Studiu Aqurate pe 7 categorii din comerțul online românesc. Cum funcționează platforma Aqurate
0Aqurate, platformă SaaS bazată pe Inteligenţă Artificială (AI), a prezentat ieri, 3 iulie, studiul Aqurate Map 2023 care analizează competitivitatea magazinelor din eCommerce-ul românesc. Categoria Electronice domină autoritar piața, cu 45 de milioane de vizite lunare, la finele lunii mai.

Studiul a fost prezentat în cadrul unui eveniment media de Tudor Goicea, cofondator și CRO (chief revenue officer ) Aqurate și de Maria Halmaghi, Marketing Specialist Aqurate.
Aqurate este o platformă SaaS (Software as a Service) bazată pe inteligenţă artificială care oferă posibilitatea companiile din eCommerce să îşi folosească datele pentru a creşte vânzările. Aqurate a fost fondată în 2019 de Vlad Marincaş, Tudor Goicea, Lisardo Erman si Raul Mazilu. Platforma a atras, până în prezent, finanțări în valoare de aproximativ 500.000 de Euro.
Compania spune că a depășit, recent, pragul de 1.000.000 de comenzi procesate prin magazinele online ce folosesc algoritmul său AI de recomandări de produseși că poate crește veniturile din eCommerce cu până la 30%, prin recomandările de produs generate cu AI, personalizate fiecărui vizitator al site-urilor. Serviciul crește atât rata de conversie din eCommerce, cât și valoarea medie a comenzii.
Revenind la studiul Aqurate Map 2023. Pe locul doi al podiumului, aria Fashion, ce înregistrează 12,5 milioane de vizite lunare. Fără eMag, cel mai mare jucător din categorie, aria de Electronice ar rămâne la conducere cu doar un mic avans și un total de 13,7 milioane de vizite lunare.
Potrivit cercetării, traficul generat de e-mail rămâne la un nivel redus, de doar 2% din total în eCommerce-ul autohton, dar s-a dublat ca pondere față de 2022. Deși în 2022 creșterea procentului de trafic plătit era de 24% față de 2021, în 2023 evoluția a fost minoră, iar volumul de trafic plătit s-a stabilizat la o medie de 20% din total.
Calitatea recomandărilor de cumpărare din paginile site-urilor a crescut, la nivelul întregii piețe, cu 16%. Cele mai mari creșteri au fost înregistrate în categoriile Electronice, 43%, Produse pentru copii și bebeluși, 31%, și Casă, 29%. Evoluția este un rezultat al investițiilor magazinelor online în motoare eficiente de recomandare și al optimizării paginilor de produs.
Situația magazinelor din fiecare categorie analizată
Electronice: Categoria ce înregistrează cel mai mare volum de trafic este condusă de eMAG, lider ce are cele mai mari scoruri atât pentru prezența digitală, cât și pentru maturitatea digitală. Urmează, la distanță, Altex, pe poziția secundă. În comparație cu anul trecut, se observă o creștere a numărului de jucători din cadranul Challengers, dintre care cel mai nou intrat, Vexio.ro, înlocuiește Media Galaxy. PC Garage și evoMAG își mențin poziția în cadranul Inovatori.
Fashion: În categorie apare un nou concurent, modivo.ro, în timp ce jucătorii de anul trecut și-au menținut prezența în analiză, cu poziții ușor diferite intra-categorie. Este de remarcat că, în 2023, există cinci lideri, printre care FashionDays, epantofi.ro, ABOUT YOU, bonprix.ro și Sinsay. O schimbare notabilă este că Maturitatea digitală a epantofi.ro propulsează magazinul online din rândul Conservatorilor direct în cadranul Liderilor.
Cosmetice: Categoria a cunoscut o schimbare, odată cu intrarea a doi noi jucători, NailsUp.ro și KitUnghii.ro, care au înlocuit prezența Oriflame. În timp ce Notino își menține poziția de lider, excelând atât în prezența digitală, cât și în maturitatea digitală, MAKEUP apare ca un puternic concurent, în imediata apropiere.
Casă: În 2023, categoria prezintă o polarizare clară, cu patru jucători poziționați în cadranul liderilor și alți patru în cadranul Challengers. Liderul continuă să fie IKEA, urmat îndeaproape de Mobexpert, JYSK și VidaXL. În cadranul Challengers, cei doi jucători din capătul inferior ca scor sunt nou-intrații The Home și videnov.ro. Schimbarea indică și creșterea competitivității pe piață, ceea ce duce la înlocuirea Vivre din listă.
Carte: În cadrul categoriei au avut loc schimbări semnificative, generate de apariția a trei noi concurenți: Printrecarti.ro, bookzone.ro și librariaonline.ro au înlocuit Litera.ro și Libraria Delfin, indicând o schimbare demnă de remarcat a prezenței digitale. Liderul rămâne Elefant, încă din 2021. În comparație cu 2022, Libris si Carturesti se regăsesc în cadranul conservatorilor, cu o maturitate digitală mai mică, dar aproape de revenirea în categoria Lideri.
Produse pentru copii și bebeluși: În comparație cu celelalte companii incluse în studiu, magazinele din această categorie au un trafic online redus. Liderul este Noriel, urmat îndeaproape de BebeTei, care încă face parte din cadranul Conservatorilor. La categoria Inovatori, Next.ro și-a păstrat poziția din 2022, în timp ce BabyMatters este un nou-venit care înlocuiește prezența Bebebliss. În categoria Challengers, cu o mai mică maturitate digitală, intră BabyNeeds, Nichiduta și BestKids.
Pet shop: În harta din acest an, liderul este zooplus.ro. Deși PetMart.ro, Conservator, și Pet Max, Inovator, prezintă potențial de creștere, există încă lacune de acoperit, pentru a pătrunde în categoria Lider. Maxi Pet, pentruanimale.ro și Animax se află în cadranul Challengers și sunt caracterizate de niveluri relativ mai scăzute de prezență digitală și maturitate digitală.
Metodologia raportului
Aqurate Map 2023 este un studiu aflat la cea de-a 3-a ediție, iar proiectul analizează competitivitatea magazinelor online din spațiul românesc de eCommerce. Raportul analizează 52 de jucători esențiali din eCommerce, împărțiți în 7 categorii, într-o evaluare bazată pe 27 de caracteristici.
Raportul măsoară Prezența Digitală și Maturitatea Digitală a celor mai importanți jucători activi în domeniul eCommerce. Informațiile sunt obținute exclusiv din surse publice și au fost colectate, pentru ediția curentă, în lunile aprilie și mai 2023.
Cum funcționează Aqurate
La finalul prezentării am discutat cu Tudor Goicea, cofondator și CRO (chief revenue officer ) Aqurate, care mi-a explicat cum funcționează software-ul Aqurate.
”Cu cât ai mai multe produse pe website și mai mulți utilizatori, cu atât îți e mai greu să-ți dai seama ce vrea fiecare persoană care intră pe website. Mai mult decât atât, tu ca și magazin online ai investit în fiecare vizită, fie că ai plătit reclamă, fie că ai construit brandul, toate astea sunt investiții. Rolul nostru este să convertim fiecare utilizator care intră pe website-ul tău, să-l ajutăm să cumpere.
Cum facem asta? Practic facem o predicție despre ce va cumpăra persoana care intră pe website. Descărcăm tot istoricul de comenzi al magazinului și istoricul de vizite și softul nostru face corelații între produsele pe care le vede un client și pe care decide să le cumpere. Noi avem niște algoritmi care absorb datele astea, iar apoi magazinele online, unele printr-un plug-in, altele direct printr-o conexiune către Aqurate, cer informații. Spre exemplu: a venit pe website utilizatorul X, nu știu cine este utilizatorul, dar se uită la acest produs, ce alte produse să-i propunem? Și noi le răspundem în timp real.
Algoritmul este ”antrenat” o dată pe zi și pe baza antrenamentului servește recomandările în următoarele 24 de ore. Noi vrem să înțelegem rapid ce se întâmplă și de aceea absorbim datele o dată pe zi. Algoritmul nu este liniar, se adaptează la ce se întâmplă pe piață. Avem trenduri, spre exemplu când începe școala se cumpără caiete. De Black Friday se cumpără deja cadouri de Crăciun și anumite tipuri de electronice.
Algoritmii de recomandare se împart în două clase mari, una de ”content based filtering” (filtrarea pe bază de conținut) care ne spune practic în funcție de conținut ce produse sunt similare. Dacă două produse sunt din categoria laptop știm deja că sunt similare. Dacă au în comun același brand și au preț apropiat crește similariatatea. Practic ne folosim de atributele produselor ca să identificăm modelul de similaritate.
Celălalt tip de algoritm se numește ”collaborative filtering” (filtrare colaborativa) și în acest caz ne bazăm pe modul în care reacționează utilizatorul în raport cu datele. Știm că Persoana 1 cumpără A și apoi cumpără B, Persoana 2 cumpără A și apoi cumpără B, Persoana 3 cumpără A și noi îi propunem, poate vrei să cumperi B?
Modelul nostru este hibrid și conține ambele abordări într-o formă integrată și în felul acesta avem o acoperire foarte mare. Când apare un utilizator nou nu știm nimic despre el și atunci prin software-ul nostru încercăm să-i oferim niște recomandări cât mai precise.”