Nocturnă muzeală la Muzeul Naţional de Artă al României, vineri şi sâmbătă, până la ora 22.00. Conferinţe despre argint, perle şi gesturile nobililor englezi
0Muzeul Naţional de Artă al României vă invită vineri, 23 septembrie şi sâmbătă, 24 septembrie 2016 să luaţi parte la programul Nocturnă muzeală, când sediul central şi muzeele-satelit vor fi deschise până la orele 22.00.
Programul Nocturnei muzeale:
Vineri, 23 septembrie, veţi putea vizita între orele 11.00 şi 22.00: Galeria Naţională şi expoziţia temporară Oglinzile Orientului.
Sâmbătă, 24 septembrie, veţi avea ocazia să vizitaţi între orele 11.00 şi 22.00: Galeria de Artă Europeană şi muzeele- satelit ale MNAR: Muzeul Colecţiilor de Artă (Calea Victoriei 111), Muzeul K.H. Zambaccian (Strada Muzeul Zambaccian 21 A), Muzeul Theodor Pallady (str. Spătarului 22).
Ultima intrare în spaţiile expoziţionale se va face la ora 21.30.
În cadrul Nocturnei muzeale vor avea loc două conferinţe:
• Argint şi perle în pictura orientalistă, conferinţă suţinută de dr. Carmen Tănăsoiu, specialist în Artă Veche Românească, vineri, 23 septembrie, orele 19.00, în expoziţia Oglinzile Orientului.
Călători la Constantinopol şi în Asia Mică, în Balcani, nordul Africii, Persia şi, uneori, până în Extremul Orient, pictorii orientalişti surprind exoticul peisajului, al interioarelor şi al atmosferei. Conferinţa prezintă bijuteriile expuse, dar şi pe cele reprezentate în lucrările din expoziţie. Se vor discuta modurile în care erau purtate, simbolistica lor, tehnica şi modalităţile de realizare.
Foto dreapta sus: Inel şi montură din argint filigranat, sec. XVIII
Pentru a participa la acest eveniment este necesar să faceţi o rezervare prin e-mail la programari@art.museum.ro sau la telefon 021.314.81.19. Biletul de acces costă 10 lei şi include vizitarea expoziţiei Oglinzile Orientului, deschisă până pe data de 25 septembrie 2016, la parterul Galeriei Naţionale.
Cu mâna în reverul vestei
• Retorica unui gest, conferinţă susţinută de dr. Mălina Conţu, muzeograf în cadrul Biroului de Artă Europeană şi Artă Decorativă, sâmbătă, 24 septembrie, ora 19.00, în Galeria de Artă Europeană, în cadrul programului Opere în prim plan.
Conferinţa va porni de la povestea posturii personajului din tabloul lui Allan Ramsay (1713-1784) intitulat Portretul lui John Grey (foto dreapta). Se va evidenţia contextul care i-a dat naştere, în conexiune cu modelul clasic invocat şi cu locul portretului în ierarhia academică la final de secol al XVIII-lea.
Acest gen de portret ilustrează un moment important în codul comportamental din Anglia unei epoci dominate de interesul pentru trecutul clasic, dar preocupată în acelaşi timp să definească profilul omului modern. Deprinderea de a poza cu mâna în reverul vestei, derivată din statuara antică, se afirmă ca o emblemă a educaţiei şi conduitei alese în contextul unei discuţii mai ample asupra stilului acceptat de public. Ulterior, faptul că această postură s-a impus ca expresie a ţinutei nobile este dovedit cu strălucire de portretele lui Napoleon Bonaparte, precum şi ale multor figuri reprezentative din Imperiul Habsburgic.
Înscrieri la: programari@art.museum.ro sau 021.314.81.19. Preţ bilet: 10 lei.
Pictura este expusă în Galeria de Artă Europeană, în cadrul programului Opere în prim plan, începând cu 7 septembrie până la 1 noiembrie 2016. Conferinţa susţinută de Mălina Conţu va fi reluată miercuri, 5 octombrie (miercurea gratuită), la ora 16.00.
Un ceas pentru artă
În plus, vizita cu ghidaj gratuit Un ceas pentru artă va avea loc duminică, 25 septembrie, de la ora 12.30, şi va fi susţinută de către Elena Olariu (unul dintre curatorii expoziţiei Oglinzile Orientului), specialist în cadrul Secţiei de Arte Grafice a muzeului. Prezentarea se va axa în special pe explicarea conceptului expoziţional şi pe înţelegerea modului în care a fost receptată lumea orientală de către artiştii plastici români. Orientul este astăzi în atenţia tuturor şi un astfel de eveniment muzeal se justifică în contextul istoric actual.
Foto dreapta sus: „Stradă din Constantinopol“, 1868, Amedeo Preziosi
Pentru a participa la acest eveniment, este necesar să faceţi o rezervare prin e-mail la programari@art.museum.ro sau la telefon 021.314.81.19. Biletul de acces atât la conferinţă, cât şi la Un ceas pentru artă costă 10 lei şi include vizitarea expoziţiei Oglinzile Orientului, deschisă până pe data de 25 septembrie 2016, la parterul Galeriei Naţionale.
Brâncuşi la Muzeul Naţional de Artă
Totodată, Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) a organizat o serie de ghidaje speciale, gratuite, în zilele de 15, 22 şi 29 septembrie, începând cu ora 17.00, în sala ”Constantin Brâncuşi” din Galeria Naţională.
Un astfel de ghidaj va avea loc şi cu ocazia Nocturnei Muzeale de pe 24 septembrie, când MNAR are program prelungit, anunţă reprezentanţii MNAR.
Programele de ghidaj se vor desfăşura în Sala ”Constantin Brâncuşi” a Galeriei Naţionale şi se vor concentra asupra personalităţii marelui artist român, a parcursului său creativ, plasând în acest context general sculptura ”Cuminţenia Pământului”, care reprezintă un punct de desprindere faţă de tradiţie şi primul pas în preocuparea sa pentru crearea unei forme esenţializate.
În România, MNAR găzduieşte cea mai extinsă colecţie de lucrări ale sculptorului, aparţinând perioadei de tinereţe şi de tranziţie către cristalizarea unui stil propriu; printre acestea se află: ”Somnul” (1907), ”Rugăciune” (1907-1908), ”Danaida” (1908).
Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) adăposteşte la etajul 2, sala 7, în secţiunea Artă Românească Modernă, 12 exponate ale lui Constantin Brâncuşi.
”Rugăciunea”, ”Scaun”, ”Danaida”, ”Somnul”, ”Supliciu” şi ”Prometeu” sunt câteva dintre lucrările de referinţă ale marelui sculptor, care au fost adunate într-o singură sală, în aşa fel încât vizitatorul poate vedea într-un tur clasic toate aceste capodopere.
Totodată, în sala de la MNAR se mai află şi ”Bustul lui Petre Stănescu”, o machetă a pilonului Porţii Sărutului de la Târgu-Jiu, dar şi o schiţă pentru portretul generalului doctor Carol Davila.
”Rugăciunea”, sculptură în bronz de la 1907, poate fi admirată în centrul sălii, fiind una dintre operele care vor marca o cotitură în arta lui Constantin Brâncuşi, spun specialiştii.
”Danaida”, realizată în 1908, este o sculptură realizată în piatră de vatră, importată din Bulgaria. Acest cap de piatră a fost expus la Bucureşti în 1914 la cea de-a XIV-a expoziţiei grupării Tinerimea Artistică, când a fost cumpărat de colecţionarul Bogdan-Piteşti.
”Supliciu” apare în mai multe variante între 1906-1907, fiecare având o formă uşor modificată şi fiind creată din materiale diferite.