Noul lux al modei: croitoria la comandă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pasionaţii de modă care nu se mai regăsesc în tendinţe şi nici în viziunea marilor case de modă întăresc cercurile selecte ale clienţilor care aleg piesele unicat în defavoarea celor notorii, purtate de oricine îşi permite.

În spatele „circului de o lună“ petrecut la New York, Londra, Milano şi Paris, după cum titra publicaţia britanică „The Guardian“, şi a cataloagelor marilor case de modă, o revoluţie tăcută are loc printre cunoscătorii industriei, care şi-au plasat comenzile pentru garderoba lor în avans.
„Băieţii deştepţi“ ai modei, doar că nu cu aceleaşi conotaţii autohtone, au stabilit o altă modalitate de a cumpăra haine, dar şi o imagine râvnită de toată lumea. Imagine care astăzi este construită cu piese bespoke, croite individual, la comandă. „Vedem tot mai multe femei care au acces la marfa premium, dar care aleg să fie şi mai pretenţioase. Vor o legătură directă şi personală cu hainele şi accesoriile lor“, a spus Judd Crane, directorul departamentului pentru femei de la Selfridges.

La modă, în Londra

„Într-o lume omogenizată, unde putem comanda ultimele colecţii Burberry sau Topshop în timp ce urmărim live show-ul de pe podium şi toate capitalele au parte de aceleaşi vitrine glossy ale designerilor scumpi, aceasta este antiteza marketingului şi a fraudei pe care noi o ştim sub numele de brand de lux“, spune Karen Kay, blogger pentru „The Guardian“. Acei cumpărători deştepţi care-şi cheltuiesc banii pe piese unicat, pe măsură şi la comandă sunt clienţii care au înţeles ce înseamnă astăzi „noul lux“.

ducesa de cambridge

(Ducesa de Cambridge este fidelă modei bespoke FOTO Getty Images Guliver)

Clienţi precum Cameron Diaz sau Ducesa de Cambridge (care, spre deosebire de predecesorii săi regali, nu poartă niciodată ţinute complete haute couture, ci îşi distribuie bugetul pentru piese unicat, realizate de designeri şi croitori cunoscuţi) şi o armată de cliente şic sunt măsurate de un val nou de designeri discreţi, croitori contemporani şi pantofari moderni. Această „specie“ nouă întâlneşte toate cerinţele ţinutelor pe care clienţii le doresc, ţinute ce îndeplinesc nevoile stilului de viaţă, ale gustului estetic şi ale personalităţii.

„Şi chiar dacă nu este un trend care va fi accesibil pentru toţi, este o mişcare care modelează felul în care oamenii de afaceri şi persoanele importante din societate se îmbracă“, spune Karen Kay. „Oferta care vine din lumea modei este atât de mare că te simţi sufocat. Este rapidă şi furioasă şi nu mai are legătură cu luxul“, spune Hannah MacGibbon, designer londonez, consultant la casa de modă Chloe, dar şi client fidel al modei bespoke.

„Măsurătorile, alegerea detaliilor, precum linia umărului drept, silueta, reverul, probele, toate aceste etape ale procesului realizării unei piese până la rezultatul finit impecabil sunt cu adevărat şarmante. Ai parte de un nivel de măiestrie şi calitate, datorită oamenilor pricepuţi, pe care nu-l întâlneşti în prêt-à-porter“, explică Hannah de ce alege bespoke. 

Cliente marginalizate de modă

Preferatul lui Hannah MacGibbon este Henry Rose, un croitor iniţiat la Savile Row, care a petrecut mai mult de 10 ani la Stella McCartney. Astăzi are propriul său atelier la etajul pentru femei din magazinul Selfridges.

Ca multe femei care nu se conformează mărimilor ideale impuse de industria modei, dar nici să fie un caz extrem, MacGibbon a ajuns să fie o deznădăjduită a cumpărăturilor de haine. Aceeaşi frustrare o are şi Plum Sykes, scriitoare şi editor „Vogue“, chiar dacă este înaltă şi suplă. După ce şi-a făcut primele două taioare la Rose, inspirate după o idee de genul „Mick Jagger în weekend“, Sykes nu vede de ce ar reveni vreodată la rafturile convenţionale.

„Niciodată nu mi-a venit ceva mai bine de atât. Mânecile erau mereu prea scurte, iar hainele nu se aşezau cum trebuie pentru că erau croite standard, dar nicio femeie nu vine în aceleaşi dimensiuni. Şi cu cât a trecut timpul, mi-am dat seama că am nevoie de haine durabile, bine croite şi care-mi dau încredere. Pot să iau un costum bespoke de la Henry la acelaşi preţ de la un butic de designer de pe Bond Street. Doar că pe al meu nu o să-l mai vezi nicăieri“, continuă ea.

Conceptul noului lux s-a accentuat în jurul restricţiilor pe care însăşi industria modei le-a fixat. Piesele în mărimi în neconcordanţă cu realitatea au făcut ca femeile care poartă numere mai mari de 44 să se simtă marginalizate. „Croitorii buni şi designerii bespoke sunt sculptorii stofelor şi pot oferi mult mai mult decât ar putea să ofere cea mai scumpă piesă dintr-un magazin“, spune Jack Tobin, şeful departamentului
bespoke de la Selfridges.

„Poţi crea iluzia că eşti mai suplă, mai înaltă, mai voluptuoasă“, este de părere Rose, considerat un mic geniu în cercurile croitorilor. 

Croitoria femeii moderne

Emilia Wickstead (29 de ani) este un alt secret bine ţinut în rândurile de sus ale societăţii  londoneze. Designerul din Noua Zeelandă are o viziune estetică ce li se potriveşte femeilor care nu mai vor să se supună trendurilor şi care vor, în special, să-şi creeze o garderobă sofisticată şi minuţios lucrată. „Am vrut să scutur croitoria de imaginea îmbătrânită şi să arăt că-i vorbeşte femeii contemporane“, a spus Wickstead.

Cu preţuri cuprinse între 500 şi 2.200 de euro, creaţiile sale şi-au găsit publicul-ţintă imediat prin personalităţi precum Samantha Cameron sau designerul de genţi Anya Hindmarch.

Stelele croitoriei

  • Katherine Hooker este favorita surorii Ducesei de Cambridge, Pippa Middleton (foto), dar şi a altor nume din aristocraţia britanică, precum Zara Phillips. Cifra sa de afaceri a crescut cu 300% în ultimele 18 luni, potrivit „The Guardian“.
  • Henry Rose este considerat maestrul croitoriei pentru femei, fiind cel care le-a îmbrăcat pe Madonna, Gwyneth Paltrow, Kirsten Dunst şi Stella McCartney. Nu are o casă de modă, dar se ridică la înălţimea colaborărilor cu femeile care caută altceva la el.
  • Emilia Wickstead este cunoscută, în special, pentru rochiile sale care îmbracă siluete precum cea a Ducesei de Cambridge sau a Samanthei Cameron.
  • Emmy Scarterfield s-a axat pe pantofi, ai căror preţ începe de la 400 de euro, având nevoie de 12-14 săptămâni pentru a fi realizaţi. Printre clientele sale fidele se numără Claire Danes şi Elizabeth Hurley.

Matei Corvin, designer-unicat

matei corvin

(Designerul de pantofi-unicat, în atelierul său din Bucureşti FOTO Sorin Florea)

Absolvent al Facultăţii de Arte Plastice, Matei Corvin a învăţat încă de la bun început „că expresia şi conceptul pe care alegi să le aşezi într-un material este bine să fie de folos cuiva, nu are niciun sens să faci doar utopii“, aşa cum mărturisea pentru „Adevărul“. Artistul lucrează numai la comandă, în atelierul său din Bucureşti, încărcat cu materiale şi ustensile.

Face totul singur

Este designerul preferat al Annei Lesko. Îi asigură atât pantofii de scenă, cât şi genţile, după care Anna este „înnebunită“. Matei Corvin a ajuns să încalţe cam „60% din actorii din Bucureşti“ şi să producă în jur de cinci, şase perechi pe lună. Cu preţuri care ajung până la 2.000 de euro, pantofarul are clienţi care vin şi de patru ori pe an.

A început să facă pantofi în 1996 dintr-o nevoie personală. „Port 45-46 şi-mi făceam încălţăminte la comandă, dar nu ieşea niciodată ce ceream. Respectau schiţa mea în proporţie de 30%“, îşi aduce aminte amuzat Matei. Aşa că „dublat de o tenacitate şi o dorinţă de a vedea lucrurile într-un anume fel şi de bucuria de a descoperi ce poţi face cu materialul, am realizat că poţi ajunge să realizezi lucruri serioase“, povesteşte el.

„Eu construiesc totul, de la calapod la design, mă lupt cu mine însumi să pot să ajung să finisez şi să montez. Nu cumpăr decât materialul de bază în care încep să cioplesc“, explică Matei. Poate aşa s-ar explica pantofii cu arcuri sau cu pene, combinaţiile de culori şi materiale, pielea de crocodil combinată cu cea de şarpe. 

Luxul de a fi unic 

În goana cuceririi marelui public, moda a ignorat cu desăvârşire tocmai segmentul care ar fi putut să fie etalonul stilului. Publicul care a căutat mereu în modă un mod de exprimare, un
fel de a se reprezenta în faţa celorlalţi. Exact ceea ce-mi spunea şi Matei Corvin, designerul one man show, ai cărui pantofi realizaţi la comandă sunt mai mult decât nişte simple accesorii. Sunt o prelungire a celui care îi poartă, o completare sur messure, unică şi irepetabilă.

Moda bespoke este orice altceva decât un moft. Mii de euro pentru o geantă fabricată în câteva mii de exemplare poate fi considerat un moft. Tânjitul la un obiect pe care îl iei de bun, aşa cum l-a gândit altcineva pentru tine, şi urcarea lui pe un piedestal al superficialităţii pot fi un moft. Dar alegerea unor piese pe care să le creezi împreună cu designerul, după formele, gusturile, viziunile tale, nu poate fi decât un mic act de creaţie şi de asumare a personalităţii. Suntem unici şi irepetabili, fiecare dintre noi, dar nu luăm în considerare atributul maxim când vine vorba de exteriorul nostru.

Tot Matei Corvin îmi spunea că nu trece la linii de producţie, pentru că ceea ce face el este de domeniul unicatului. Nu am înţeles atunci de ce, gândeam în locul lui în termeni de afaceri. Cu cât mai mult,
cu atât mai bine, nu? Dar atunci creaţiile sale şi-ar pierde toate atributele pentru care lumea vine la el, în loc să meargă la magazin. Pentru acea pereche de pantofi construită după calapodul fiecăruia, una care să ţină cont de fiecare diferenţă reprezentativă. Adică micile detalii care ne fac unici. 

*Acest articol a apărut în „Weekend Adevărul“

Magazin

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite