UNESCO cere interzicerea globală a smartphone-urilor în școli: „Noul nu este întotdeauna mai bun”

0
Publicat:

Smartphone-urile ar trebui să fie interzise în școli pentru a combate perturbarea orelor de curs, pentru a îmbunătăți învățarea și pentru a ajuta la protejarea copiilor împotriva hărțuirii cibernetice, potrivit unui raport al ONU, scrie The Guardian.

Smartphone-uri. FOTO Shutterstock
Smartphone-uri. FOTO Shutterstock

UNESCO, agenția ONU pentru educație, știință și cultură, spune că există dovezi că utilizarea excesivă a telefoanelor mobile este legată de reducerea performanțelor educaționale și că  stabilitatea emoțională a copiilor este influențată negativ de timpul mare petrecut de aceștia în fața ecranului.

Smartphone-urile ar trebui să fie interzise în școli pentru a combate perturbarea orelor de curs, pentru a îmbunătăți învățarea și pentru a ajuta la protejarea copiilor împotriva hărțuirii cibernetice, potrivit unui raport al ONU.

Potrivit UNESCO, apelul său pentru interzicerea smartphone-urilor transmite un mesaj clar că tehnologia digitală în ansamblu, inclusiv inteligența artificială, ar trebui să fie abordată prin prisma unei „viziuni centrate pe om" a educației și să nu înlocuiască interacțiunea față în față cu profesorii.

UNESCO avertizează că noul „nu este întotdeauna mai bun”, consideră că că impactul pozitiv al tehnologiei digitale asupra rezultatelor învățării și a eficienței economice ar putea fi supraestimat,  potrivit The Guardian.    

„Nu toate schimbările constituie un progres. Doar pentru că ceva poate fi făcut nu înseamnă că ar trebui făcut", a concluzionat organizația, care a avertizat factorii de decizie politică cu privire la riscul unei îmbrățișări nechibzuite a tehnologiei digitale, 

În contextul în care tot mai multe cursuri de învățare se desfășoară online, în special în universități,  factorii de decizie au fost îndemnați, în acest raport, să nu neglijeze „dimensiunea socială" a educației, în care studenții beneficiază de predare față în față.

„Conexiunile online nu pot înlocui interacțiunea umană", a declarat directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay.

Potrivit raportului, deși tehnologia ar putea deschide oportunități de învățare pentru milioane de oameni, beneficiile au fost distribuite inegal, persoanelor sărace nefiindu-le accesibilă. În plus, arată raportul, costurile de mediu ale infrastructurii educaționale digitale au fost adesea subestimate.

Elevii, pe primul loc

În raportul său 2023 Global Education Monitor, UNESCO preciza că există puține cercetări solide care să demonstreze că tehnologia digitală a adăugat în mod inerent valoare educației și subliniază acum că o mare parte a acestor dovezi a fost finanțată de companii private din domeniul educației care încercau să vândă produse de învățare digitale.

Una din patru țări a interzis smartphone-urile în școli

UNESCO dă exemplul unor țări care  s-au  „trezit la importanța de a pune elevii pe primul loc" atunci când vine vorba de tehnologia digitală

Una dintre ele, arată raportul, este China, care a stabilit limite pentru utilizarea dispozitivelor digitale ca instrumente de predare, limitându-le la 30% din timpul de predare. Mai mult, aici elevii trebuie să ia pauze regulate de la ecran.

UNESCO admite că învățarea online „a împiedicat topirea educației" atunci când școlile și universitățile s-au închis în pandemia de Covid-19, dar spune că milioane de studenți mai săraci, care nu au acces la Internet, au fost excluși.

UNESCO a estimat că una din patru țări a interzis smartphone-urile în școli, fie prin lege, fie prin îndrumare. Una dintre ele este Franța, care a introdus această politica în 2018.

Și Olanda, care va introduce restricții începând cu 2024, este dată ca exemplu.

Și în Marea Britanie, fostul ministru al educației Gavin Williamson a cerut interzicerea telefoanelor mobile în școli în 2021, ca parte a unei măsuri de combatere a disciplinei slabe a elevilor. Măsura a fost respinsă însă în această țară de către sindicatele din educație, care au declarat că școlile au politici de utilizare a smartphone-urilor de ani de zile.

„Ar ridica unele probleme practice”

 Deciziile privind utilizarea smartphone-urilor în unitățile de învățământ din UK țin de fiecare director de școală în parte. În general, școlile se asigură că telefoanele sunt închise și nu sunt vizibile atunci când se află în incinta școlii și că pot fi folosite în clasă doar cu permisiunea profesorului, iar utilizarea abuzivă a telefoanelor sau a altor dispozitive digitale în incinta școlii poate duce la confiscarea acestora și la sancțiuni.

„Interzicerea totală a telefoanelor mobile în incinta școlii ar ridica unele probleme practice, de exemplu pentru părinții care doresc să își contacteze copiii în timp ce călătoresc între școală și casă. De asemenea, unii elevi vor folosi telefoanele ca metode de plată în transportul public", a declarat Geoff Barton, secretarul general al Asociației liderilor de școli și colegii. 

Barton pune că, deși problemele ce pot decurg din utilizarea excesivă a smartphone-urilor în unitățile de învățământ, precum hărțuirea cibernetică, impactul timpului prelungit petrecut în fața ecranului asupra sănătății mintale sunt cunoscute, utilizarea pe scară largă a telefoanelor inteligente este o problemă societală, iar problemele care rezultă din aceasta sunt mai susceptibile de a apărea în afara porților școlii.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite