Facturi triple pentru încălzire la un bloc din Chişinău. Explicaţiile Termoelectrica

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Locuitorii unui bloc din capitală achită de trei ori mai mult pentru agent termic decât ar fi necesar FOTO: Adevărul
Locuitorii unui bloc din capitală achită de trei ori mai mult pentru agent termic decât ar fi necesar FOTO: Adevărul

Locuitorii unui bloc din Chişinău sunt revoltaţi din cauza că sunt nevoiţi să achite facturi triple la consumul de căldură. După ce Adevărul Moldova a solicitat explicaţii companiei „Termoelectrica”, un grup de experţi s-a deplasat la faţa blocului şi a făcut lumină în acest caz.

Cu o geantă plină de acte, facturi şi plângeri, Liubov Pavlovscaia a venit la redacţie cu ochii în lacrimi. După ce a bătut la uşile Termoelectrica, bătrâna susţine că disperarea a adus-o la redacţie, deoarece nu mai ştie cui să explice situaţia absurdă prin care trece. Astfel, Liubov Pavlovscaia locuieşte într-un bloc cu două etaje situat în sectorul Buiucani al Capitalei, în unul dintre cele câteva apartamente care se mai asigură cu agent termic centralizat după ce alte câteva apartamente s-au deconectat.

Factură fantastică

Deşi femeia spune că şi până acum câţiva ani, banii pe care trebuie să-i achite pentru căldură nu-i lăsau practic resurse financiare pentru a-şi asigura şi alte necesităţi, acum situaţia s-a agravat din cauza că sumele afişate lunar în facturile la agent termic sunt de domeniul fantasticului, iar cel mai important este că este nevoită să plătească pentru ceea ce nu a consumat.

De exemplu, deşi suprafaţa locuinţei pensionarei este de puţin peste 33 de metri pătraţi, suma indicată în factură la căldură este cât pentru două apartamente care ar avea aceeaşi suprafaţă. Astfel, în timp ce „Termoelectrica” a anunţat că încălzirea unui metru pătrat de locuinţă a costat în decembrie, în medie, 21,48 de lei, iar în mod corect pensionara ar fi trebuit să achite circa 700 de lei, cifrele afişate în factură sunt cu mult peste suma care corespunde consumului real de agent termic. Liubov Pavlovscaia susţine că nu mai are cui să se plângă după ce este obligată să achite pentru luna decembrie suma de 2 182 de lei, adică practic de trei ori mai mult decât estimările Termoelectrica pentru aceeaşi perioadă.

Obligată să plătească pentru ce nu consumă

„Nu mă mai pot opri din plâns. Din anul 2012 bat drumurile pentru a explica durerea prin care trec. Şi aşa sărăcia ne lasă fără nici un bănuţ în buzunare după ce trecem pe la bancă să plătim pentru servicii şi utilităţi, acum sunt obligată să achit pentru ceva ce nu folosesc. Când povestesc cuiva prin ce trec eu singură şi bolnavă, oamenii spun că este incredibil şi statul nu poate să-şi distrugă în acest mod cetăţenii”, şi-a spus păsul bătrâna.

Pensia în sumă de 1 967 de lei pe care o ridică lunar nu-i ajunge nici măcar pentru a-şi alina durerile insuportabile pe care le simte după ce anul trecut a fost implicată într-un accident rutier. „Doar pentru un medicament care îmi potoleşte durerile din umăr după ce am fost lovită de o maşină plătesc 250 de lei. Cum să achit factura la căldură dacă îmi vin mai mulţi bani decât pentru pensie? Cel mai mult mă doare că mi se cere să plătesc pentru ceea ce nu am consumat, mă doare această nedreptate şi bătaie de joc”, a mai spus Liubov Pavlovscaia a cărei datorii la căldură au ajuns la aproape 12 000 de lei.

Misterul dezvăluit de experţi

Dipă solicitarea Adevărul Moldova pentru a oferi explicaţii privind acest caz, Termoelectrica a format a doua zi un grup de experţi care s-a deplasat la faţa locului pentru a stabili cauzele problemei. Potrivit răspunsului oferit, Termoelectrica precizează că a identificat cauzele acestei situaţii. „Au fost identificate nereguli ce ţin de activitatea gestionarului fondului locativ şi sunt identificate încălcări grave în procesul de repartizare a calculelor consumului de energie termică pe apartamente”, se arată în răspunsul „Termoelectrica”.

Necazurile vin de la gestionarul fondului locativ

În acelaşi timp, reprezentanţii furnizorului de căldură susţin că în coridoarele blocului funcţionează mai multe corpuri de încălzire, iar cheltuielile nu au fost repartizate corespunzător. Astfel, locatarii mai achită în plus şi pentru faptul că este încălzit podul blocului sau etajul tehnic, dar şi pentru apartamentele conectate la sistemul automatizat de încălzire. „Pentru două dintre apartamentele deconectate de la sistemul centralizat de încălzire, gestionarul fondului locativ ar fi trebuit să includă în tarif 20% din consum”, precizează reprezentanţii companiei.

„Termoelectrica” precizează că livrează energie termică „până la hotarul de delimitare a apartenenţei de balanţă a instalaţiilor termice care este stabilit la branşamentul termic al blocului”, iar gestionarul fondului locativ este  responsabil de „partea componentă a clădirii”. Astfel, furnizorul oferă lunar datele gestionarului fondului locativ, care ulterior prezintă datele complete „Infocomului”.

Întrunire pentru a soluţiona problemele

„Deşi în obligaţiunile de serviciu ale angajaţilor întreprinderii „Termoelectrica” S.A. nu intră procedura de monitorizare a calculului, a fost solicitată o întâlnire cu Gestionarii fondului locativ şi locatarii blocului locativ (str. E. Coca nr.13) în data de 1 februarie 2016, pentru a realiza o revizuire a procesului de distribuţie a calculelor pe apartamente corespunzător cheltuielilor  consumului de energie termică. Întreprinderea „Termoelectrica” S.A. regretă faptul că administratorii fondului locativ nu-şi onorează conştiincios obligaţiunile şi în aşa mod provoacă disconfort consumatorilor finali”, subliniază reprezentanţii „Termoelectrica”.

Reprezentanţii companiei au menţionat pentru Adevărul Moldova că se vor depune eforturi ca după întâlnirea cu gestionarul fondului locativ să se decidă în privinţa recalculării consumului de căldură a locatarilor din blocul respectiv.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite