Strâmtoarea Malacca - mană cerească pentru piraţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru cele 60.000 de nave care trec în fiecare an prin strâmtoarea Malacca, cel mai mare pericol nu vine de la capriciile vremii, ci de la piraţi. Este una dintre cele mai periculoase rute

Pentru cele 60.000 de nave care trec în fiecare an prin strâmtoarea Malacca, cel mai mare pericol nu vine de la capriciile vremii, ci de la piraţi. Este una dintre cele mai periculoase rute maritime din lume, aici având loc 40 la sută dintre actele de piraterie.

Strâmtoarea Malacca, plasată între Singapore, Malaezia şi Indonezia, leagă economia regiunii de restul lumii. O treime din comerţul mondial se desfăşoară aici, şi peste jumătate din tancurile petroliere ale lumii care vin din Orientul Mijlociu - inclusiv cele care alimentează cu petrol China şi Japonia - trec prin strâmtoare.

Piraţii moderni

În plină eră a globalizării, piraţii folosesc lansatoare de rachete, arme M16 şi AK47, cuţite şi macete, precum şi mijloace de comunicare sofisticate. Se deplasează cu bărci rapide care îi ajută să fugă înainte de a fi depistaţi. Piraţii preferă navele de mari dimensiuni, mai ales tancurile petroliere, care se deplasează cu viteză mică, de unde fură bani, echipamente navale de înaltă tehnologie, dar şi hărţi şi documente navale.

Uneori răpesc şi membrii echipajului, pentru eliberarea cărora cer sume mari de bani. Alteori, piraţii deturnează navele în porturi sigure, le descarcă petrolul şi îl vând pe piaţa neagră. În studiul său despre pirateria din zonă, Catherine Zara Raymond, din Singapore, susţine că piraţii sunt bine organizaţi şi nu ar putea acţiona dacă nu ar avea acces la informaţiile furnizate chiar de autorităţile locale în schimbul unor bani.

Dilemele autorităţilor

Ultimul raport al Biroului Maritim Internaţional arată că pirateriile au scăzut din 2005, când forţe comune ale statelor din regiune au început să supravegheze zona. Instituţia precizează însă că pericolul nu a trecut şi recomandă echipajelor să instaleze un nou dispozitiv pentru securizare - o plasă electrică în jurul navei care provoacă şocuri electrice; nu este mortală, dar împiedică pătrunderea piraţilor pe navă.

În paralel, experţii continuă "confruntarea" privind legătura dintre piraterie şi terorism. Unii cred că piraţii acţionează la comanda grupărilor teroriste, în timp ce alţii afirmă că scopurile lor sunt diferite: primii atacă doar pentru bani, pe când ceilalţi au o cauză pentru care sunt gata să moară.

Ambiţii geopolitice

Pentru puterile din regiune, problema este cine controlează strâmtoarea şi rutele petroliere. Un acord pentru combaterea pirateriei între Indonezia, Singapore şi Malaezia pare greu de încheiat. China, care poate influenţa Singapore, se află deja în dispută teritorială cu Malaezia pentru insulele Sprately şi Paracel, bogate în petrol.

Reputatul analist militar Robert D. Kaplan susţine că forţele navale americane din zonă se implică în lupta împotriva piraţilor care au legături cu Al Qaida. US Navy îngrădeşte astfel terorismul din regiune, dar "face şi diplomaţie", prin anihilarea celor care fac rău Indiei şi Chinei.

În lume

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite