Cât de grele au fost subiectele la Matematică la Bac 2023: „Nu este un Bac dificil, este unul muncitoresc”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Profesori de la colegii prestigioase din Capitală au comentat pentru ”Adevărul” dificultatea subiectelor date astăzi la proba de Matematică a Bacalaureatului.

Foto: Alina Mitran
Foto: Alina Mitran

UPDATE: Ștefan Vlaston, profesor de Matematică: ”Același tip de subiecte de cel puțin 10 ani”

Ștefan Vlaston, profesor de Matematică: ”Subiectele respectă același tipic de cel puțin 10 ani. Cei care au avut inspirația să rezolve subiectele din anii anteriori erau avantajați. În al doilea rînd se poate lua nota 6 ușor. Orice teză de acest tip trebuie să conțină trei segmente și această teză le conține: un segment ușor pentru nota 6, unul mediu pentru nota 8 și un segment mai greu spre foarte greu pentru nota 10. Problema e că elevii care au intrat la liceu cu note de 2,3,4 și au trecut prin liceu ca ”gâsca prin apă” nu au cum să ia nici măcar 4 sau 5. Pentru că nu au habar de Matematică. Știm foarte bine din anii trecuți că nota 6 o iau cam 50% din cei înscriși la examen. Deci, elevii care au intrat ca să se afle în treabă la liceu, nu au nicio șansă. Dar, la modul general, subpunctele a și b de la toate subiectele sunt simple și nu ar trebui să pună probleme. Deci, nota 6 ar trebui să fie ușor de obținut”.

UPDATE 14.00: Daniel Petriceanu, profesor de Matematică la Colegiul Național ”Mihai Viteazul” din București: ”Subiectele standard plafonează copiii”

Potrivit lui Daniel Petriceanu, profesor de Matematică la Colegiul Național ”Mihai Viteazul” din București, subiectele date astăzi la proba de Matematică atât la prifilul Real, cât și la Științele naturii au fost nepermis de simple. Iar asta este o capcană pe care ne-am întins-o singuri. ”Sunt simple, conform modelelor publicate de ministerul Educației. Practic, n-au îndrăznit să modifice deloc modelul respectiv. E ca și când le-am da elevilor un șablon, iar ei învață doar șablonul respectiv. Dar avem o problemă în situația aceasta: copiii se bucură, părinții se bucură, dar profesorii care au o responsabilitate ar trebui să vadă lucrurile puțin diferit. La ce ne folosesc subiectele acestea? Subiectele standard nu fac decât să plafoneze copilul. Ei vor învăța doar tipurile acestea de probleme”, argumentează profesorul.

Cerințele acelea care făceau diferența sunt standardizate și ele, punctează Petriceanu. ”Ultimul subiect de la III2 punctul c de la mate-info – unde elevii așteptau să se dea ceva la care să te străduiești – este o banalitate pur și simplu. La subiectul II 2c – unde așteptau tot ceva dificil – este o inegalitate de clasa a VII-a. Adică niște lucruri extrem de simple. De ce ne punem singuri piedică? Pentru că, în viziunea mea, o mare parte dintre elevi vor merge la facultate. Cursurile universitare se doresc o continuare a materiei pe care ei o parcurg în liceu. Dacă eu merg la ASE sau la Politehnică sau la Matematică, practic, mulți dintre ei nu vor face față. Aici e problema. Ce fac? Cobor cursurile universitare foarte mult și atunci nu mai ating scopul cu ele? Sau încerc să-i determin printr-o schimbare a standardului? Pentru că dacă îi pun de fiecare dată să înlocuiască ceva într-un șablon, nu fac nimic”, a comentat profesorul.

O evaluare, mai spune dascălul, nu se dă cu milă: ”Pe mine mă interesează ce fac mai departe? Ne furăm singuri căciula! Sincer. Ducem în universități niște absolvenți slab pregătiți pentru că majoritatea se va îmbăta cu apă rece că au luat 9,50 la Bac, intră pe baza lui în facultate și acolo obțin rezultate modeste sau renunță”.

Știrea inițială

  Denisa Tănăsescu, profesoară de Matematică la Colegiul Național ”I.L.Caragiale” din București, a comentat pentru ”Adevărul” dificultatea subiectelor date astăzi la proba de Matematică a Bacalaureatului.  

„Sunt subiecte accesibile, care respectă programa. Sunt similare cu cele date în anii anteriori și cu cele aflate în testele de exersare publicate de minister. Nu este un Bac dificil. Este doar muncitoresc, prin care se dorește evaluarea cunoștințelor dobândite de absolvenții de liceu. Ca orice problemă de matematică, necesită atenție sporită, meticulozitate în redactare, parcurgerea tuturor pașilor din algoritmul de rezolvare. Doar superficialitatea abordării exercițiilor îi poate duce la greșeli pe cei care susțin proba de Matematică”, a explicat Denisa Tănăsescu.

Potrivit acesteia, ne putem aștepta la note mari, anul acesta. „Ca întotdeauna subpunctele c) de la subiectele II și III sunt mai complicate, dar, până la urmă, orice problemă poate face diferența. Se pot strecura greșeli din neatenție și o problemă ”ușoară” poate deveni ceva complicat. Întotdeauna, este catalogat ca fiind facil ceea ce stăpânești bine, ca parte din materie”, conchide profesoara.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite