Scurt ghid pentru antreprenori: cum ar trebui să îţi aperi dreptul de proprietate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
O marcă precum Apple - prin magazine şi produse - are nevoie de protecţie la toate nivelurile.
O marcă precum Apple - prin magazine şi produse - are nevoie de protecţie la toate nivelurile.

Micile afaceri în tehnologie sunt tot mai populare în ultimii ani. Cele mai interesante şi mai captivante sunt cele de creaţie, de inovaţie, dar acelea duc la produse pe care s-ar putea să îţi pierzi drepturile, dacă nu le aperi încă de la început. Acest ghid te învaţă cum să faci asta în România.

Paul Cosmovici, managing partner, Cosmovici Intellectual Property (companie elveţiană de consultanţă în domeniul proprietăţii intelectuale) a elaborat o strategie în şapte paşi despre drepturile de proprietate intelectuală.

După cum spune acesta, o idee poate însemna un brand, iar acesta trebuie precedat de o marcă. Dacă aceasta nu este a ta, brandul poate deveni marca unui competitor. Şi, mai nou, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a acceptat înregistrarea designului magazinelor Apple ca marcă tridimensională, ceea ce oferă titularilor un plus de protecţie şi un punct de pornire pentru alţii care vor să facă acelaşi lucru pe viitor.

Determinarea capitalului de proprietate intelectuală

Primul pas în construirea unei strategii de protejare a drepturilor de proprietate intelectuală se referă la identificarea elementelor care pot constitui active de proprietate intelectuală, denumirea şi logo-ul companiei, care trebuie înregistrate ca marcă, de preferat înaintea lansării publice a afacerii.

Proiectare pe termen mediu şi lung

Este important să te gândeşti încă de la început la pieţele pe care vei activa. După ce ai depus o marcă naţională în România, poţi obţine protecţie şi în alte ţări, prin intermediul depunerii gestionate de către Organizaţia Mondială a Proprietăţii Intelectuale (OMPI/WIPO). Practic, marca naţională (românească) poate fi desemnată internaţional în ţările de interes. Odată finalizată procedura de examinare în fiecare din acestea, vei avea în final, atâtea mărci naţionale câte desemnări ai făcut. Este esenţială stabilirea ţărilor de interes de la început, pentru că depunerile/desemnările ulterioare generează costuri mult mai ridicate decât desemnările WIPO iniţiale.

Determinarea necesităţii protejării sloganului

Deşi înregistrarea unui slogan este în general recomandabilă, mai ales când însoţeşte o marcă slab distinctivă, există totuşi situaţii în care este preferabilă înregistrarea şi a unei mărci fără slogan. De exemplu, dacă sloganul este unul care conţine elemente pentru care nu se poate solicita şi obţine protecţie exclusivă (ex.: Legume din Moldova, Apă termală Herculane), este indicat ca marca să fie înregistrată şi per se (fără slogan), pentru a putea beneficia de protecţie efectivă în eventualitatea unei contrafaceri.

Foloseşte marca după ce ai înregistrat-o

Înregistrarea unor mărci nu trebuie privită totuşi, ca un punct terminus al protecţiei proprietăţii intelectuale. Dimpotrivă, aceasta este doar punctul de pornire. O marcă, odată înregistrată, trebuie să fie folosită. În caz contrar, după cinci ani eşti supus riscului ca o persoană interesată să invoce neutilizarea mărcii şi să fii astfel decăzut din drepturile asupra ei.

Accesează un serviciu de monitorizare a mărcilor similare cu a ta

Înregistrarea mărcii nu este ultimul pas al strategiei de apărare a drepturilor de proprietate intelectuală. Chiar după ce tot procesul de înregistrare s-a încheiat este indicat să apelezi la un serviciu de monitorizare care te poate anunţa în timp real dacă, oriunde în lume, este depusă o marcă similară cu a ta. Utilitatea acestui serviciu constă în faptul că tu poţi depune opoziţie împiedicând astfel acceptarea acelei mărci care ar putea fi, foarte uşor, confundată cu marca ta. În general, oficiile de înregistrare a mărcilor din Europa şi nu numai, nu înştiinţează titularii când sunt depuse mărci similare cu ale lor.

Contract de cesiune pentru drepturi patrimoniale de autor

În cazul în care afacerea implică dezvoltarea unor programe software - aplicaţii, pagini web etc. - este esenţială încheierea unui contract de cesiune de drepturi patrimoniale de autor cu autorul acestora. Astfel, sunt delimitate de la început drepturile pe care le dobândiţi asupra operelor astfel create şi pentru a evita eventuale situaţii conflictuale, care pot lua naştere din pretenţii ulterioare pe care dezvoltatorii de softuri le-ar putea avea, în lipsa unui astfel de contract.

De asemenea, un aspect deseori neglijat, însă de o importanţă care se poate dovedi capitală, este încheierea unui acord de confidenţialitate, atât cu dezvoltatorii, cât şi cu eventualii parteneri contarctuali, înainte de a începe orice negociere. De multe ori, aceste acorduri sunt neglijate, mergând pe buna credinţă a celeilalte părţi. Departe de a fi însă o ofensă adusă partenerului de negociere, încheierea unui astfel de acord este o asigurare că nimic din elementele discutate între părţi nu părăseştecadrul negocierilor.

Modelele folosite în reclamele produsului nu sunt proprietatea ta

Publicitatea este un aspect esenţial în dezvoltarea fiecărui business, însă o atenţie sporită ar trebui acordată contractelor cu modelele care apar în reclame. O reclamă de succes va fi folosită pentru o perioadă îndelungată, putând exista cazuri în care modelele să pretindă o creştere substanţială a remuneraţiei odată ce reclama a avut un succes considerabil. Dacă refuză plata acestei sume, se poate confrunta, în lipsa unui contract solid, cu situaţia în care să nu mai poată folosi reclama respectivă. Astfel, este indicat să „blochezi“ valoarea contractului de la început adică să menţionezi că dacă perioada contractuală se prelungeşte peste cea agreată în contract, valoarea contractului nu va creşte cu mai mult de 10%, de exemplu.

Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite