Populaţia de rechini a scăzut cu 70% în ultimii 50 de ani şi unele specii ar putea dispărea definitiv

Rechini albi în Africa de Sud FOTO Ryan Pierse/Getty Images

Anumite specii de rechini ar putea dispărea definitiv din mări şi oceane după ce populaţia lor s-a redus drastic în ultimii 50 de ani din cauza pescuitului excesiv, potrivit Digi 24, care citează CNN.

Un studiu publicat în jurnalul Nature arată că populaţia de rechini a scăzut cu 71,1% din 1970 în 2018.

24 specii de rechini din cele 31 existente ameninţate cu dispariţia, unele ajungând la un nivel critic.

Nick Dulvy, biolog la Universitatea Simon Fraser şi co-autor al studiului, a explicat: "Ştiind că cifrele sunt la nivel global, concluziile sunt cu atât mai grave. Dacă nu acţionăm, va fi prea târziu. Situaţia este mai gravă decât în cazul oricăror alte animale pe care le-am cercetat.

Este o rată incredibilă a declinului, mai abruptă decât în cazul elefanţilor sau rinocerilor, iar acele specii sunt simbolice în susţinerea eforturilor de conservare pe pământ”.

Studiul arată că cea mai mare ameninţare pentru populaţia de rechini, care sunt o specie vulnerabilă din cauza ratei încete de creştere şi diferenţei mari de timp între generaţii, este pescuitul excesiv.

Rechinii sunt pescuiţi pentru carne, aripioare, brahii şi ficatul din care se face ulei, iar rata pescuitului a crescut puternic în anii 2000, când au început să fie scoase din apă anual între 63 şi 273 de milioane de exemplare, scrie Digi 24.

Cercetătorii spun că sunt necesare măsuri urgente, precum impunerea unor cote de pescuit pentru "a preveni exterminarea populaţiilor de rechini" şi a potenţialelor consecinţe dezastruoase pentru ecosisteme.