Firmele statului, în topul datornicilor la Banca de Economii a Moldovei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Air Moldova s-a împrumutat la Banca de Economii pentru a cumpăra o aeronavă
Air Moldova s-a împrumutat la Banca de Economii pentru a cumpăra o aeronavă

Banca de Economii are de recuperat peste 470 de milioane de lei de la patru întreprinderi de stat, pentru credite acordate încă în perioada comunistă.

Printre cei mai mari datornici faţă de Banca de Economii (BEM) figurează o serie de întreprinderi de stat, care în diverse perioade s-au împrumutat cu zeci de milioane de lei, arată o analiză realizată de o echipă de consultanţă tehnică de la FMI. Deşi raportul nu este unul oficial, datele nu au fost infirmate.

„Motorină şi îngrăşăminte“ pentru offshore-uri 

Pe primul loc în topul datornicilor se găseşte întreprinderea de stat Moldresurse, de la care BEM are de recuperat 141 de milioane de lei, inclusiv dobânzi şi penalităţi pentru credite oferite în anii 2006-2007. Împrumuturile au fost destinate pentru procurarea de motorină şi îngrăşăminte, însă o mare parte din bani au ajuns în offshore-uri.

Centrul Naţional Anticorupţie a iniţiat urmărirea penală pe faptul neglijenţei în serviciu comise de directorul Moldresurse la contractarea unui credit de 65,7 milioane de lei de la BEM. Tudor Iasinschi, director al Moldresurse în anii 2007-2009, ne-a spus anterior că nu ştie nimic despre dosarul penal în care este vizat. „În 2011 chiar procurorii au dispus încetarea urmării penale împotriva mea. Nu mai vreau să discut la acest subiect“, ne-a declarat fostul manager, în prezent consilier PD la Ialoveni.

Credite aprobate de Parlament 

Pe locul doi se află întreprinderea de stat Servicii Transport Auto, cu datorii de 132 de milioane de lei, pentru un credit de trei ori mai mic luat în perioada comunistă pentru procurarea de autobuze. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor susţin că din suma iniţială de 3,2 milioane de euro au fost rambursate circa două milioane. O decizie din 2011 a Curţii de Apel prevede însă că, în contul datoriei, BEM ar putea prelua terenul depus în calitate de gaj pe care se află în prezent Gara de Nord din Chişinău. Beneficiarul creditului este la fel în incapacitate de a rambursa creditul.

Avioane pe datorie

Printre datornicii importanţi se află şi compania Air Moldova, cu 95 de milioane de lei plus o garanţie de 13 milioane de lei. Creditul a fost luat în anul 2006 pentru procurarea unei aeronave Airbus, iar decizia prin care companiei i se permitea contractarea acestuia a fost aprobată chiar de majoritatea comunistă din Parlament, în frunte cu Marian Lupu. Compania se confruntă în prezent cu probleme financiare majore, iar un raport al Ministerului Finanţelor arată că în prima jumătate a anului 2012 Air Moldova a înregistrat pierderi de 81,7 milioane de lei.

Încheie acest top fabrica Aroma, aflată în insolvenţă şi care are de rambursat suma de 92 de milioane de lei, credite contractate la fel în perioada guvernării comuniste. Experţii de la FMI au recomandat formarea unui grup de lucru cu oficialii de la aceste întreprinderi şi Banca de Economii pentru a identifica căile de recuperare a banilor.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite