliei. Dar și pe locul doi, după China, la număr total de medalii obținute la Olimpiada Internațională”, spune Adrian Panaete.

„Sacrificii foarte multe din partea copiilor„

Secretul din spatele acestei performanțe incredibile, mai ales pentru o țară care investește mai puțin în educație decât alte țări puternice la nivel european sau mondial, este pasiunea incredibilă a profesorilor și elevilor, dar și a foștilor olimpici.

La toate acestea se adaugă pasiunea și bunăvoința agenților economici din domeniul IT, mai ales foștii olimpici la informatică care au ales calea antreprenoriatului în domeniul IT. Această pasiune conjugată a elevilor, profesorilor și foștilor olimpici, a născut o întreagă rețea de resurse educaționale în domeniul informaticii. Pasiunea este dublată însă de un sacrificiu pentru performanță. Adică sute de ore suplimentare muncite.

„Sacrificii foarte multe din partea copiilor pentru că lucrează enorm de mult. Își îndepărtează anumite bucurii ale copilăriei pentru această pasiune. Nu-i obligă nimeni, efectiv fac totul din pasiune, se dedică cu totul. Chiar dacă asta înseamnă să renunți la anumite lucruri”, spune Adrian Panaete.

De altfel, profesorii împărtășesc aceeași pasiune, petrecând același număr de ore suplimentare pentru a lucra cu olimpicii sau cei care doresc să meargă pe drumul performanței.

„Din partea profesorilor este foarte multă pasiune. Nu au beneficii materiale, pur și simplu este pasiunea noastră pentru programare și informatica de performanță. Performanța necesită multă pregătire pe lângă orele de curs”, adaugă Panaete.

La toate acestea se adaugă spiritul de echipă. Orice medalie câștigată înseamnă multă muncă într-o echipă formată din elevi, profesori dar și foști olimpici.

„Aici nu este vorba de rezultat individual, aici este vorba despre un rezultat de echipă. Fără o echipă , în zona aceasta de informatică nu se poate face performanță. Profesorii valoroși din țară, cu olimpicii din anii anteriori, deveniți studenți, fie la universități din țară, fie la universități din afară, precum Cambridge sau Oxford. O echipă, inclusiv împreună cu centrele de excelență”, precizează profesorul botoșănean. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite