Succesul românilor cu viziune: ce trebuie să ştii despre compania cumpărată de Facebook cu sute de milioane de dolari

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sergiu Biriş, director Trilulilu, este unul dintre cofondatorii LiveRail. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul
Sergiu Biriş, director Trilulilu, este unul dintre cofondatorii LiveRail. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

Facebook a cumpărat cu câteva sute de milioane de dolari o companie pe care au cofondat-o şi doi români. Compania înseamnă însă platforma pe care a construit-o în ultimii ani şi care pentru Facebook e esenţială. De ce a cumpărat cea mai mare reţea socială LiveRail? Şi, mai ales, ce a cumpărat?

LiveRail înseamnă o platformă care distribuie inteligent publicitatea video pe Internet. Aceasta a fost fondată în 2007 de către Mark Trefgarne, Andrei Dunca şi Sergiu Biriş. Cei doi români au creat şi „YouTube de România“, adică Trilulilu, Dunca fiind o vreme director tehnic. Revenind la LiveRail, este o companie cu venituri brute de 60 milioane de dolari în 2013, conform TechCrunch, şi are circa 170 de angajaţi, dintre care 50 sunt în România. Pentru 2014 anticipa o creştere la 200 de milioane de dolari.

LiveRail are birouri în New York, unde se numeşte LiveRail Inc., în Londra, cu numele LiveRail Advertising Ltd., şi în Cluj-Napoca, sub denumirea LiveRail România SRL. Sediul este în San Francisco, California. „Creierul“ din spatele LiveRail este Trefgarne, care spre finalul lui 2006 a gândit sistemul de publicitate video online. Dunca a renunţat în 2008 la funcţia de director tehnic al Trilulilu şi s-a dedicat complet acestui proiect.

Cât a plătit Facebook pentru LiveRail? O sumă oficială nu a fost comunicată, dar TechCrunch informează că suma este undeva între 400 şi 500 de milioane de dolari. Ce se va întâmpla mai departe cu LiveRail? Ei bine, va deveni un produs al Facebook, poate independent de reţea, cum au fost păstrate Instagram şi WhatsApp, care va folosi cantitatea imensă de date pe care o are reţeaua pentru a livra noul tip de publicitate mai bine: anunţul video.

Liverail Facebook FOTO mashable.com

Compania aceasta plănuia un IPO (o listare la bursa nord-americană) în 2014, spre finalul anului, şi înregistra o creştere de 300% de la an la an. Cea mai importantă componentă a LiveRail este platforma de licitare în timp real, care poate evalua dinamic un anunţ video, astfel încât profitul - de timp şi de bani - să fie maxim. Se prea poate ca odată cu LiveRail Facebook să-şi dezvolte o companie de publicitate, reţeaua socială având exclusivitate la început.

În martie 2014, Facebook a lansat serviciul de reclame video, spoturi de 15 secunde, care apar în News Feed drept Sponsored şi rulează automat, iar Liverail poate ajuta Facebook în potrivirea reclamelor video cu utilizatorii pe care îi are (targetare mai eficientă). Liverail le va da un avantaj celor de la Facebook în lupta cu alte reţele de reclame video şi mai ales prin prisma faptului că bugetele de advertising îşi schimbă mai mult direcţia înspre online iar reclamele video care se servesc acum la TV sunt reimaginate pentru a fi servite online, scrie Mircea Goia pe blogul său de la „Adevărul“.

Cine sunt cei doi români care au contribuit la LiveRail?

Sergiu Biriş şi Andrei Dunca sunt doi antreprenori români cu viziunea tipic nord-americană: porneşti mai multe startup-uri, pe mai multe domenii, şi vinzi când ai mai mult succes sau le creşti până au un succes mai mare decât preconizai. Dacă eşuezi, e un semn că trebuie să mai încerci. Amândoi sunt legaţi de Trilulilu, cea mai cunoscută platformă românească de conţinut video, care în 2013 s-a relansat într-o formă mai potrivită noilor dispozitive pe care oamenii consumă conţinut.

liverail foto facebook.com

Despre Andrei Dunca

Andrei Dunca este cofondator şi director tehnic pentru LiveRail şi, conform profilului de pe site-ul companiei, rolul său este să aibă grijă de implementările tehnologiilor în platformă şi de design, monitorizând produsele şi infrastructura. De asemenea, a mai fost director executiv al Vuelotech, un startup specializat pe dezvoltare web şi aplicaţii. Mai mult, continuă să fie consultant tehnic pentru Trilulilu şi Tetatet (din iunie 2008), o reţea socială similară LinkedIn, dar dedicată românilor.

„Poţi deduce că deţin o bucată bună din LiveRail. Restul acţiunilor sunt alocate fondatorilor şi pachetelor de stock options. Politica LiveRail e ca fiecare angajat full-time să primească un pachet de stock options la angajare, deci practic fiecare deţine o particică din companie şi un exit sau IPO de succes va recompensa fiecare angajat al LiveRail“, explica el în august 2013 pentru „Wall Street“. „Fondatorii activi în companie sunt Mark Trefgarne (CEO) şi eu“.

Google a cumpărat, cu peste un miliard de dolari, platforma YouTube, în prezent cea mai mare dedicată conţinutului generat de utilizatori. Atunci, a fost clar pentru Trefgarne şi ceilalţi că videoclipurilor vor fi viitoarea „mină de aur“ pentru Internet.

Despre Sergiu Biriş

Sergiu Biriş este cofondator şi director executiv al Trilulilu şi Zonga, primul serviciu de music streaming românesc. În august 2013, „Tech Adevărul“ a realizat un interviu cu acesta, despre cele două produse şi cum a crescut Trilulilu. În 2006, când a început toată povestea Trilulilu, Biriş lucra împreună cu Dunca într-o agenţie de creat site-uri pentru clienţi din afară sau din România. Însă, ei voiau altceva, iar Trilulilu a fost una dintre ideile de la acea vreme.

„Atunci, am mai vrut să mai facem o soluţie de mail marketing (n.red.: promovare de produse prin mail) şi un site de diete, de lifestyle. Am regăsit specificaţiile tehnice ale acestui site, dar n-am continuat niciodată în sensul să-l finalizăm“, mărturiseşte Biriş. Ei doi au avut ideea, iar împreună cu experienţa altora oameni au realizat actualul produs. Dragoş Bîrlea a fost omul de management, Bogdan Colceriu s-a ocupat de branding, iar Raluca Rus a contribuit cu expertiza juridică.

„Ca viziune, trebuie să fii peste tot, inclusiv pe televizor. Acum, asculţi muzică pe smartphone, te uiţi la televizor şi te joci ceva pe tabletă. Oamenii au trei-patru ecrane cu care interacţionează constant“, explica Biriş în 2013. Acum, e clar ce medii va „ocupa“ LiveRail cu conţinutul publicitar pe care îl va difuza prin Facebook.

Alţi români în managementul LiveRail

Alături de Biriş şi Dunca, românii mai cunoscuţi din LiveRail, mai este şi Ioana Filipaş. Ea este vicepreşedinte şi inginer de produs, responsabilă de staff şi proiecte. Filipaş locuieşte în Cluj şi are o experienţă de peste 15 ani în IT. Înainte de LiveRail a fost implicată în startup-uri şi companii multinaţionale.

Antoniu-George Savu este vicepreşedinte şi inginer de sistem care lucrează alături de Filipaş în Cluj-Napoca. Responsabilităţile sale cuprind supervizarea sistemelor şi infrastructurii livrate de LiveRail, iar înainte a fost director şi consultant tehnic Trilulilu. A mai lucrat în companii din SUA şi Franţa, printre care Orange şi France Telecom, conform profilului de pe site-ul LiveRail.

[<a href="//storify.com/razvanbaltaretu/afl-mai-multe-despre-sergiu-biri-i-trilulilu" target="_blank">View the story "Află mai multe despre Sergiu Biriş şi Trilulilu" on Storify</a>]

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite