Guvernele şi privaţii se luptă pentru „noul internet“: cine va deţine domeniile online anul viitor?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Anul viitor vor fi distribuite definitiv noi domenii de internet FOTO Shutterstock
Anul viitor vor fi distribuite definitiv noi domenii de internet FOTO Shutterstock

De anul viitor, internetul va fi împânzit de noi terminaţii ale paginilor web. Astfel, ICANN, organismul internaţional care distribuie aceste domenii de internet va oferi o liberalizare a acestora, urmând a apărea terminaţii ca .hotel sau .islam. Cu toate acestea, astăzi au fost aplicate primele avertizări firmelor care au aplicat pentru ele.

Avertismentele au fost oferite de către Comitetul de Sfaturi Guvernamentale de la ICANN, format din mai mulţi reprezentanţi ai statelor membre. În total au fost date 242 de avertismente care sunt momentan doar orientative şi nu obligatorii. În mare parte, acestea au fost date companiilor care au aplicat pentru domenii care nu aveau legătură cu domeniul lor de activitate şi care ar fi putut profita financiar de pe urma acestora.

Astfel, un domeniu .hotel nu ar trebui luat de o firmă care nu are nicio activitate în acest domeniu doar pentru a-şi atrage trafic web către pagină. Practic, aceste avertismente vor fi folositoare şi pentru a nu încurca procesul de selecţie, dar şi pentru a permite firmelor să-şi recupereze o parte din banii oferiţi iniţial. Când s-a lansat oferta iniţială, cei care au vrut astfel de domenii, au fost nevoiţi să plătească 185.000 de euro. Dacă se retrag acum, vor primi înapoi 80% din sumă înapoi.

Cum nu va ajunge islamul în mâinile unor privaţi

Printre domeniile cele mai cunoscute care au fost trecute în lista avertismentelor se regăsesc .song, . tires, weather, .book, .africa sau .islam. De exemplu, domeniul islam a fost licitat de către Asia Green IT System Bilgisayar. Obiecţia în privinţa acestui domeniu vine chiar de la guvernul Emiratelor Arabe Unite. Acesta a motivat prin faptul că o entitate privată va avea control asupra unui termen religios şi nu există suport real din partea comunităţii.

În privinţa termenilor religioşi, ICANN ar dori să aibă regulşi stricte. În motivaţia dată către firma care a vrut domeniul .islam, GAC a scris că domeniile care vor avea tentă religioasă vor putea fi luate doar de către guverne sau de organizaţii non-profit, care acţionează în numele unei comunităţi. De asemenea, această terminaţie web are implicaţie asupra unei comunităţi uriaşe: 1,5 miliarde de oameni

Franţa protejează sănătatea

Un alt termen cu probleme, analizat acum de Comitetul de la ICANN a fost .health (sănătate). Acesta a fost raportat de către Franţa, pe motiv de interes public şi protecţia consumatorilor.

Francezii au raportat faptul că pe internet nu poate exista un control atât de strâns ca în viaţa offline, iar folosirea unui asemenea termen poate deveni un risc pentru clienţi, industrie şi autorităţi.

Astfel, deţinerea domeniului de către o entitate privată ar putea reduce încrederea oamenilor în sistem, în industria legitimă şi ar putea opri creşterea industriei de sănătate la nivel mondial.

Disputa dintre privaţi şi autorităţi

Practic, odată cu aceste probleme raportate de mai multe state, avem de-a face cu o dispută generală între oficialităţile guvernamentale şi entităţile private care ar dori să profite de pe urma internetului şi avantajelor comerciale.

Unul dintre aceste cazuri se regăseşte în cazul Nigeriei sau Indiei. De exemplu, Nigeria a avut de raportat faptul că o companie aeriană, Delta Airlines, ar dori să cumpere domeniul .delta. Poate vă întrebaţi care este legătura dintre acest domeniu şi Nigeria?

Ei bine, Nigeria a avut o problemă pentru că regiunea deltei nigeriene are o populaţie de 20 de milioane de oameni, iar unul dintre statele sale se numeşte chiar Delta. Dacă pe viitor aceştia vor dori să îşi exprime identitatea pe internet printr-un asemenea domeniu, nu vor putea atât de bine, din cauza deţinerii domeniului de către această entitate privată.

India a avut de comentat datorită celor 27 de milioane de creştini din ţară. Societatea americană a Bibliei ar dori domeniul .bible, iar India consideră că această extensie nu va avea niciun folos pentru creştinii ei. Indienii au raportat şi domeniul .halal, deoarece ar putea fi sensibil pentru comunitatea musulmană.

Australia a avut probleme cu domeniile .gripe, .sucks sau .wtf. ei au sugerat că mai multe companii vor dori să cumpere astfel de domenii pentru a evita ca alte entităţi să le achiziţioneze şi să le înregistreze cu un nume fals, tocmai pentru a distruge imaginea cuiva.

Marile corporaţii vor să cumpere internetul?

Ofertele pentru domenii noi au provocat reacţia unor mari firme, care au văzut acest moment ca pe o nouă ocazie de a produce bani din internet şi a-şi fideliza audienţa. Cazurile nu sunt singulare. Amazon a licitat pentru foarte multe domenii, Google pentru o sumedenie, iar L’Oreal şi Johnson&Johnson au vrut domenii foarte generale.

Multe dintre acestea au fost raportate în această sesiune, tocmai pentru a evita privatizarea unor lucruri care ţin mai mult de domeniul public decât de o entitate privată.

Astfel, L’Oreal a vrut domeniul .beauty, iar Johnson & Johnson a vrut domeniul .baby. Primii au vrut şi domeniul .skin. Aceste firme vor monopol asupra unor domenii de internet care ar trebui să aparţină domeniului public.

Mai multe aplicaţii cu probleme pot fi analizate chiar pe site-ul ICANN, unde fiecare dintre cele 242 de cereri returnate au fost motivate în funcţie de diverse cauze.

Un domeniu atât de personalizat este un avantaj în afaceri?

Potrivit Dada Group, unul dintre liderii europeni în serviciile online profesionale, care are 500.000 de clienţi şi a administrat aproximativ 1,8 milioane de domenii, a analizat posibilitatea apariţiei domeniilor de brand.

Astfel, motoarele de căutare favorizează în continuare domeniile generale, .com. Un domeniu de brand nu ar putea fi indexat atât de bine. „Un astfel de domeniu nu asigură o vizibilitate imediată, cum este cazul domeniilor .com, care are o poziţie dominantă. Efortul de a-ţi asigura un domeniu personalizat ar putea costa foarte mult, atât economic, cât şi din punct de vedere al resurselor, cu puţine avantaje pentru atragerea de noi utilizatori şi clienţi.

Cu toate acestea, nu toţi sunt de această părere. Şeful de la match.com, Mikhail Basman, consideră că un domeniu personalizat ar putea creşte vizibilitatea pe motoarele de căutare.

Vânzarea finală a domeniilor de internet va fi finalizată anul următor. Întrebarea care se naşte este dacă liberlizarea acestora înseamnă un avantaj pentru internet, cu mai multă imaginaţie şi mai multe posibilităţi sau pur şi simplu înseamnă cumpărarea unei bune părţi a internetului de către marile branduri, care le vor controla strâns pentru avantajul lor comercial. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite