Cartel pe piaţa asigurărilor auto de Carte Verde din Republica Moldova

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Compania Grawe Carat face parte din grupul austriac Grawe care este prezent în toate statele din regiune FOTO Tudor Iovu
Compania Grawe Carat face parte din grupul austriac Grawe care este prezent în toate statele din regiune FOTO Tudor Iovu

Două companii de asigurări din Republica Moldova au rămas fără dreptul de a emite poliţe de Carte Verde. Experţii spun că s-a ajuns la o situaţie când un grup de asiguratori controlează acest important segment de piaţă

Pe parcursul acestui an, din cele opt firme autorizate să elibereze certificate internaţionale de răspundere civilă auto au fost excluse (sau suspendate) din Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA) şi, automat, şi-au pierdut dreptul de a emite Carte Verde trei companii: Moldcargo, Grawe Carat Asigurări şi Moldova Astrovaz. În sistem au mai rămas Moldasig, Asito, Victoria Asigurări, Klassika Asigurări şi Donaris Asigurări.

Cazul Moldcargo

Primul caz a avut loc la începutul anului. Societatea Moldcargo a fost acuzată că ar practica preţuri mai mici, adică ar face dumping. „Acest fapt ar fi putut să provoace prăbuşirea pieţei de Carte Verde şi să compromită îndeplinirea obligaţiilor internaţionale ale companiilor de asigurări din Moldova“, şi-a argumentat BNAA decizia din 6 februarie.

La rândul său, administraţia Moldcargo a acuzat biroul de „acţiuni anticoncurenţiale şi tentative abuzive de monopolizare a pieţei“. Asiguratorul susţine că a fost exclus din organizaţie drept pedeapsă pentru faptul că a propus să fie admise în calitate de membre ale organizaţiei toate întreprinderile capabile de a emite Carte Verde.

Deciziile CNPF au fost ignorate

Biroul a ignorat atunci prescripţiile Comisiei Naţională a Pieţei Financiare (CNPF). Autoritatea de supraveghere a stabilit că au fost încălcate prevederile legale şi a cerut să fie convocată adunarea generală a membrilor BNAA, pentru a anula o hotărâre privind sancţionarea Moldcargo. A urmat o serie de litigii, însă ulterior părţile au ajuns la o înţelegere. „Am semnat un acord de împăcare şi am retras toate cererile din instanţe, dar nu ne-a fost restabilit încă statutul de membru cu drepturi depline al BNAA“, ne-a declarat Oxana Florea, vicedirectoarea Moldcargo, fără a preciza motivele.

În luna august, un nou scandal s-a iscat pe acest important segment de piaţă. Uniunea Asiguratorilor din Moldova (UAM) a acţionat în judecată CNPF, după ce autoritatea a micşorat costul primelor pentru ţările Uniunii Europene. Iurie Filip, vicepreşedintele CNPF, s-a arătat atunci surprins de modul de operare a asiguratorilor. Pentru ca procesul să fie examinat la Judecătoria sectorului Buiucani, şi nu la cea din Centru, UAM a inclus în cerere şi Ministerul Justiţiei. Instanţa, cunoscută pentru deciziile adoptate în favoarea unor raideri, a suspendat hotărârea CNPF şi, prin urmare, asiguratorii au revenit la preţurile vechi.

Viorel Dandara, preşedintele UAM, a reclamat că CNPF nu a consultat operatorii de pe piaţă. „Tarifele la acest tip de asigurări nu au fost revizuite din anul 2008, deşi comisia trebuia să o facă anual, în baza unor studii independente de piaţă, care nu au fost însă efectuate niciodată“, a spus Dandara.

Grawe exclusă în secret?!

Pe 27 septembrie, adunarea generală extraordinară a BNAA a exclus şi Grawe Carat Asigurări din rândul membrilor biroului. Începând cu 10 octombrie, compania austriacă nu va mai avea dreptul să emită Cartea Verde. Hotărârea nu a fost încă făcută publică, iar Ruslan Petrusenco, directorul BNAA, nu ne-a răspuns la telefon.

Directorul Moldasig, Vitalie Bodea, a precizat că Grawe Carat a încălcat în mod repetat legislaţia, fără a da însă detalii. „Vom publica procesul verbal al şedinţei, în care sunt indicate toate aceste nereguli, care nu mai puteau fi tolerate. Vom acţiona la fel cu toţi cei care nu respectă legea“, ne-a spus şeful cele mai mari companii de asigurări. Abia seara a venit un comunicat de presă de la BNAA în care se confirma că începând cu 10 octombrie 2013 Grawe Carat este lipsită de dreptul de a elibera (emite) certificate internaţionale de răspundere civilă auto Carte Verde.

"Compania Grawe Carat Asigurări a fost avertizată în mod repetat (din cauza încălcărilor, statutul de membru al sistemului al companiei a fost suspendat pentru o perioadă de jumătate de an în august 2008), din care cauză a şi fost exclusă din cadrul emitenţilor de Carte Verde“, îşi argumentează decizia BNAA. Protocolul şedinţei (la care nu a participat compania Grawe), în care s-a adoptat decizia însă nu a fost publicat.

Pentru a demonstra că nu sunt părtinitori cei de la BNAA au sacţionat cu câte un avertisment şi celelalte companii, emitente ale certificatului de asigurare Carte Verde: Asito, Moldasig, Donaris Group, Moldova Astrovaz, Klassika Asigurări şi Victoria Asigurări.

În cazul Moldova-Astrovaz şi CNPF a sancţionat compania. „Au fost comise mai multe încălcări. Urmează să fie difuzat un comunicat de presă, unde vor fi expuse toate aceste informaţii“, ne-a promis vicepreşedintele CNPF, Iurie Filip.

În lipsa unui document oficial, reprezentanţii companiilor au fost prudenţi în declaraţii. „Circulă anumite zvonuri, însă nu am primit, deocamdată, informaţii oficiale şi nu putem comenta situaţia. Dacă zvonurile se vor confirma, ne vom apăra dreptul de a activa pe piaţă, conform normelor legale naţionale şi internaţionale“, ne-a spus Veronica Malcoci, directoarea Grawe Carat Asigurări.

„Nu ştiu nimic şi nu vă pot oferi niciun comentariu“, a răspuns şi Fiodor Dimitrov, directorul Moldova-Astrovaz.

Semne ale unei înţelegeri de tip cartel

Deputatul Veaceslav Ioniţă, preşedintele Comisiei parlamentare Economie, Buget şi Finanţe, se arată îngrijorat de situaţia de pe piaţa asigurărilor. „E o piaţă specifică ce se autoreglementează printr-un ONG. Nu putem interveni fără a ţine cont de două aspecte: trebuie să protejăm agenţii economici, dar şi să nu admitem excluderea Moldovei din sistemul internaţional de Carte Verde, ca răspuns la o eventuală imixtiune a statului“, a explicat oficialul.

Economistul Roman Chircă spune că primele Carte Verde constituie „o felie apetisantă şi extrem de profitabilă“ din piaţa asigurărilor, de aceea se dă o luptă acerbă pentru controlul acestui segment. „Nu există o competiţie reală. O confirmă faptul că toate companiile au practic aceleaşi preţuri şi au eliminat poliţele de scurtă durată, de o zi-două, cele mai ieftine şi cele mai căutate de şoferi. Sunt semne ale unei înţelegeri de tip cartel“, a comentat expertul.

În prezent, companiile Moldasig, Asito, Victoria Asigurări şi Klassika Asigurări controlează circa două treimi din piaţa de Carte Verde.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite