O profesoară de la Harvard acuză Google de discriminare. Motorul de căutare este rasist cu persoanele de culoare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Google este cel mai cunoscut (şi folosit) motor de căutare, dar asta nu înseamnă că n-are hibele sale. Potrivit unui studiu de la Universitatea Harvard, utilizatorii de culoare sunt discriminaţi, Google întorcând pentru aceştia cu 25% mai multe rezultate care au legătură cu infracţionalitatea.

Poate vine ca o surpriză pentru unii oameni, dar pe Internet există discriminare. Într-adevăr, nu era de aşteptat de la Google, dar se pare că indexarea se face şi după stereotipuri, scrie „The Guardian“. Profesoara Latanya Sweeney de la Universitatea Harvard a realizat un studiu în care a urmărit cum tratează cunoscutul motor de căutare persoanele de culoare.

Ce a descoperit Sweeney este că Google indexează în materie de nume. Dacă vei căuta un nume care, mai mereu, este dat copiilor albi, atunci vei avea parte de alte rezultate faţă de un nume presupus a fi al unei persoane de culoare. Conform rezultatelor profesoarei, sunt cu 25% mai multe şanse să vezi anunţuri care au legătură cu infracţionalitatea, dacă ai un nume popular în cultura afro-americană. Studiul este disponibil online.

Pe cât de nepotrivită ar fi poziţia Google, ea chiar nu este intenţionată. Doar că algoritmul pe care îl foloseşte compania se adaptează la comportamentul oamenilor şi aşa se ajunge la astfel de rezultate. Totuşi, Sweeney afirmă în studiul său că aceste rezultate „ridică întrebări cu privire la modul în care partea de publicitate a Google prezintă caracter rasist şi cum se poate dezvolta un tratament corect în mediul online pentru toţi“.

Rasismul, o realitate şi în online

Rasismul este o realitate în viaţa virtuală pe cât este în cea reală, după cum notează şi „The Guardian“. Mediul online a ajuns să găzduiască viaţa oamenilor la fel ca realitatea, iar Internetul a evoluat în raport cu utilizatorii. Rasismul online era inevitabil, iar singurul lucru de care se face vinovat Google e că exploatează foarte bine comportamentul oamenilor - asta însă e strategia oricărei companii care se axează pe publicitate pentru a câştiga bani. 

Google susţine că AdWords nu generează niciun profil bazat pe criterii de rasă. Mai mult, politica Google interzice reclamele care „sunt contra unei organizaţii, unei persoane sau unui grup de persoane. Este la dispoziţia celor care îşi fac reclamă ce cuvânt îşi aleg pentru campania lor.“ Şi pentru a demonstra că nu face acest lucruri intenţionat, Google a sponsorizat studiul profesoarei de la Harvard, notează „Boston Globe“.

Un alt lucru pe care l-a descoperit Sweeney este că Instant Checkmate, spre exemplu, a încheiat un acord cu Google care acoperă numele a 100 de milioane de americani. Când unul dintre acestea este căutat, Google afişează un anunţ de la Instant Checkmate şi primeşte o anumită sumă de bani, dacă cinevă dă click. Cu cât sunt mai multe click-uri, cu atât este mai probabil ca anunţul respectiv să apară când e căutat numele. 

Un amănunt pe care îl identifică Danny Sullivan, editor la Search Engine Land (publicaţie care urmăreşte căutările online şi industria publicitară), este că situaţia poate fi îndreptată prin alte măsuri. Google poate să le ceară celor care îşi fac reclamă să elimine anumite cuvinte - ex.: antecedente - şi acestea nu vor mai apărea. Totuşi, asta înseamnă că poate pierde clienţi. Sullivan mai vede o altă hibă a studiului.

„Se poate ca tocmai oamenii de culoare să cauzeze astfel de lucruri şi ei fac lucrurile negative să apară mai des. Dacă cele mai multe căutări după nume «negre» sunt făcute de oameni de culoare... este acest lucru părtinire rasială?“ El mai spune că dacă afro-americanii dau click pe conţinutul presupus defăimător, atunci acesta creşte în popularitate.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite