Comisia Electorală a Marii Britanii anchetează legalitatea campaniei taberei pro-Brexit. Victoriile lui Farage şi Trump, asigurate de acelaşi maestru păpuşar

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nigel Farage, la un eveniment de campanie al lui Donald Trump FOTO Arhivă
Nigel Farage, la un eveniment de campanie al lui Donald Trump FOTO Arhivă

Eurofobul Nigel Farage este acuzat că a folosit pentru Brexit aceeaşi armă secretă cu care Donald Trump a câştigat alegerile prezidenţiale din Statele Unite.

Comisia Electorală Centrală din Londra este presată să stabilească cât mai curând cu putinţă dacă societatea unui misterios milionar american a oferit taberei Leave.eu, care a pledat pentru ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, informaţii despre alegătorii britanici obţinute prin metode controversate.

Autorităţile britanice au deschis o anchetă asupra modului în care sunt colectate şi folosite datele personale ale alegătorilor şi privind manipularea opiniei publice.

Alesul laburist britanic Stephen Kinnock sugerează că Leave.eu a fost propulsată spre victorie la referendumul privind ieşirea din UE, desfăşurat la 23 iunie anul trecut, de aceeaşi societate de analize de date şi comunicare strategică care l-ar fi ajutat şi pe republicanul Donald Trump la alegerile prezidenţiale din Statele Unite, desfăşurate pe 8 noiembrie anul trecut.

Este vorba de grupul britanic Strategic Communication Laboratories (SCL Group), acuzat de implicare în alegerile prezidenţiale americane prin intermediul subsidiarei sale Cambridge Analytica.

Cambdrige Analytica a fost adusă pe tărâm american de Robert Mercer, un misterios milionar susţinător al lui Donald Trump şi bun prieten cu fostul lider al partidului eurofob şi antiimigraţie UKIP Nigel Farage.

Potrivit „The Guardian“, Robert Mercer ar fi fost maestrul păpuşar al Brexitului. El ar fi pus la dispoziţia mişcării Leave.eu, animată în special de UKIP, informaţii preţioase despre alegătorii britanici. Aceste informaţii au fost obţinute prin controversata metodă psihometrică.

Cum funcţionează metoda psihometrică

Această metodă, folosită pe larg de SCL Group, combină procedeul de micro-targeting (transmiterea unui anumit mesaj unui subgrup al electoratului în funcţie de informaţiile despre respectivul grup, n. red.) cu profilul psihologic al alegătorului, explică CNN.

Concret, compania adună până la 5.000 de informaţii despre un potenţial votant pentru a-i crea profilul psihologic, iar apoi adaptează reclama politică în funcţie de personalitatea şi convingerile acestuia.

Bazându-se, de obicei, pe social media, compania invită utilizatorii să completeze un test de personalitate. Rezultatele îi ajută pe specialiştii ei să grupeze oamenii în funcţie de tipuri de personalitate, evaluându-le gradul de deschidere şi de conştiinciozitate. De asemenea, ei analizează în ce măsură respondenţii sunt extravertiţi sau nevrotici. 

Cei care procesează datele combină apoi aceste trăsături individuale ale potenţialilor alegători cu informaţii despre modul în care aceştia au votat în trecut, despre locurile în care-şi fac cumpărăturile, despre ce cumpără şi chiar despre ce anume urmăresc la televizor.

Cum testele nu precizează care este scopul lor real, este foarte probabil ca persoanele care le completează să nu realizeze cum vor fi combinate acestea cu alte date ce sunt disponibile public sau pot fi obţinute de la diverse companii.

Potrivit lui Alexander Nix, CEO la Cambridge Analytica, prin integrarea acestor informaţii se poate stabili nu numai care este mesajul adecvat, ci şi care este cea mai bună modalitate de livrare a acestuia - social media, reclame în timpul unor emisiuni televizate etc.

În Marea Britanie, SCL Group a ajutat la personalizarea mesajelor de campanie lăsate de activiştii Leave.eu în cutiile poştale ale alegătorilor sau trimise pe e-mailuri, notează „The Guardian“.

Potrivit cotidianului britanic, tabăra lui Farage a beneficiat de serviciile acestei companii la sfatul lui Robert Mercer, care l-a vizitat pe fostul lider UKIP cu câteva luni înainte de ziua desfăşurării referendumului.

Fostul director de comunicare al Leave.eu, Andy Wigmore, a afirmat pentru cotidianul britanic că SCL Group s-a arătat „încântată să ajute gratuit (campania pentru ieşirea Marii Britanii din UE, n. red.), pentru că Nigel este un bun prieten al familiei Mercer“.

Deşi nu există nicio dovadă concretă cu privire la implicarea lui Robert Mercer în Brexit, Wigmore dă asigurări pentru „The Guardian“ că „inteligenţa artificială este cea care a câştigat alegerile“.

Cine e Robert Mercer

În vârstă de 70 de ani, Robert Mercer este unul dintre pionerii cercetării în domeniul inteligenţei artificiale. El a făcut primele sale cercetări în acest domeniu la IBM, în anii '80 ai secolului trecut. Călit de experienţa la IBM, unde era considerat un programator talentat, Mercer s-a alăturat în 1993 fondului de hedging Renaissance Technologies.

image

Robert Mercer FOTO Bloomberg

El a ieşit din umbră brusc anul trecut, devenind unul dintre principalii donatori ai taberei republicane. L-a susţinut iniţial pe Ted Cruz, după care a mizat 11 milioane de dolari pe candidatura lui Donald Trump. El a investit de asemenea în site-ul ultraconservator Breitbart, condus de apropiatul său Stephen Bannon. Breitbart s-a plasat în vârful jocului mediatic în timpul campaniei prezidenţiale din Statele Unite, iar Bannon a devenit şeful de strategii al administraţiei Trump.

Potrivit Forbes, Robert Mercer s-a clasat anul trecut pe locul 18 în topul celor mai bine plătiţi directori de fonduri de hedging, cu o remuneraţie de 150 de milioane de dolari.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite