Sfaturi pentru afacerile în comerţ online: cum tratezi Black Friday şi promoţiile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai este o lună până la Black Friday 2015. Mai este o lună de care magazinele online se vor folosi pentru a „lansa” tot felul de campanii de reduceri legate de „vinerea neagră”. Până la toate acestea am vorbit cu unul dintre oamenii care se ocupă ca un site de e-commerce să meargă bine.

Marius Panait este Managing Partner Entelion Software, dezvoltator Teamshare, şi el mi-a răspuns la câteva întrebări care au legătură cu domeniul e-commerce şi cu întreaga fugă după reduceri care a ajuns să se instaleze bine în România ultimului an. Deşi există în ţara noastră acces la viteze de Internet mari şi rata adopţiei smartphone-urilor este ridicată, în e-commerce lucrurile se mişcă puţin mai încet.

„Nu văd comerţul online românesc ca pe un teren de test al ideilor de afaceri. Magazine inovatoare sunt circa 5% din ele, restul multiplică un model sau o soluţie existentă, care şi-a dovedit succesul. Nu consider că acest lucru ar fi negativ într-un fel sau altul, atât timp cât cu un marketing bine pus la punct şi un portofoliu de produse reuşeşti să vinzi eficient", susţine Panait. Interviul de mai jos a fost realizat prin mail, iar răspunsurile şi întrebările au fost editate pentru a reflecta cât mai bine direcţia articolului: e-commerce şi importanţa Black Friday, corelată cu valul de promoţii.

Ce au înţeles oamenii în cei câţiva ani de Black Friday? Dar magazinele?

Pentru unii consumatori sensibili la preţ, Black Friday 2015 este şansa cea mai bună de a cumpăra produse din afara bugetului lor alocat pentru cumpărături. Alţii, pur şi simplu, au suficient timp să „vâneze” ocazii, să aştepte ofertele şi, în final, să cumpere lucruri inutile doar pentru că au preţ redus.

Pentru magazinele online, Black Friday ar trebui să fie ocazia de a roti stocurile, de a le lichida pe cele care nu s-ar epuiza în mod obişnuit sau capetele de linie, fără a periclita preţul de listă. În mod normal şi sustenabil pentru afacerile în online, acest tip de campanii ar trebui să “facă loc” noilor game de produse.

De ce există acest aflux de promoţii? Cât de uşor sunt ele de gestionat şi cuantificat pentru magazine?

De cele mai multe ori, promoţia distrage atenţia de la preţul real al produsului, iar consumatorii nu mai au timp să evalueze dacă preţul de achiziţie chiar este unul corect. Dar câtă vreme consumatorul are un anumit comportament, deja format, piaţa trebuie să se adapteze la el. Marele avantaj al mediului online este că are această capacitate şi flexibilitate de a testa şi opera diverse tipuri de campanii promoţionale.

Campaniile bine implementate şi promovate, cu o strategie ”gândită” în profunzime, ajută magazinul. O astfel de campanie poate creşte şi cu până la 500% numărul de comenzi în perioada de desfăşurare. Este adevărat că magazinul online care nu are procesele operaţionale automatizate, formalizate şi cu proceduri clare de tratare a cazurilor excepţionale va avea o mare problemă în a livra şi oferi satisfacţie clienţilor.

Cuantificarea succesului unei campaniI promoţionale trebuie să ţină cont de un calcul cu câţiva parametri simpli, dar decisivi, cum ar fi marja ramasă după promoţie, costurile operaţionale adiţionale induse de o creştere exponenţială a comenzilor - livrărilor şi numărul minim de comenzi suplimentare necesare pentru a acoperi costurile de la primele două puncte.

Ce caută oamenii cand îşi fac un site de comerţ electronic în România? Ştiu ce vor?

Majoritatea acestora vin cu cerinţe „clare”, au senzaţia că ştiu exact ce vor, cum vor. Realitatea este că, după etapa de analiză a potenţialului, a modelului de business, a competiţei şi a tehnicii necesare pentru o funcţionare optimă, aceştia îşi schimbă, de cele mai multe ori, părerea. Nu pentru că greşiseră undeva iniţial, ci pentru că, pur şi simplu, află lucruri la care nu se gândiseră. Complexitatea proiectelor online este la un nivel mult mai mare faţă de viziunea şi cerinţa iniţiale. Important este, însă, să înţeleagă că se pot realiza sau implementa lucruri şi mai complexe, care le uşurează extrem de mult activitatea pe piaţă şi competitivitatea, chiar dacă unele nu le sunt neapărat necesare la început.

Cât de uşor cumperi în comerţul online românesc folosind doar telefonul mobil? E mai bine în alte ţări?

În România, accesul de pe mobil este utilizat în special pentru informare, pe când acţiunile de cumpărare sunt luate ulterior, folosind un PC. Dar, aşa cum procentul vizitatorilor de pe mobil a crescut accelerat în ultimul an, probabil tot aşa se va întâmpla şi cu achiziţiile de pe dispozitive mobile. Google ajută mult, e adevărat, puţin forţat, prin ultima schimbare din aprilie 2015.

Eu zic că mergem pe drumul cel bun în m-commerce, dacă ne uităm la ce se întâmplă pe cele mai avansate pieţe. De exemplu, în Japonia şi Coreea, cele mai mari pieţe de m-commerce, ponderea este de 20% faţă de totalul e-commerce, iar în Europa, în ţări precum Marea Britanie, Germania şi Franţa, va atinge probabil 8-9% în 2016.

Ce ar trebui să ştie antreprenorii care vor să intre pe piaţa de comerţ online despre e-commerce?

Primul lucru pe care trebuie să şi-l asume orice business care intră în online este că păşeşte pe o piaţă complet diferită de retailul offline. Iar primele carenţe şi cel mai des întâlnite la magazinele online locale sunt lipsa unei strategii de online, pur şi simplu nu pot delimita gândirea offline de cea online, lipsa automatizării şi a unui marketing adaptat clientului online.

Pe zona de strategie şi marketare corectă, antreprenorii au la îndemână câteva instrumente gratuite cu care pot măsura eficienţa funcţionării magazinului şi a eforturilor lor de promovare. Google Analytics şi Webmaster Tools sunt un must. Le oferă informaţii relevante despre traficul pe site, comportamentul vizitatorilor, ratele de conversie ale vizitelor în comenzi. Însă degeaba afli aceste date, dacă tu, ca magazin, nu ai şi o analiză a costului per comandă procesată.

Am întâlnit destule magazine care procesează o comandă în 10-15 minute. Astfel, un angajat poate procesa maximum şase comenzi pe oră sau 50 pe zi. Un software procesează comanda într-un minut. Automatizările permit trecerea la un nivel superior in dezvoltarea afacerii.

image

Acestea au fost date despre e-commerce în România. Cât despre Teamshare, reprezintă o platformă de e-commerce integrată cu sisteme de contabilitate şi gestiune ERP, care se adresează atât clienţilor business to business, cât şi business to consumer. Platforma de e-commerce le oferă magazinelor cel mai important instrument de evaluare a business-ului, scalabilitatea, prin automatizarea absolut tuturor proceselor interne, de la operaţional, la distribuţie, vânzare sau actualizare în timp real a tuturor informaţiilor legate de produsele din stoc.

<a href="https://www.facebook.com/adevarultech" target="_blank" rel="nofollow">Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!</a>

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite