Jungla din trafic e pusă de autorități pe seama taxelor la negru
0În timp ce șefii din Guvern vor să ţină şcolile auto sub control, instructorii cer combaterea corupției din procesul de examinare. După carnagiul de pe calea ferată de lângă Anenii Noi, premierul Vlad Filat a solicitat în regim de urgenţă un plan de acţiuni privind siguranţa rutieră.
Gradul superficial de pregătire a şoferilor, calitatea îndoielnică a serviciilor din centrele de revizie pentru maşini şi infrastructura de monitorizare a circulaţiei rămân mărul discordiei dintre poliţişti, instructorii auto şi participanţii la trafic.
„Permisul are un preţ oficial şi unul neoficial. Dacă nu era neoficial, aveam acum o altă calitate a şoferilor. Nu reinventaţi apa caldă. Ministerul Educaţiei să vină cu modificări de legislaţie vizavi de testele pentru şcolile auto", a cerut ieri premierul Vlad Filat în cadrul şedinţei Consiliului naţional pentru securitate rutieră.
INSTRUCTORII DAU VINA PE POLIŢIŞTI
Instructorii auto sunt de părere că problema nu ţine de calitatea testelor, ci de cea a examinatorilor de la Poliţia Rutieră.
„Pregătirea din şcolile auto e bună. Unica instanţă care eliberează permisele e statul. Lipsa transparenţei şi corupţia sunt probleme care există în procesul de examinare", spune Denis Ţurcanu, de 33 de ani, instructor la o şcoală auto din Chişinău.
O altă problemă sesizată de dascălii şoselelor constă în legislaţia învechită. „În 2001 a ieşit o hotărâre de guvern privind regimul şcolilor auto, iar programa de instruire a apărut abia în 2005. Acum doi ani iarăşi a fost o hotărâre de guvern. Unde sunt programele?", se întreabă Alexandru Siţanu (55 de ani), directorul unui alt centru de instruire rutieră.
Citește și:
CARNAGIU PE CALEA FERATĂ Microbuz lovit de tren, șapte oameni au murit GALERIE FOTO
Agenţii rutieri, însă, dau vina pe calitatea şoferilor. „Nu putem spune că şoferii sunt rău pregătiţi. Dar 30% din numărul de accidente grave sunt comise de începători. Această pondere spune multe", se justifică Sergiu Armaşu, şeful Poliţiei Rutiere din Chişinău.
Conform Ministerului de Interne, de la începutul anului şi până acum, la nivel naţional, au avut loc 2.355 de accidente rutiere soldate cu 334 de morţi, dintre care 31 sunt copii. Numărul răniţilor ajunge la peste 2.900, circa 20% dintre aceştia fiind minori.
Ministerele se „justifică"
Microbuzele pline ochi cu pasageri rămân o pată legislativă pe care ministerele de transporturi şi de interne evită să și-o asume. Pe de-o parte, șefii de la MAI atrag atenţia omologilor privind sistemul de licenţiere a transportatorilor de persoane.
De cealaltă parte, viceministrul Boris Gherasim aruncă pisica în ograda Poliţiei Rutiere, care ar închide ochii în faţa abuzurilor din trafic. Până la finele săptămânii, șefii de la Transporturi, Educaţie și Interne trebuie să prezinte premierului un plan concret de acţiuni privind securitatea rutieră.
Citește și:
ANCHETĂ Microbuzul lovit de tren lângă Bulboaca activa ilegal
Greva șoferilor de microbuze. Vezi de ce sunt nemulțumiți aceștia
O fetiță de un an a fost strivită sub roțile unui microbuz. Atenție VIDEO ȘOCANT!
Citește cele mai importante știri din Republica Moldova pe Adevarul.md