Articol publicitar

Se întorc românii la lectură?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa de carte din România este extrem de redusă, plasându-se pe ultimul loc în Europa, chiar şi după ţări mai mici, precum Cehia sau Ungaria. Ce înseamnă asta? Că românii nici nu prea cumpără cărţi, nici nu prea citesc. Şi cu toate astea, de câţiva ani, piaţa de carte românească se află pe un trend ascendent.

Potrivit celor mai recente statistici, mai mult de jumătate dintre români nu au citit anul trecut nicio carte, iar procentul celor care au citit mai mult de 10 cărţi nu depăşeşte 5%. Să nu mai vorbim despre populaţia analfabetă funcţional –  aproximativ 42%! Ne mai surprinde prin urmare că doar 8 din 100 de tineri citesc de plăcere, din moment ce mulţi dintre ei nu înţeleg cu adevărat ceea ce citesc?

Statisticile de faţă nu sunt favorabile pieţei de carte, cu toate acestea, cifra de afaceri a editurilor şi comercianţilor de cărţi din România a depăşit în 2018, potrivit unui studiu KeysFin, 1,10 miliarde lei, continuând trendul ascendent început în 2012. Dacă atunci profiturile sectorului erau de 51,3 miliarde de lei, în 2017, acestea s-au dublat, depăşind 100 de milioane. Încasările nu vin doar din vânzarea cărţilor, ci şi a produselor colaterale, cum ar fi agendele, ceaiurile sau revistele. Din acest motiv, editorii spun că nu resimt prosperitatea, iar România îşi păstrează ultimul loc la citit în Europa.

Din păcate, conform aceluiaşi studiu, în perioada 2012-2016, s-a înregistrat o scădere de aproximativ 20% a numărului de comercianţi, ceea ce a condus la dispariţia completă a librăriilor din unele localităţi. La nivel naţional, numărul total al librăriilor fizice nu depăşeşte 300, o treime din ele aflându-se în Bucureşti. Mai mult, niciun sat din România nu are librărie, în condiţiile în care aproape jumătate din elevii de clasele I-VIII provin din mediul rural. Asta înseamnă că zeci de mii de copii nu au citit niciodată altceva decât manuale şcolare.

Pe de alta parte, cu toate că au părăsit spaţiile fizice, librăriile s-au mutat masiv în mediul online, piaţa de carte, atât tipărită, cât şi electronică, dezvoltându-se puternic acolo datorită posibilităţii de a susţine o politică de discounturi semnificative. Pe lângă preţuri competitive, cumpărătorii din online beneficiază de o mai bună informare, făcând parte din segmentul de consumatori care cumpără pentru a citi, nu doar pentru a-şi clădi o bibliotecă. Astfel, vânzările online au căpătat o pondere tot mai mare pe piaţa de carte românească. Atât editurile, cât şi librăriile tradiţionale vând online, o situaţie avantajoasă atât pentru vânzători, cât şi pentru cumpărători.

Comoditatea comenzilor şi livrarea foarte rapidă, direct la uşa destinatarului, părerile şi recenziile celor care au mai cumpărat titlul respectiv sunt doar câteva dintre atuurile pe care o librărie online le deţine. Astfel, să faci rost de titlul care te interesează devine extrem de simplu pentru că îl poţi găsi cu uşurinţă, cărţile fiind, de regulă, grupate pe categorii. Te poţi folosi, de asemenea, de filtre sau de bara de căutare, poţi căuta recomandări şi cărţi similare, totul din câteva click-uri.

Dacă şi ţie ţi se pare mai eficient să cumperi cărţi online, te invităm să intri pe librariadelfin.ro. Varietatea şi preţurile accesibile sunt printre motivele care recomandă această librărie virtuală. Mii de titluri, de la cărţi beletristică şi cărţi de specialitate, la manuale şcolare si auxiliare didactice, în format tipărit şi format digital, te aşteaptă să le descoperi tainele.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite