CERN își propune să construiască o nouă mașinărie în valoare de 20 de miliarde de euro pentru a dezvălui secretele universului

0
Publicat:

Organizaţia Europeană pentru Cercetări Nucleare (CERN) prezintă planurile pentru un model de generație următoare, de cel puțin trei ori mai mare decât Large Hadron Collider.

Organizaţia Europeană pentru Cercetare Nucleară (CERN) FOTO: Facebook
Organizaţia Europeană pentru Cercetare Nucleară (CERN) FOTO: Facebook

Cercetătorii de la Organizaţia Europeană pentru Cercetare Nucleară (CERN), unde se află Marele Accelerator de Hadroni de lângă Geneva, continuă planurile pentru o nouă mașină care ar fi de cel puțin trei ori mai mare decât acceleratorul de particule existent, scrie theguardian.com.

Marele accelerator de hadroni, construit într-un tunel circular de 27 de kilometri, situat sub peisajul elvețiano-francez, pune în contact protoni și alte particule subatomice cu o viteză apropiată de cea a luminii pentru a recrea condițiile care au existat la câteva fracțiuni de secundă după Big Bang.

Aparatul, cel mai mare accelerator de coliziuni din lume, a fost folosit pentru descoperirea bosonului Higgs în 2012, la aproape 50 de ani după ce particula a fost propusă de Peter Higgs, fizician teoretician la Universitatea din Edinburgh, și de alți câțiva cercetători. Această realizare a fost onorată cu premiul Nobel pentru fizică în anul următor.

Însă, de la descoperirea bosonului Higgs, acceleratorul nu a dezvăluit nicio nouă fizică semnificativă care ar putea face lumină asupra unora dintre cele mai profunde mistere ale universului, cum ar fi natura materiei întunecate sau a energiei întunecate, motivul pentru care materia domină antimateria și dacă realitatea este străbătută de dimensiuni suplimentare ascunse.

CERN a întocmit planurile pentru următoarea mașină, Future Circular Collider (FCC), în 2019. Aparatul, în valoare de 20 de miliarde de euro (17 miliarde de lire sterline), ar avea o circumferință de 90-100 km și ar avea ca scop să ciocnească particule subatomice la o energie maximă de 100 teraelectronvolți (TeV). Large Hadron Collider atinge energii maxime de 14TeV.

Cu toate acestea, propunerea are și critici. Sir David King, fostul consilier științific șef al guvernului britanic, a declarat pentru BBC că cheltuirea a miliarde de dolari pentru acest aparat ar fi "nesăbuit" în condițiile în care lumea se confruntă cu amenințări atât de grave din cauza crizei climatice.

Vineri, Consiliul Cern a discutat despre o revizuire intermediară a unui studiu de fezabilitate pentru FCC. Dacă planurile vor continua, organizația va solicita aprobarea în următorii cinci ani și speră ca mașina să fie construită și pregătită pentru funcționare în anii 2040, când LHC își va fi finalizat cursele.

Prof. Fabiola Gianotti, directorul general al Cern, a declarat: "Dacă va fi aprobat, FCC ar fi cel mai puternic microscop construit vreodată pentru a studia legile naturii la cele mai mici scări și la cele mai înalte energii, cu scopul de a răspunde la unele dintre întrebările nerezolvate din fizica fundamentală de astăzi și la înțelegerea noastră despre univers."

Tara Shears, membră a experimentului LHCb de la Large Hadron Collider și profesoară de fizică la Universitatea din Liverpool, a declarat "Cazul științific este foarte interesant. În prezent, efectuăm un studiu pentru a vedea dacă mașina este fezabilă. Acesta ar trebui să fie finalizat în 2025, iar în 2028 ar trebui să se ia o decizie cu privire la cea mai bună cale de urmat. Este o mașină de generație următoare: mai mare, mai rapidă, mai puternică, cu capacitatea de a dezvălui mult mai multe detalii despre detaliile fine ale universului. Va dezvălui caracteristici ale lui Higgs și ale câmpului Higgs care pur și simplu nu pot fi studiate la Large Hadron Collider și ne va permite să căutăm materia întunecată și să testăm noi idei de fizică în regimuri noi."

Dacă mașina va fi aprobată, aceasta va fi construită în două etape. Primele experimente ar urma să ciocnească electroni între ei, în timp ce a doua fază, prevăzută pentru anii 2070, ar urma să ciocnească protoni între ei. Din cauza radiațiilor suplimentare generate de mașină, aceasta ar trebui să fie amplasată de două ori mai mult sub pământ decât Large Hadron Collider.

Dr. Sabine Hossenfelder, de la Centrul de Filosofie Matematică din Munchen, a declarat că nu există nicio dovadă că FCC ar putea dezvălui ceva despre materia întunecată sau energia întunecată și a criticat aceste propuneri.

"Adevărul este că, cel mai probabil, o astfel de mașină ar face doar măsurători mai bune ale unor constante din modelul standard, și atât", a spus ea. "Nu cred că relevanța societală este suficient de mare pentru a justifica o investiție atât de mare.

"Mă tem că finanțarea unui astfel de experiment va însemna că o mulțime de oameni inteligenți își vor pierde timpul cu cercetări care nu vor duce la niciun progres. LHC a avut o motivație bună. FCC nu are. Fizicienii de particule trebuie să accepte faptul că timpul lor s-a terminat. Aceasta este epoca fizicii cuantice".

Profesorul Jon Butterworth, membru al experimentului Atlas de la Large Hadron Collider și profesor de fizică la University College London, a declarat că acceleratorul este o lucrare în desfășurare.

"Este vorba despre extinderea frontierei cunoașterii umane în inima materiei și a forțelor fundamentale, în parte pentru a vedea cât de fundamentale sunt cu adevărat", a adăugat el.

Știință



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite