Ultima zi pentru epava Costa Concordia. Vasul, aşteptat la Genova de premierul Italiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vasul este de două ori mai mare decât Titanicul FOTO Reuters
Vasul este de două ori mai mare decât Titanicul FOTO Reuters

Epava vasului de croazieră Costa Concordia a ajuns în apropierea portului italian Genova, unde urmează să fie dezmembrată, la doi ani şi jumătate de la naufragiul care a provocat moartea a 32 de persoane.

Ridicarea şi tractarea epavei au fost posibile printr-o operaţiunea de salvare demarată în vara anului 2012, fiind cea mai costisitoare şi amplă misiune de acest tip din istorie.

Vasul Costa Concordia s-a lovit de o stâncă în apropierea insulei Giglio, în ianuarie 2012 şi s-a răsturnat, lăsând în urmă 32 de victim.

Căpitanul navei, Francesco Schettino, a fost inculpat pentru abandonarea vasului şi omor prin imprudenţă, riscând peste 20 de ani în închisoare. Cu toate acestea, italianul neagă acuzaţiile, pledând nevinovat pentru toate capetele de acuzare.

Premierul italian Matteo Renzi este aşteptat în portul Genova duminică după-amiază pentru a asista la finalizare procedurii de aducere la mal, estimată la o durată de câteva ore. Vasul este staţionat la 3,6 kilometri distanţă de coastă, iar tehnicienii fac ultimele pregătiri pentru a finaliza procedurile de ancorare, ultima din istoria acestui vas.

Costa Concordia se întoarce astfel în locul unde a fost constuită şi lansată la apă cu mult fast, în urmă cu nouă ani. Acum, vasul cu o soartă tragică îşi aşteaptă finalul, urmând să fie dezmembrat şi vândut.

Autorităţile italiene au demarat la 14 iulie operaţiunea fără precedent de ranfluare a pachebotului Costa Concordia. Aceasta a constat în injectarea de aer în cele aproximativ 30 de chesoane din jurul epavei, care are o lungime de aproximativ 300 de metri şi aproximativ 115.000 de tone, pentru ca aceasta să se ridice cel puţin doi metri. Odată adusă la plutire, nava a fost tractată aproximativ 30 de metri în larg, la est de insulă, şi poziţionată cu ajutorul a 36 de cabluri de oţel şi 56 de lanţuri.

După ce a fost redresată în septembrie 2013 în cadrul unei operaţiuni fără precedent de rotire a carcasei sale, Concordia a fost apoi ranfluată, cu câţiva centimetri sau metri pe zi, timp de o săptămână. Condusă de armatorul italian Costa şi efectuată de consorţiul americano-italian Titan-Micoperi, operaţiunea de salvare a pachebotului are un cost total de circa 1,5 miliarde de euro.

„Cea mai mare provocare a mea" în 20 de ani de carieră, a declarat Nick Sloane, specialist mondial în ranfluarea navelor, la începutul săptămânii.

Pe traseu, diferitele ambarcaţiuni ale convoiului au avut sarcina de a colecta eventualele obiecte plutitoare - valize, mobilă, haine - să controleze calitatea apelor şi să împiedice apropierea cetaceelor, care sunt numeroase în această perioadă a anului.

De asemenea, la bord au fost îmbarcate baraje antipetrol şi aparate cu infraroşu care detectează orice urmă de hidrocarburi la suprafaţa apei pe timpul nopţii, pentru a evita orice tip de poluare.

Costa Concordia
Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite