Guvernul umblă la profitul petroliştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Preţul la pompă depinde mai mult de taxe şi de costul de import
Preţul la pompă depinde mai mult de taxe şi de costul de import

Autorităţile intenţionează să introducă cerinţe mai dure privind formarea preţurilor la produsele petroliere. Experţii consideră însă că inovaţiile ar distruge concurenţa, ar duce la dispariţia companiilor mici şi ar provoca probleme în asigurarea cu combustibil.

Autorităţile sunt decise să schimbe radical regulile de joc pe piaţa produselor petroliere. Pentru a stimula concurenţa şi apariţia unor noi jucători, Ministerul Economiei a propus să fie eliminate câteva dintre cerinţele faţă de importatorii de benzină şi motorină. Este vorba de obligaţia de a deţine depozite proprii şi/sau închiriate pentru păstrarea produselor petroliere în volum minim de 5.000 de metri cubi şi a unui capital propriu în valoare de cel puţin opt milioane de lei.

A doua inovaţie a autorităţilor este introducerea unei marje la comercializarea cu amănuntul a benzinei - de 0,19 dolari la litru, iar la motorină - de 0,17 dolari. Marja va fi stabilită semestrial de ANRE şi va include cheltuielile de transport şi asigurare până la hotar, dar şi toate costurile suportate de companie pe teritoriul Moldovei, inclusiv profitul.

De la liberalizare la reglementare

Scopul ultimei este de a elimina înţelegerile de tip cartel pe piaţă, de a diminua preţurile şi, mai ales, supraprofiturile companiilor. Propunerea autorităţilor este criticată de specialişti şi reprezentanţii companiilor. „Introducerea unor astfel de reglementări va avea efecte dezastruoase pentru piaţă şi poate duce la dispariţia firmelor mici, care au câte una-două benzinării situate în localităţile rurale", crede Constantin Constandachi, economist la IDIS Viitorul.

„Sub pretextul protecţiei consumatorilor este promovat un proiect ce va distruge piaţa. Va fi introdusă, de fapt, reglementarea preţurilor la produsele petroliere", spune Victor Ghiţu, director executiv al asociaţiei Importcompetrol.

Victor Parlicov, director general al ANRE, atenţionează asupra riscului de a ne pomeni în situaţia din Rusia şi Ucraina, unde după introducerea unor preţuri-plafon, pe piaţă a apărut un deficit de produse petroliere, chiar dacă aceste state au petrol şi rafinării.

În opinia lui Adrian Lupuşor, economist la Expert-Grup, actualul cadru regulator favorizează în mod direct companiile mari în detrimentul celor mici şi de aceea el necesită să fie modificat.
Totodată economistul susţine că actualele reglementări le permit companiilor să obţină supraprofituri, în special în perioade de ieftinire a carburanţilor.


Cum s-a format preţul mediu de vânzare la pompă de 15,66 lei al unui litru de benzină A 95 în perioada ianuarie-septembrie 2011.

9,23 lei. Preţul mediu de import al unui litru de benzină A 95 pe nouă luni.

4,67 lei. Valoarea taxelor incluse în preţul final al benzinei.

1,76 lei. Cheltuielile şi profitul firmelor în costul final al litrului de benzină.

Sursa: ANRE

Statul şi companiile petroliere obţin supraprofituri din menţinerea unor preţuri mari la benzină şi motorină

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite