Frontul sudic al NATO. Italia își modernizează flota navală în contextul tensiunilor crescute din Mediterană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Italia se concentrează pe întărirea forțelor expediționare în contextul tensiunilor în creștere din Mediterană, scrie Insider. Italia își propune să dezvolte forțe armate multidomeniu ce pot fi desfășurate rapid.

Italia a asamblat primul F-35B la fabrica sa din Cameri FOTO www.aerospacemanufacturingandde
Italia a asamblat primul F-35B la fabrica sa din Cameri FOTO www.aerospacemanufacturingandde

În acest scop, Italia caută să-și modernizeze flota cu avioane F-35 și cu nave amfibie.

În august, forțele aeriene și navale au efectuat exerciții de decolare și aterizare pe piste scurte pe un aeroport din Sardinia. Obiectivul lor a fost testarea abilităților avionului de luptă F-35B asamblat în Italia.

Totodată, în serviciul marinei italiene urmează să intre nava amfibie de asalt ITS Trieste.

Sunt cele mai recente semnale ale faptului că armata italiană se concentrează pe dezvoltarea forțelor expediționare. Interesul pentru aceste capabilități a crescut în contextul sporirii tensiunilor în regiunea Mediterană.

Apărarea flancului sudic al NATO

În ciuda faptului că este pusă în umbră de alte puteri militare europene, armata italiană este o componentă importantă a posturii defensive a NATO, având un rol vital în privința protejării flancului sudic al NATO din regiunea Mediterană (pe care Italia îl delimitează între Golful Persic și Golful Guineei în Africa de Vest).

Circa 40% din tranzitul maritim global are loc prin Marea Mediterană, care este traversată și de zeci de cabluri subacvatice esențiale pentru fluxul de comunicații.

Este de așteptat ca Italia și vecinii săi să crească importurile de petrol și gaze din Orientul Mijlociu și Africa de Nord prin Marea Mediterană pe măsură ce Europa încearcă să pună capăt dependenței sale de energia din Rusia.

Regiunea Mediterană are importanță centrală și pentru securitatea Italiei ce se confruntă cu amenințări din partea teroriștilor și actorilor non-statali ce operează din Orientul Mijlociu și Nordul Africii. Totodată, prezența navală sporită a Rusiei, sprijinită de baza navală din portul sirian Tartus, forțează Italia să fie mereu în alertă.

Italia are un rol important și ca bază industrială militară a NATO, pentru că aici se află companii de frunte din domeniu apărării precum Beretta, Fincantieri, și Leonardo ce produc aparate de zbor, nave și armament performant.

Cu o forță armată de 161.550 de soldați, Italia are a cincea armată ca mărime din NATO, în timp ce Italia este pe locul patru în Europa în privința cheltuielilor pentru apărare, potrivit Institutului Internațional de Studii Strategice.

Nava amfibie ITS Trieste

Este cea mai mare navă construită de Italia din al Doilea Război Mondial și este produsă de Fincantieri. Are circa 245 metri lungime, un deplasament de peste 30.000 de tine, două insule de comandă, o rampă înclinată, o punte cu protecție față de gazele de eșapament și o viteză de 25 de noduri (46,3 km / h).

Trieste poate transporta 600 de militari și are o puntea de zbor cu lungimea de 230 de metri și lățimea de 36 de metri. Nava este echipată cu un doc de aterizare inundabil sub hangar, care permite utilizarea vehiculelor amfibii. La fel ca Cavour și Giuseppe Garibaldi , și Trieste , pe puntea de zbor, este echipat cu o trambulină înclinată ( ski-jump ) pentru a facilita decolarea avionului STOVL F-35B.

Flota de avioane ar putea fi formată din elicoptere – modelele AW101, SH90A și AW129D- și avioane F-35B, varianta cu decolare scurtă și aterizare verticală a F-35A. Italia deține cinci astfel de aparate – trei în flota navală, două în cea a aviației.

Trieste va fi cel de-al treilea portavion al marinei italiene. Primul, ITS Giuseppe Garibaldi, a intrat în serviciu în 1985 și a luat parte la operațiunile din Kosovo, Afganistan și Libia. Cel de-al doilea, ITS Cavour, intrat în serviciu în 2008, este actuala navă amiral a marinei.

Marina italiană ar putea retrage sau reconfigura Giuseppe Garibaldi după intrarea în serviciu a lui, probabil la începutul anului următor.

Modernizare

Invazia neprovocată a Rusiei în Ucraina a determinat mai mulți membri NATO, inclusiv Italia, să își majoreze bugetele de apărare. În timp ce ochii rămân ațintiți asupra Ucrainei, Italia ține să sublinieze că Mediterana rămâne demnă de atenția NATO.

„Creșterea marcată a activității navale neprietenoase în Mediterana indică faptul că nu trebuie să pierdem din vedere această zonă geopolitică", a declarat amiralul Giuseppe Cavo Dragone, șeful Statului Major italian, la un eveniment găzduit de Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale în luna mai.

Dragone a observat că Mediterana „rămâne la fel de periculoasă astăzi ca întotdeauna și un focar de conflict și instabilitate regională care ne afectează pe toți".

Potrivit lui Dragone, Italia intenționează să îndeplinească obiectivul NATO de 2% din PIB pentru apărare până în 2028, cheltuielile pentru armată fiind prioritare.

Marina italiană are, de asemenea, planuri de modernizare.

De pildă, intenționează să achiziționeze cel puțin șapte nave de patrulare în larg din clasa Thaon di Revel și a început lucrările la cea de-a doua navă de sprijin logistic din clasa Vulcano, prima dintre ele intrând în serviciu anul trecut. De asemenea, are în plan noi distrugătoare și un înlocuitor pentru cele trei docuri de transport amfibiu din clasa San Giorgio.

Italienii își propun să dezvolte o armată care să poată fi desfășurată rapid, să fie multidomeniu și să fie capabilă să opereze coordonat și împreună cu aliații.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite