Nici un film romanesc in competitie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Filme de arta, de groaza, politice, publicitare, proiectii in aer liber, premiere mondiale

Cunoscut deja pe numele sau prescurtat - anume TIFF - Festivalul de Film Transilvania este numai la a treia editie, dar a reusit sa se impuna si sa-si castige admiratori peste tot in tara. Sunt deja oameni care-si programeaza cateva zile de vacanta in perioada de desfasurare a acestuia (anul acesta intre 28 mai si 6 iunie) si se duc la Cluj pentru a face o "baie de film". Asta pentru ca la TIFF nu sunt prezentate orice fel de filme, ci productii foarte noi, unele dintre ele proiectate chiar inaintea premierei lor oficiale, ce are loc de obicei in Statele Unite sau undeva, in Europa. Selectia, operata si in acest an de criticul de film Mihai Chirilov, cuprinde 12 filme in competitie (concursul fiind dedicat filmelor de inceput de cariera), plus o sectiune intitulata Umbre, continand filme de groaza si fantastice si o alta, care a avut mare succes anul trecut, numita Fara limite si incluzand filme foarte dure, voit provocatoare, la care se intra "pe propria raspundere si se poate iesi pe targa", dupa cum a avertizat selectionerul. Printre titlurile premiate la cele mai importante festivaluri din lume se numara Bowling for Columbine (documentarul lui Michael Moore premiat cu Oscar in 2003 va deschide festivalul), Head-On (scris si regizat de Fatih Akin, Ursul de Aur la Berlin 2004), Un cartus de Kent si un pachet de cafea (scenariu si regie Cristi Puiu, Ursul de Aur pentru scurt-metraj, Berlin 2004), El Crimen de Padre Amaro (regia Carlos Carrera) si Carandiru de Hector Babenco (filme selectionate la Cannes), Elephant (de Gus van Sant, Palme d'Or la Cannes 2003), American Splendor (regia Robert Pulcini si Shari Springer Berman, Premiul FIPRESCI la Cannes 2003 si Premiul juriului la Sundance Festival), Before Sunset (regia Richard Linklater) si multe altele. Oferta nu se opreste aici, ci continua cu sectiunea 3 X 3, o selectie din filmele unor regizori "cultissimi", cum i-a calificat Mihai Chirilov, printre care Lars von Trier, Wong Kar Wai si Kim Ki-Duk. Acesteia i se adauga o sectiune de filme politice, in special satire avand in centrul atentiei figura politicianului, dat fiind ca festivalul se desfasoara in plina campanie electorala pentru alegerile locale. O surpriza devoalata ieri la conferinta de presa desfasurata la Institutul Francez din Bucuresti pentru prezentarea celei de a treia editii a TIFF este organizarea unei Seri a kitsch-ului comunist, ce va contine spoturi publicitare, documentare si filme educative realizate in anii comunismului si semnate de nume surprinzatoare, cum ar fi Ilarion Ciobanu sau Mircea Saucan, dar si un musical sovietic pur sange, Volga, Volga. Festivalul mai include o zi speciala dedicata HBO, o selectie de filme publicitare purtand marca CINEPUB (proiect coordonat de Lucian Georgescu si produs de gav/balkanki.proiect) si, pentru prima data, proiectii de filme in aer liber. "Cred ca aceasta editie va demonstra faptul ca vrem sa facem un lucru foarte serios, dupa ce am aratat inca de anul trecut ca TIFF isi doreste sa devina o platforma pentru intalniri, seminarii, idei noi si o selectie de filme foarte bune si foarte noi", a spus directorul festivalului, regizorul Tudor Giurgiu. Din pacate, in acest an filmul romanesc lipseste din competitie: "Nu mai vrem sa judecam cu dublu standard, unul pentru cei de-afara, altul pentru productiile romanesti. Vrem o relatie bidirectionata, producatorii sunt si ei interesati sa ne dea filmele cata vreme le promovam in cadrul festivalului. Sper sa-i motiveze aceasta absenta", a explicat selectionerul. La randul lui, directorul festivalului a completat: "Comunicarea cu distribuitorii romani este infernala, nu exista o uzanta a acestui tip de relatie - confirmari, promovare etc." In acest an au contribuit la realizarea TIFF, in calitate de parteneri, Nescafe, Primaria si Consiliul Judetean Cluj, Independenta Film si o serie de sponsori care au inteles importanta acestui proiect, calificat de unul dintre participantii la conferinta de presa de joi drept "cel mai bun produs independent din seria evenimentelor culturale din Romania in acest moment". Postul TV5, de exemplu, va difuza trei spoturi in fiecare zi dedicate festivalului si va plati publicitate in revista de cinema Variety.

Cultură

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite