Un strămoş al amfibienilor, „bătrân” de 360 de milioane de ani, a fost botezat după celebrul broscoi Kermit din The Muppet Show

Oamenii de știință au descoperit un strămoș al unei specii de amfibieni, pe care l-au numit Kermitops gratus, datorită asemănării cu broscoiul Kermit din The Muppet Show, potrivit The Guardian.

Calvin So şi dr. Arjan Mann, foto Smithsonian Museum

Specialiştii spun că aceste creaturi preistorice se numără printre primii amfibieni adevărați și reprezintă un pas evolutiv cheie în tranziția vieții din apă pe uscat.

Calvin So, student la doctorat la Universitatea George Washington din capitala SUA, a povestit de unde vine numele acestui strămoş amfibian care a trăit cu 360 de milioane de ani în urmă.

„Folosirea numelui Kermit este semnificativă pentru modul în care putem face o punte de legătura între știința prezentată de paleontologi în muzee și publicul larg. (...) Deoarece acest animal este o rudă îndepărtată a amfibienilor de astăzi, iar Kermit este o icoană a amfibienilor din zilele noastre, acesta a fost numele perfect pentru el”, a explicat el.

Specimenul a fost descoperit în urmă cu patru decenii într-o zonă din Texas, SUA, cunoscută sub numele de Red Beds, dar a rămas neexaminat în colecția de fosile a Muzeului Național de Istorie Naturală Smithsonian.

Fosila a fost, în cele din urmă, analizată în 2021 de către dr. Arjan Mann, paleontolog la muzeu, care a descris-o ca fiind „un craniu foarte bine conservat”.

Fosila de amfibian, foto Smithsonian Museum

După ce au studiat rămășițele craniului fosilizat de câțiva centimetri lungime, care prezintă orbite oculare mari și de formă ovală, dr. paleontolog Arjan Mann și asistentul său, Calvin So, au identificat rămăşiţele ca fiind un temnospondil, un grup divers de rude amfibiene antice, care au trăit cu 360 de milioane de ani în urmă.

Analiza craniului a scos la iveală ceea ce cercetătorii au descris ca fiind o „amestecătură de trăsături”, diferite de trăsăturile observate în craniile tetrapodelor mai vechi, cei patru strămoși ai amfibienilor și ai altor vertebrate vii.

Ei au spus că regiunea craniului din spatele ochilor Kermitopsului era mult mai scurtă decât botul său alungit și curbat, ceea ce îl făcea să semene mai degrabă cu o salamandrăConcluzia lor a fost că aceste proporții ale craniului l-ar fi ajutat pe Kermitops să prindă insecte minuscule, asemănătoare larvelor.

Conservarea fosilelor timpurii ale amfibienilor și ale strămoșilor lor este rară, ceea ce face dificilă înțelegerea originii şi a modului în care au evoluat broaștele, salamandrele și rudele lor.

Dr. Arjan Mann a ţinut să sublinieze că paleontologia nu se rezumă la dinozauri şi acest domeniu poate oferi multe răspunsuri în ceea ce priveşte evoluţia vieţii pe pământ.

„Acesta este un domeniu activ de cercetare în care trebuie să se scufunde din nou mult mai mulți paleontologi. Paleontologia este întotdeauna mai mult decât dinozaurii și există o mulțime de povești evolutive interesante și mistere care încă așteaptă răspunsuri”,  a precizat dr. Arjan Mann.