Liderii europeni, expuși riscului de „șantaj , hacking și compromitere”. Ce îi face vulnerabili
0O tehnologie publicitară, prezentă pe majoritatea site-urilor și aplicațiilor, distribuie date sensibile ale liberilor UE, ceea ce creează vulnerabilități, atrage atenția raportul Consiliului irlandez pentru libertăți civile (ICCL).
Raportul subliniază modul în care datele despre liderii și personalul european ar putea submina instituțiile și spune că aveam de a face cu o „criză de securitate europeană”, scrie Euronews.
Tehnologia de publicitate folosită pe scară largă se numește Real-Time Bidding (RTB), aceasta este prezentă pe aproape toate site-urile și aplicațiile. Aceasta presupune cumpărarea și vânzarea automată a impresiilor publicitare online prin licitații instantanee, iar procesul are loc în timpul în care se încarcă site-ul. RTB determină ce anunțuri apar unui utilizator.
Problema sesizată de ICCL este că sistemul implică „difuzarea de date sensibile despre persoanele care utilizează aceste site-uri web și aplicații către un număr mare de alte entități, fără măsuri de securitate care să protejeze datele”.
Datele sensibile la care face trimitere raportul include date de localizare sau de timp, care pot fi utilizate pentru a le lega cu ușurință de persoane. Analiza ICCL a inclus zeci de mii de pagini de date colectate de RTB și spun că acestea au fost folosite pentru a descoperi personalul militar și factorii de decizie politică din UE.
„Libertatea datelor din industria RTB a creat o amenințare națională gravă. Solicităm Comisiei Federale pentru Comerț din SUA, autorităților europene de protecție a datelor și Comisiei Europene să acționeze de urgență. Nu se poate permite ca această industrie să pună în pericol liderii noștri aleși și personalul militar.”, subliniază Dr. Johnny Ryan, șeful Consiliului irlandez pentru libertăți civile.
"Statele străine și actorii non-statali pot folosi RTB pentru a spiona problemele financiare ale persoanelor vizate, starea mentală și secretele intime compromițătoare. (...) Chiar dacă indivizii țintă folosesc dispozitive securizate, datele despre aceștia vor continua să circule prin RTB de pe dispozitivele personale, de la prietenii și familia lor și de la contactele personale compromițătoare", completează raportul .
Datele sensibile ajung în Rusia și China
Potrivit Raportului ICCL, tehnologiile de supraveghere, cum ar fi PATTERNZ, folosesc datele RTB.
Site-ul companiei, I.S.A. Israeli Security Academy & technologies, informează că acest program „permite agențiilor de securitate națională să utilizeze datele generate de publicitatea utilizatorilor în timp real și istorice pentru a detecta, monitoriza și prezice acțiunile utilizatorilor, amenințările la adresa securității și anomaliile pe baza comportamentului utilizatorilor, a modelelor de localizare și a caracteristicilor de utilizare a telefoanelor mobile".
Mai mult decât atât, raportul arată că gigantul Google, dar și alte firme RTB, au trimis date despre persoane din SUA în Rusia și China, unde legislația locală permite agențiilor de securitate să acceseze datele.
De altfel, datele de acest fel au fost disponibile în cadrul UE într-o piață "free-for-all", adică actorii străini și non-statali le puteau obține și ei.
Google listează 1.102 furnizori de tehnologie publicitară care ar putea primi date de la licitațiile sale RTB, printre care se numără entități rusești și chineze. Compania reprezintă cel mai mare jucător în acest domeniu.
Și filiala de publicitate și analiză a Microsoft, Xandr, enumeră 1 647 de firme printre partenerii săi de servere publicitare care ar putea primi date RTB de la licitațiile sale.
Google și Microsoft nu au oferit încă detalii despre modul în care sunt folosite tehnologiile RTB.