ANALIZĂ Donald Trump influenţează economia lumii de pe Twitter

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De la alegerea sa, noul preşedinte american şi-a dezvăluit obiectivele economice mai ales prin mesaje pe Twitter. Principala obsesie a lui Donald Trump este crearea de locuri de muncă în Statele Unite ale Americii, slujbe care ar fi fost furate de globalizare şi de ţările cu salarii mici, în opinia viitorului şef al Casei Albe.

Se observă că miliardarul intenţionează să gestioneze SUA ca pe propria sa afacere. În această cruciadă pentru locuri de muncă, industria auto a fost prima ţintă. Toţi producătorii auto americani au făcut obiectul unor tweet-uri ale preşedintelui ales în care acesta denunţa supărat proiectele acestora de delocalizare sau de investiţii în afara Statelor Unite.

Tunurile pe industria auto

Şi rezultatele s-au văzut. Mai toţi producătorii auto majori prezenţi pe piaţa din SUA şi-au luat în ultimele zile angajamentul faţă de economia Statelor Unite. Fiat-Chrysler a anunţat, în plus faţă de crearea a 2 000 de locuri de muncă în State, o investiţie mare (un miliard de dolari), în două dintre fabricile sale din SUA şi relocarea producţiei anumitor modele de pickups. 

Luni, preşedintele ales al SUA i-a ameninţat pe fabricanţii germani de automobile cu măsuri protecţioniste dacă produc în Mexic.

Dacă producătorii vor să vândă maşini în SUA care nu au fost fabricate acolo, vor trebui să „plătească 35 la sută impozite“, a declarat Donald Trump în cadrul unui interviu acordat ziarului german de mare tiraj „Bild“.

„Aş transmite BMW următoarele: Dacă vreţi să construiţi o fabrică în Mexic şi să vindeţi maşinile în SUA, fără un impozit de 35 la sută nici să nu vă gândiţi“, a răspuns Trump la o întrebare vizând planurile BMW de a deschide în 2019 o fabrică în Mexic. „Vreau să spun prin asta că trebuie să-şi construiască fabrica în SUA“, a mai adăugat Trump. Impactul politicii Twitter asupra economiei Mexicului s-a văzut deja. Moneda mexicană, peso a pierdut 16% faţă de dolar de la alegerea Trump, ajungând la cel mai scăzut nivel. 

Miliardarul a recunoscut totuşi că Germania este „o mare ţară producătoare. Cine străbate 5th Avenue, constată că fiecare are în faţa casei câte un Mercedes Benz“, a declarat el, referindu-se la cartierul din New York în care locuieşte. Totuşi, a subliniat Trump, germanii „nu sunt deloc echitabili cu SUA. Câte automobile Chevrolet vedeţi în Germania? Nu prea multe, poate chiar deloc“, a spus Trump.

Ministrul federal al Economiei, social-democratul Sigmar Gabriel, i-a îndemnat pe constructorii germani de automobile să fie calmi faţă de criticile preşedintelui american ales. „Sfatul meu este să aşteptăm să vedem ce se va întâmpla“, a declarat Gabriel luni, adăugând că Germania nu este în inferioritate, dimpotrivă, este o ţară puternică şi trebuie să fie încrezătoare în forţele proprii. 

Cu referire la eventuale taxe vamale restrictive pentru automobile de import, Gabriel a afirmat: „Prin aceasta, industria auto americană va deveni doar mai proastă, mai slabă şi mai scumpă“.

BMW nu s-a lăsat impresionat de criticile lui Trump şi a anunţat că îşi menţine planurile de înfiinţare a fabricii din Mexic. „BMW Group este în SUA la el acasă“, a comunicat luni concernul la München, în reacţie la interviul acordat de Trump.În SUA, BMW dă de lucru direct şi indirect unui număr de 70.000 de oameni.

Trump a ameninţat cu taxe vamale punitive şi fabricantul nipon de automobile Toyota, în cazul în care nu renunţă la planul de a-şi deschide o fabrică în Mexic. Lucrările la noua fabrică au debutat în noiembrie trecut. 

Chiar şi Boeing şi Lockheed Martin au anunţat că vor face eforturi pentru a scădea costurile aeronavelor lor.

Boeing Co a anunţat că preşedintele său executiv se va întâlni marţi cu Donald Trump, la solicitarea preşedintelui ales, pentru a discuta despre avionul prezidenţial Air Force One, care are la bază avionul de linie Boeing 747 şi, probabil şi despre unele avioane de luptă, informeaza Reuters.

Întâlnirea va avea loc la Trump Tower din New York. Miliardarul a pus presiune pe compania aerospaţială pentru a reduce costurile de producţie ale Air Force One. Trump s-ar putea să încredinţeze Boeing un posibil contract pentru avioane de lupta F/A-18 Super Hornet, în defavoarea Lockheed Martin care produce avioanele de luptă F-35, despre care preşedintele ales a spus la fel că au depăşit costurile.

Donald Trump a cerut în decembrie anularea contractului cu Boeing pentru construirea viitorului avion prezidenţial, Air Force One, acuzând costuri nejustificat de mari, peste patru miliarde de dolari.

„Anulaţi comanda!“, a scris pe Twitter viitorul şef al Casei Albe.

După întâlinirea cu Trump, directorul executiv al companiei Boeing, Dennis Muilenburg, a anunţat că a avut o întâlnire foarte productivă cu preşedintele ales al SUA şi a fost de acord să furnizeze o versiune mai ieftină a aeronavei Airforce One. 

Pierderi în sectorul farma

Nici sectorul farma nu a scăpat de loviturile lui Trump. Acesta a anunţat că administraţia sau va presa marile companii farmaceutice pentru preţuri mai mici la medicamente. 

„Suntem cel mai mare cumpărător de medicamente din lume şi totuşi nu plătim cât trebuie“, a spus viitorul preşedinte. Aprecierile sale au cauzat pierderi pentru mai multe companii farma, printre care Johnson & Johnson şi Pfizer pe bursele din Asia. „Dacă aş fi un director executiv al unei companii de medicamente şi aş auzi asta de la un preşedinte mi-aş căuta pastilele de tenisune”, spune Joe Minarik, expert în sănătate şi fost economist senior în administraţia Clinton.  

Războiul comercial cu China

Nu este însă singurul front pe care l-a deschis preşedintele Donald Trump. În timpul campaniei electorale, preşedintele ales a promis taxe mai mari pentru importurile din China şi a afirmat că va declara China manipulator valutar în chiar prima sa zi la Casa Alba, adică pe 20 ianuarie. Deocamadată, analiştii aşteaptă să vadă dacă se va întâmpla ceva concret în relaţiile comerciale dintre SUA şi China. 

Termenii cei mai duri folosiţi sunt cei ai unui război comercial între cele două economii. Un război din care atât economia americană cât şi cea chineză au de câştigat, dar şi de pierdut.

Într-o analiză realizată de Fondul Monetar Internaţional intitulată “Reorientarea dozajului macroeconomic în Statele Unite: avantaje şi riscuri pentru economia mondială” se arată că este inevitabilă creşterea dobânzii la dolar. Se anticipează şi perioada în care se va opera creşterea de dobândă, respectiv în următorii doi ani. 

În al doilea rând, republicanii din Congresul SUA pledează de multă vreme pentru reducerea taxelor. A venit momentul ca acest lucru să se întâmple. Trump a plusat în campania electorală anunţând chiar mai mult decât reducerea de taxe, respectiv o creştere a cheltuielilor publice în domenii diverse, de la apărare la infrastructură.

În acest moment, se spune în analiza Fondului Monetar Internaţional, este dificil să se ştie cu precizie ce va însemna reorientarea politicii bugetare. Un lucru este însă cert: politica bugetară americană va fi una în expansiune, în sensul că va combina creşterea cheltuielilor bugetare cu reducerea nivelului de impozitare. 

Această politică are loc într-un moment în care ratele scăzute ale şomajului ar putea duce la o creştere a inflaţiei. Un motiv bun pentru creşterea dobânzii la dolar. În acelaşi timp, scăderea impozitelor ar putea să convingă firmele americane să repatrieze o parte din cei 2.500 miliarde de dolari care sunt păstraţi în afara ţării, fapt care ar duce la scăderea cotaţiei dolarului.

În schimb, pentru economiile emergente goana după dolari ar putea să ducă la devalorizarea monedei locale. Fapt care va duce la inflaţie şi la ieşirea unor fluxuri de capital. 

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite