Cine a pus #occupygezi în "New York Times"? Dialog cu Duygu Atacan, unul dintre iniţiatorii campaniei online

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Revoltele din Turcia au demonstrat iar că internetul poate fi o forţă pentru reunirea oamenilor sub o cauză comună. Printre metodele folosite de cei care se opun celor întâmplate în Istanbul a fost şi o campanie de crowdfunding, pe Indiegogo, pentru a cumpăra o pagină de reclamă în "The New York Times". adevarul.ro a vorbit cu unul dintre cei care au lansat campania.

Campania de finanţare de pe Indiegogo începută acum două săptămâni s-a încheiat acum câteva ore. Cei trei iniţiatori, Murat Aktlhanoglu, Oltac Unsal şi Duygu Atacan au dorit să strângă 53.800 de dolari pentru o pagină integrală în prestigiosul cotidian american. Până la urmă, cei trei au reuşit să strângă 108.391 de dolari de la 2.654 de finanţatori din întreaga lume. Pagina din ziar a costat 52.030 de dolari.

Pagina din "NY Times" a fost cumpărată, dar au mai rămas foarte mulţi bani, aşa că cei trei au decis să deschidă un chestionar pe Google prin care oamenii îşi pot da cu părerea legat cu folosirea banilor. Cei mai mulţi vorbesc deja de crearea unei platforme online de protest pentru Turcia.

Motivele au fost expuse de la început. „Nu este vorba numai despre un parc. Înainte de parc a fost închisă o patiserie otomană, au fost arestaţi jurnalişti, s-au impus reguli privind vânzarea alcoolului, programa şcolară s-a schimbat constant. Gezi Park şi violenţa manifestată de poliţie împotriva demonstranţilor sunt numai ultimele exemple a unei îndepărtări de drepturile civile de bază“, se arăta în anunţul iniţial.

image

<strong>Trei tineri antreprenori din SUA, iniţiatorii proiectului</strong>

adevarul.ro a vorbit cu Duygu Atacan, membră a echipei care a coordonat proiectul. Cei trei trăiesc în Statele Unite ale Americii. Cine sunt totuşi cei trei?

Murat Aktihanoglu (foto dreapta) este un pasionat de tehnologie, antreprenor şi investitor în SUA. El deţine un accelerator de afaceri în New York şi un ONG numit Entrepreneurs Roundtable, care ajută start up-uri din New York, Philadelphia, Turcia şi Japonia. El şi-a început cariera la Silicon Graphics în Mountain View şi la Sony, în Tokyo.

image

Oltac Unsal lucrează la World Bank şi conduce programul de Pieţe şi Finanţe, care mediază relaţia dintre antreprenorii din tehnologie şi sursele de finanţare. El a fost un investitor în SUA şi antreprenor în domeniul semiconductorilor în Silicon Valley. De asemenea, a avut poziţii de management la Microsoft, Cisco, Goldman Sachs şi Credit Suisse.

Duygu Atacan (foto jos) a lucrat împreună cu Murat la ER Accelerator, fiind director la firma acestuia şi este la bază designer şi creator de aplicaţii, fiind în plin proces de lansare a site-ului şi aplicaţiei Hips and Tips, care oferă sugestii pentru o viaţă sănătoasă.

image

"Murat şi cu mine am lucrat de ceva ani împreună. El şi cu Oltac au început proiectul, iar eu am încercat să-i ajut cum pot. În rest, am 26 de ani, sunt un designer de aplicaţii care s-a căsătorit şi trăieşte în New York", a declarat Duygu.

<strong>Început pe Twitter, continuat în lume</strong>

Campania turcilor a pornit pe Facebook, cu o simplă întrebare. "Totul s-a întâmplat atât de rapid. Murat şi-a întrebat prietenii din Twitter şi Facebook dacă au sugestii despre cum pot ajuta revolta din Turcia şi dacă finanţarea pentru o reclamă în ziar ar fi bună. A primit o mulţime de răspunsuri şi de suport şi aşa s-a născut ideea, cu Oltac şi cu mine în echipă", povesteşte Duygu.

Încercarea turcilor stabiliţi în SUA a început pe 3 iunie, iar în  mai puţin de 24 de ore a ajuns la suma cerută. Astfel, ideea lor s-a transformat în cea mai rapidă cauză finanţată pe Indiegogo, ceea ce a atras atenţie inclusiv a fondatorului platformei, Slava Rubin.

Partea interesantă este că în graba de a face campania şi după reacţiile ulterioare, cei trei nu au avut timp să-şi dea seama de reuşita lor online. "Nu am ştiut până când CEO-ul Indiegogo nu ne-a contactat şi ne-a întrebat cum de s-a întâmplat asta şi ce tehnici de marketing am folosit. Murat i-a răspuns ceva de tipul «noi doar am postat pe Twitter...». Pur şi simplu şi-a luat zborul de la sine. Nu credeam că o să strângem o sumă dublă", mărturiseşte Duygu.

Cei trei au vrut să strângă această sumă pentru că au ajuns la un acord cu reprezentanţii New York Times, pentru a scădea din preţul unei pagini obişnuite de reclamă.

<strong>O generaţie care nu mai are încredere în Erdogan</strong>

Duygu, Oltac şi Murat trăiesc în Statele Unite ale Americii, dar au avut tragerea de a participa activ la revoltele fraţilor lor din Turcia, mai ales că mulţi dintre prietenii lor de acasă au ieşit în stradă şi au protestat. Iniţial împotriva deciziei de a distruge Parcul Gezi, apoi totul s-a transformat într-un protest generalizat faţă de politicile guvernului lui Recep Erdogan.

Treptat, politica lui Erdogan s-a înăsprit, iar restricţiile impuse asupra populaţiei au crescut. Au fost ele o surpriză pentru Duygu? "Nu chiar. Ce a fost surprinzător a fost nivelul de minciună şi cum pur şi simplu guvernul era un adevărat maestru păpuşar pentru media din Turcia. Presa din Turcia ori nu a scris despre proteste, ori au modificat informaţiile", spune Duygu.

Generaţia mea nu mai are niciun pic de încredere în Erdogan. Nici ca prim-ministru, nici ca persoană. Conţinutul de calitate care a circulat prin social media ne-a arătat că am fost manipulaţi şi minţiţi. 

De fapt, pe lângă reacţia împotriva guvernului Erdogan, marea problemă a fost reacţia distorsionată a presei locale, care a decis să transmită lucruri diferite sau să dea informaţii care veneau dinspre partea guvernamentală. "Reacţia iniţială a fost practic ... nicio reacţie. Nu au acoperit unul dintre cele mai importante evenimente din istoria ţării noastre. Dintre toate sursele de ştiri, internetul a fost cel mai de încredere companion. Totuşi, ar trebui lăudat Halk TV, un post independent care a sprijinit protestatarii prin transmisiuni non-stop“, spune Duygu.

Protestele din Turcia vorbesc despre o generaţie care nu mai are încredere într-un guvern care, chiar dacă se bazează pe creştere economică, are lipsuri grave în privinţa drepturilor omului, iar numărul de jurnalişti aflaţi în închisoare sau condamnaţi este enorm. "Generaţia mea nu mai are niciun pic de încredere în Erdogan. Nici ca prim-ministru, nici ca persoană. Conţinutul de calitate care a circulat prin social media ne-a arătat că am fost manipulaţi şi minţiţi. Noi ne bucurăm că am introdus un nou cuvânt în limba engleză, "chapulling"(n.r. - de la cuvântul capulcu - se traduce direct ca vandal, golan)

<strong>Soluţia pentru Turcia</strong>

Duygu Atacan consideră că soluţia pentru Turcia este simplă. "Fără favoritisme. Fără nepotism. Avem nevoie de democraţie reală, prin dialog deschis şi transparenţă. Personal, vreau ca Erdogan să realizeze ce a făcut şi să vadă dezastrul creat", crede Atacan.

Nu tragem concluzii din spusele unei singure persoane. Ceea ce spune Duygu Atacan este părerea ei proprie, dar poate fi şi împărtăşită de mai mulţi turci care cred în revoltele actuale.

"Iubesc cultura şi tradiţiile noastre. Dacă suntem corecţi, nu contează din ce cultură venim, dacă suntem religioşi sau atei, dacă suntem tradiţionalişti sau nu. Nu trebuie să ne autodefinim. Cred că avem nevoie de empatie şi de un guvern altruist şi tolerant. În plus, şi de mass-media autonome", crede Duygu.

<strong>"Monitorizaţi-vă media!"</strong>

Această diversitate de opinii şi de păreri, acceptată de toată lumea, s-a văzut cu vârf şi îndesat în revoltele începuse la Istanbul şi extinse în toată ţara. Galeriile de fotbal s-au unit, toată lumea protestează pentru o singură cauză, iar diversele partide şi facţiuni sunt acceptate fără violenţă. Duygu Atacan acceptă faptul că există un anumit nivel al zgomotului, dar mesajele până la urmă sunt destul de clare.

"Dacă ar fi să am un singur sfat pentru tineretul din România ar fi «monitorizaţi-vă media. Asiguraţi-vă că obţineţi informaţii din surse de încredere. Nu susţineţi posturi TV sau ziare asupra cărora aveţi suspiciuni, pentru că pe timp de criză vor deveni cei mai puternici adversari", a încheiat Duygu Atacan.
 

Un video despre reacţia media la protestele din Turcia

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite