Cât de pregătiți sunt elevii pentru Evaluarea Națională. „Generațiile din pandemie au văzut că se poate și cu efort minim”

0
Publicat:

Cu mai puțin de o lună rămasă până la prima probă a Evaluării Naționale, elevii trag tare să-și îmbunătățească performanțele de la o simulare la alta. Diferențele rămân în schimb enorme între urban și rural și sunt greu de recuperat

Elevi din Slatina. Evaluare Nationala FOTO Alina Mitran
Elevi din Slatina. Evaluare Nationala FOTO Alina Mitran

Rezultatele slabe înregistrate la simularea națională - prima susținută în condiții similare cu cele de examen și cu lucrări repartizate computerizat pentru corectare către profesori din toată țara -  i-au pus în gardă pe elevi și profesori.

De atunci s-au organizat multiple simulări cu subiecte pe tiparul celor de examen, profesorii urmărind evoluția elevilor și adaptându-și strategia. În cele mai multe școli se observă îmbunătățirea rezultatelor, spun profesorii. Sunt însă și clase în care nivelul este atât de scăzut încât obținerea notei 5 înseamnă pentru mulți elevi succes. Vestea bună este că în continuare e timp pentru progres, spun profesorii, dacă elevii își găsesc motivația.

Simulări cu subiecte la prima vedere

La simularea cu subiecte unice la nivel național, din iarnă, Matematica a pus cele mai mari probleme, doar 42,37% dintre elevii de clasa a VIII-a din toată țara reușind să obțină notă peste 5. La Limba Română au reușit aceeași „performanță” 82,93%. Iar de aici a început cursa pentru îmbunătățirea rezultatelor.

Prof. Gabriela Constantinescu predă Limba și literatura română în una dintre școlile gimnaziale cu cele mai bune rezultate din județul Olt, pe care o și conduce. Spune că rezultatele sunt tot mai bune de la o testare la alta, dar se muncește pentru asta foarte mult. Sunt, pe de o parte, cele patru ore, la care se adaugă un opțional tot de Limba română și două ore de lucru suplimentar, săptămânal, peste programul normal de școală.

Inspectoratul Școlar Județean Olt a organizat cu câteva zile în urmă o simulare la nivel județean, iar rezultatele obținute de elevi arată că efortul nu a fost zadarnic.  

„Avem mulți copii cu note peste 9. La ultimele n-am avut așa mulți. Am avut acum și notă de 10. Eu, de exemplu, le-am dat cam la trei săptămâni o simulare și am încercat să corelăm programa de Evaluare Națională cu programa de clasa a VIII-a, astfel încât să poți să rezolvi problemele legate de decalaj, pentru că mai sunt copii care aveau un concept din anii trecuți superficial reținut, să zicem. Dar la noi se vede progresul, clar”, spune profesoara.

Mai mult, elevii nu vor slăbi ritmul nici după încheierea cursurilor, pe 14 iunie, ci vor continua să vină zilnic la școală, pentru două ore de Limba română și două de Matematică. Elevii nu absentează de la orele de pregătire suplimentară, cum se mai întâmplă în alte școli, iar asta și pentru că părinții au făcut în toți anii de gimnaziu echipă cu profesorii, mai precizează prof. Constantinescu.

Restanțele din pandemie, în programa de examen

Profesorii de Limba română au mai avut o sarcină, mai spune prof. Gabriela Constantinescu, anume aceea de a se întoarce la noțiunile excluse din materia predată în clasele a V-a și a VI-a în perioada pandemiei.

„Sunt teme care în clasele a V-a și a VI-a nu au fost făcute, pentru că așa a venit derogarea de la minister, nu era timp să faci în 40 de minute de online toată materia. După aceea, a VII-a și a VIII-a, a trebuit să recuperăm tot: noțiunile de vocabular, sintaxa propoziției, multe, multe. Ei n-au făcut programa sută la sută dar conceptele li s-au cerut toate. Vorbim apoi de subordonate, seriile trecute nu au avut toate subordonatele. Ei nu scapă de niciuna”, a spus prof. Constantinescu.

Elevii au avut de recuperat, tot din pandemie, și din partea de literatură peste care s-a trecut atunci în fugă.

„Se mulțumesc cu ce vine”

Dacă elevii de la școlile bine cotate trag tare pentru a-și îmbunătăți performanțele de la o testare la alta, în mediul rural lucrurile sunt mult diferite.

„Nu pot vorbi de alții, pot să spun doar de clasa mea. Pragul de 5 la simularea trecută l-au trecut șase copii, acum l-au depășit 12, din 28 câți sunt în clasă. Dar mai sunt cel puțin șase-șapte copii la pragul de 4,60 - 4,70 care așa a rămas. Nu le rotunjesc notele pentru că n-are niciun sens, ne furăm căciula”, spune profesorul care predă Matematica la această clasă doar de la începutul clasei a VIII-a.

Școala este într-o localitate din vecinătatea Slatinei, iar cel mai îngrijorător lucru, spune profesorul, este că elevii nu par deranjați de notele mici.

„Stau relaxați, fără niciun efort, pentru că undeva-undeva vor fi și ei. Și-i interesează doar să fie undeva în Slatina și-atât, asta-i cheia dezinteresului. Generațiile care au prins pandemia au văzut că se poate promova și cu efort minim și așa au rămas, cu efort minim. Și nu vorbesc doar de clasa a VIII-a, ci și la celelalte clase”, adaugă profesorul.

Dintr-o clasă, sunt câte unul-doi elevi care și-au fixat ținta de a ajunge la un liceu anume, iar ceilalți „se mulțumesc cu ce vine”, mai spune profesorul. La simularea din iarnă, media acestei clase a fost 3,50. Ținta profesorului este ca la examenul efectiv media clasei să fie peste 5,00 (s-a ajuns deocamdată la 4,90).

Altă școală, însă din centrul Slatinei, alte rezultate la Matematică: 9,03 media clasei, o singură notă sub 7,00 (și aceea 6,90) la ultima simulare.

Profesorii spun cu toții să încă nu este târziu pentru a-i ajuta pe copii să-și crească performanțele, însă secretul este ca aceștia să fie motivați să învețe și, deloc de neglijat, susținuți de părinți.

Evaluarea Națională începe în 25 iunie, cu proba la Limba Română, proba la Matematică fiind programată în 27 iunie 2024.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite