Unde a dispărut feminitatea?
0
Fusta-pantalon a luat locul rochiei, salopeta a devenit preferata în detrimentul fustelor, iar pantofii cu toc sunt daţi la o parte pentru sandale cu talpă groasă. Este noua direcţie în care feminitatea trebuie să caute alte moduri de exprimare decât prin calea vestimentară
„Charlie Chaplin a modei”, cuvintele cu care creatorul de modă Karl Lagerfeld a descris-o pe Cara Delevingne, modelul generaţiei actuale. Fiecare decadă este definită de o personalitate îndeajuns de puternică cât să marcheze toate atributele vremii. Iar imaginea pe care Lagerfeld a sugerat-o este îndeajuns de puternică pentru a transmite aerul comic al momentului.
Cara însumează deţine toate trăsăturile care definesc moda actuală: figură androgină, sprâncene groase, extrem de evidente, o atitudine masculină asumată şi lipsită de orice desemna „feminitatea”, aşa cum o ştiam. Cara Delevingne reprezintă noua femeie pe care moda o îmbracă, drept urmare, noile tendinţe.
Pijamale, în loc de rochii
O scurtă privire asupra apariţiilor sale (a fost singura femeie care a purtat pantaloni la Gala Muzeului Metropolitan din New York, de luni-seară) funcţionează ca o prezicere a viitorului şi a femeii care vine odată cu el. Toate definiţiile feminităţii, ale şarmului sexului frumos şi ale atractivităţii vor fi regândite, fără drept de veto. Tendinţa poate fi observată de câţiva ani, în care pe podium au apărut piese vestimentare ce elimină cu totul „graţia” feminină. Începând de la stilul pijamalelor purtate în ţinuta de zi, promovate intens de designerul britanic Stella McCartney, până la fusta-pantalon, deloc avantajoasă pentru femeile cu forme, impusă de Victoria Beckham pentru acest sezon.

FOTO Creaţie Stella McCartney
În ciuda tentativelor curajoşilor industriei de a mai rupe monotonia de pe podium, indusă de aceleaşi siluete androgine, s-a lăsat doar cu câteva aplauze timide. Modelele voluptuoase, de culoare, în vârstă sau, pur şi simplu, atipice sunt mai des văzute, dar rămân doar excepţia de la regulă.
„Numai fetele plate pot fi ridicate la statutul nobil de «fashion icon». Oricine întrece cupa B este refuzat pe motiv că nu încearcă îndeajuns de mult. Scuza veşnic folosită este că hainele nu atârnă bine pe femeile cu forme sau, pur şi simplu, cu un bust care să nu le permită să fie confundate cu nişte băieţei”, scrie editorul de modă britanic Hadley Freeman, pentru cotidianul „The Guardian”. Freeman răspunde la o întrebare adresată de o cititoare, care vrea să ştie dacă apariţia modelului cu bust impresionant Kate Upton pe coperta revistei „Vogue” înseamnă că femeile cu forme sunt din nou la modă.

FOTO Creaţie Stella McCartney
„Cele mai extravagante haine, de genul sacoul clasic Yves Saint Laurent sau tweed-ul Chanel, nu vor arăta bine niciodată pe femei cu bust mare. Dar vina nu aparţine bustului, ci însăşi hainelor. Este ca şi cum ai spune că o haină de om nu merge bine cu mâinile şi picioarele alea care îi stau în cale”, adaugă aceasta, într-o notă ironică.
Unor critici de modă le place să aducă argumente homofobice şi ridicole, cum că dispreţul modei pentru dosuri mari şi busturi voluptuoase este cauzat de faptul că majoritatea designerilor sunt homosexuali. Drept urmare, aceştia vor ca femeile să arate ca bărbaţii pentru că toţi urăsc femeile în secret, ceva de acest gen, continuă Freeman.
Domnia pantalonilor
Fie că este sau nu adevărată afirmaţia de mai sus, realitatea are dovezile pentru modul în care viziunea designerilor asupra femeilor s-a schimbat în ultimii ani. Şi femeile, la rândul lor. Până şi „eroina-heroină” a anilor 2000, modelul britanic Kate Moss, pare scoasă dintr-un tablou renascentist, în comparaţie cu creaţiile secolului al XXI-lea. De la introducerea stilului tomboy (băieţos) în scenă, reprezentantele sexului frumos au adoptat filosofie unui curent uşor de purtat şi de asumat, fără povara unei feminităţi costisitoare ca timp şi resurse. Locul decolteurilor şi al lungimilor scurte a fost luat de comfort, înainte de toate.
Stilul nu presupune doar femei în blugi şi păr dezordonat, ci o atitudine lipsită de mofturile efemere ale modei. Coco Chanel a fost „big bangul“ în universul stilului băieţos, iar astăzi tendinţa pare să fie dusă mai departe de personalităţi precum Stella McCartney şi Phoebe Philo. Englezii îi spun „tomboy chic”, francezii „garçon manqué”, iar la români s-ar traduce „stil băieţesc”.

FOTO Modelul Cara Delvingne
Adepte în viaţa de zi cu zi ale acestui stil, creatoarele de modă conturează curentul în care rochiile extravagante îşi pierd întâietatea în faţa pantalonilor şi a salopetelor. Pantofii cu toc, la rândul lor, sunt înlocuiţi cu platforme sau sandale cu talpă joasă, îndeajuns de groasă pentru a fi caracterizată drept „grosolană”, în repetate rânduri. „Libertatea femeii vine mai presus de modă” este sintagma care defineşte cel mai bine noua modă, precum şi noua femeie. „Vom vedea dacă este doar un moft de lungă durată sau industria rămâne dedicată acestei direcţii în care ea alege confortul în detrimentul feminităţii”, scrie Hadley Freeman.
Rochiile sunt pentru bal şi atât
Luni-seară a avut loc Gala Muzeului Metropolitan, din New York, fiind desemnat drept cel mai extravagant eveniment din industria modei. Are loc în fiecare an, sub tutela redactorului-şef al revistei „Vogue”, Anna Wintour, cu o tematică diferită. Anul acesta a fost sărbătorit couturier-ul Charles James, primul creator de modă haute couture din SUA. Cele mai frumoase rochii pot fi văzute pe covorul roşu, fiind, de altfel, unul dintre puţinele momente în care vedetele mai pot fi văzute în celebrele rochii de bal.
Tendinţele ultimilor ani au mizat extrem de mult pe latura de confort şi de libertate pe care hainele trebuie să o ofere, motiv pentru care pantalonii, salopetele şi chiar şi adidaşii au putut fi zăriţi pe covorul roşu. Într-un an în care până şi marele Karl Lagerfeld a asortat taioarele Chanel haute couture cu adidaşi de alergat, nu este de mirare că feminitatea este regândită până la cele mai adânci cotloane.
Nu am fost niciodată adepta „cu cât se vede mai mult, cu atât mai bine”, pentru că nu are legătură cu trăsăturile feminine, ci cu nesiguranţa de sine. Dar, în acelaşi timp, noua tendinţă care mizează pe grosolan şi mult prea masculin nu este deloc atât de interesantă pe cât vrea să fie. Pantofii stiletto vor fi mereu mai graţioşi decât o pereche de tenişi. Pantalonii sunt cât se poate de cool şi de eleganţi, dar nu sunt rochie. Ca de obicei, moda porneşte de la o idee bună, după care deviază într-un tip de opulenţă. Niciun obiect vestimentar nu trebuie să-i ia locul altuia sau să fie promovat drept singurul bun. Genul acesta de marginalizare temportară, pentru că va trece şi acest trend, are un soi de puerilitate deloc plăcută.