Cursa piloților ucraineni pentru a învăța să zboare cu F-16. „Este un cuțit elvețian”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Instruirea completă pentru avioanele de vânătoare F-16 poate dura ani de zile, dar „Moonfish”, un pilot militar ucrainean, are la dispoziție doar șase luni pentru învăța să zboare cu el.

Primele avioane de vînătoare F-16 ar putea ajunge în Ucraina anul viitor FOTO Arhivă
Primele avioane de vînătoare F-16 ar putea ajunge în Ucraina anul viitor FOTO Arhivă

 În august, SUA au aprobat în final transferul acestor avioane de luptă de generația a patra în Ucraina. Totuși, Kievul nu se așteaptă să primească primele avioane mai devreme de începutul anului viitor, iar până atunci piloții trebuie să finalizeze perioada obligatorie de instruire.

„F-16 este un cuțit elvețian”, a declarat prin Zoom pentru CNN, dintr-o locație nedezvăluită,  pilotul cu indicativul Moonfish, care se află  în a doua lună de antrenament.  „Este o armă foarte bună care poate îndeplini orice misiune”, spune el despre avionul multirol de fabricație americană.

Timpul de învățare e scurt, dar suficient pentru a deprinde abilitățile de bază, spune el, subliniind că piloții ucraineni nu-și permit să-l studieze pe îndelete pe timp de război.

„Trebuie să ne clădim o putere aeriană adecvată, cu avioane occidentale și cu personal instruit eficient. Acesta va fi cel mai mare factor de descurajare - astfel încât 24 februarie [invazia pe scară largă a Rusiei de anul trecut] să nu se mai repete”, observă Moonfish.

Iurii Ihnat, purtătorul de cuvânt al Comandamentului Forțelor Aeriene din Ucraina, e la rândul său de părere că șase luni sunt suficiente pentru antrenarea piloților care să sprijine trupele de la sol și chiar să fie elementul prin care să fie diminuată superioritatea aeriană a Rusiei.

Comandantul Forțelor Aeriene ucrainene, Mikola Oleșciuk, a explicat pentru CNN că apărarea aeriană ucraineană distruge în medie aproximativ 75% dintre rachetele de croazieră și dronele de atac lansate de Rusia, dar că restul își ating totuși ținta.

„Avem nevoie disperată de sisteme suplimentare de apărare aeriană - cu rază scurtă, medie și lungă de acțiune, precum și de avioane moderne - pentru a putea proteja țara și a obține superioritatea aeriană asupra teritoriilor ocupate”, a subliniat el.

Inventarul de avioane din epoca sovietică al Ucrainei este îmbătrânit, o parte din avioanele Forțelor Aeriene aflate în serviciu având de aproximativ două ori vârsta piloților.

„Încă păstrăm aceste avioane în stare bună, dar trebuie să înțelegem că misiunile [efectuate de] piloții noștri în echipamente sovietice sunt mortale. Și îi pierdem pe cei mai buni dintre ei”, a declarat Oleșciuk.

Comandantul adjunct al Brigăzii a treia de asalt separat, căruia i se spune „Mose”, a declarat pentru CNN că, având F-16 în aer, infanteria își va putea îndeplini mult mai ușor misiunile pentru că le-ar permite o acoperire mai bună.

„Pentru infanterie, aceste avioane sunt extrem de importante, în primul rând, în operațiunile și avansările ofensive. Avioanele ne vor permite să obținem o poziție dominantă în aer și să sprijinim infanteria care avansează. Un F-16 poate lovi ținte terestre inamice și poate distruge sau întrerupe logistica inamicului”, a spus el. 

Un program intensiv

Moonfish, fost comandant al unei escadrile de avioane de vânătoare MiG-29 de concepție sovietică, a dezvăluit că trecând de la simulator la cabina unui avion F-16 are nevoie de ceva timp pentru a se obișnui cu condițiile reale de pilotaj.

„Carlinga este destul de înghesuită”, a mărturisit el.

Dincolo de asta, pilotul ucrainean a remarcat că avionul F-16 este mai sofisticat în ceea ce privește avionica și totodată mai simplu în ceea ce privește controlul și interfața.

„[F-16] este foarte manevrabil. Te încurajează să zbori într-un stil agresiv”, a spus el.

 Una dintre principalele sarcini pe care le-ar avea F-16 dacă ar fi în prezent pe câmpul de luptă ar fi respingerea valurilor de atacuri rusești cu drone și rachete.

„Software-ul [de pe F-16] este îmbunătățit în mod constant”, în timp ce „[sistemele] software de pe [sistemele] MiG-29 și Su-27 [de concepție sovietică] au rămas cele de la sfârșitul anilor 1980, când aceste avioane erau încă dezvoltate. În acea perioadă, dronele existau doar în cărțile de science-fiction. Vreau să spun că, la acea vreme, nimeni nu considera dronele o amenințare serioasă care putea fi eliminată de avioanele de vânătoare”, a explicat el.

Printre principalele criterii de selecție pentru pregătirea pe mult așteptatele avioane au fost cunoașterea limbii engleze, experiența și vârsta. Dat fiind războiul în curs de desfășurare, programul este intensiv.

Să zboare pe F-16 a fost mereu un vis pentru Moonfish, cum a fost și pentru bunul său prieten și camarad Andrii Pilșcikov, un pilot ucrainean legendar care a fost cunoscut sub indicativul „Juice”.

Pilșcikov, care a făcut lobby pentru ca SUA să transfere F-16 Ucrainei, a murit după ce avionul său s-a prăbușit în timpul unei misiuni de luptă în luna august.

Moonfish nu era în țară când a aflat despre moartea prietenului său. Nu și-a putut lua rămas bun, dar spune că se antrenează și în numele lui.

Andrii a fost „omul ideilor” și principala forță motrice din spatele tuturor acestor lucru, a spus Moonfish, continuând: „mă simt obligat față de el să mă asigur că aceste avioane ajung” în Ucraina.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite