„Cazzavillan 21“, roman de Cristina Hoffman, „garantat de“ Andrei Pleşu
0Cunoscută până acum mai mult în lumea filmului (a fondat, alături de Dan Nuţu, Aristoteles Workshop), Cristina Hoffman debutează acum în literatură, cu o carte de amintiri deghizată în roman, despre copilăria şi adolescenţa petrecute într-un cartier pitoresc al Bucureştiului din „comunismul timpuriu“. „Cartea Cristinei Hoffman reuşeşte să ne ispitească spre o experienţă mult mai sănătoasă, mai utilă: experienţa memoriei“, spune Andrei Pleşu.
După o lungă carieră în care a construit proiecte ambiţioase în televiziune şi cinema, în special, în cultură, în ansamblu, fiind membru al comitetului de selecţie sau delegat oficial pentru prestigioasele festivaluri internaţionale de film de la Cannes şi Berlin, producător de filme TV şi documentare multipremiate internaţional, realizate în propriul atelier - unic în Europa - Aristoteles Workshop, sau fiind organizator de festivaluri de film sau evenimente culturale de amploare la Paris, Berlin, dar şi în România, Cristina Hoffman lansează la final de decembrie cartea sa de debut, Cazzavillan 21, publicat de editura Oscar Print, un „jurnal al neuitării”, cum îl numeşte autoarea însăşi.
„Nu ştiu dac-aş putea să scriu.”/„Scrie, scrie, scrie!” – o îndemna Rodica Mandache pe Cristina Hoffman, atunci când romanul nu era nici măcar gândit. Iubita actriţă vorbeşte cu mult drag despre Cristina şi despre scrierea cărţii: „Pe măsură ce povestea, am realizat că ea trebuie să scrie. Avea atâta farmec povestirea. În casă, pe neaşteptate, mirosea a parfum, a cafea, a levănţică şi a frumos. (…) Nu a scris niciun rând toată viaţa. Scrie, scrie, scrie! Vocile lor, te-au ales.
Sau poate casa din Cazzavillan vorbeşte. (…) De-ar avea banii, ar cumpăra-o! Să-şi ţie amintirile în ea. Pe Irina, pe Carmen, pe Vintilă, pe Papucaş, pe bunica, pe tata, şi pe toţi ceilalţi.” (Rodica Mandache)
Încântată de scriitură, Rodica Mandache şi-a împrumutat vocea pentru înregistrarea cărţii în format audio, care va putea fi astfel ascultată şi în lectura marii actriţe, scanând codul QR de pe coperta romanului. Un fragment din carte se regăseşte aici, pe site-ul Editurii Oscar Print.
Postfaţa romanului Cazzavillan 21 este semnată de Andrei Pleşu: „Trăim preponderent în urgenţele prezentului şi în proiecte de viitor, când utopice, când apocaliptice. Cartea Cristinei Hoffman reuşeşte, în acest context, să ne ispitească spre o experienţă mult mai sănătoasă, mai utilă: experienţa memoriei. Cititorul e invitat să-şi amintească de un tip de lume, de un tip uman, de un model de viaţă la care nu trebuie să ne raportăm doar nostalgic, ci şi restaurator.
Cartea e plină de farmec, dar şi de repere posibile ale unei sănătoase revigorări interioare. Lectura paginilor oferite de autoare va fi, sunt sigur, o sursă de plăcere, de reflecţie şi de speranţă.” (Andrei Pleşu)
Nepoată a marii actriţe Irina Răchiţeanu Şirianu, care a întruchipat, pe scena Teatrului Naţional, zeci de eroine celebre din literatura română şi universală, Cristina Hoffman îşi pune sufletul pe hârtie parcă dintr-o singură respiraţie, şi vorbeşte despre Mama sa, despre Vila Cazzavillan, în care a locuit până la 16 ani, despre Bunica, Familia, Tata, Unchiul, Mătuşa, pentru a încheia aşa cum a început: cu Mama.
„Am aşternut pe nerăsuflate un soi de Jurnal al neuitării, amintirile mi-au umplut paginile, amintirile mi-au dezvăluit lumini şi umbre, amintiri depozitate într-o cameră închisă cu un lacăt mare, a cărei cheie o rătăcisem în miile de bagaje, trenuri, avioane, case, ţări, meleaguri străine”, scrie Cristina Hoffman. „Oare mi-am amintit lucrurile aşa cum s-au întâmplat ele în realitate, fără denaturările minţii mele? Fără traumele trecutului? Sau am reţinut doar acele lucruri pe care am vrut să le păstrez?
Am avut convingerea că experienţele pe care le-am trăit m-au făcut mai înţeleaptă. Dar dacă toate aceste experienţe nu au fost decât… amintiri?” (Cristina Hoffman)
Cine este Cristina Hoffman
Producător de film şi televiziune, Cristina Hoffman a fost membru al comitetelor de selecţie şi delegat oficial pentru prestigioasele festivaluri internaţionale de film de la Cannes şi Berlin, fiind, totodată, de-a lungul carierei sale, organizator, coordonator de colocvii şi workshopuri. A organizat timp de 15 ani Festivalul de Film German din Paris şi este membru fondator al Asociaţiei Aristoteles Workshop, unde a produs 80 de filme documentare, multe premiate internaţional la festivaluri de prestigiu. Iniţiatoare a proiectului Green Planet-Blues, centrat pe filme despre ecologie, Cristina Hoffman a fost membru în Panelul Thessaloniki Film Festival, fiind totodată prezentă la Banff TV Market, MipTv, Monte Carlo TV Festival, Coproduction Market NRW, Köln, Düsseldorf, Varşovia, Sofia, München, Sunny Side of the Doc sau Sarajevo. A organizat, de asemenea, întâlnirile anuale franco-germane de la Lyon, München, Hamburg, Versailles, Paris - Paris Projects, fiind membru în jurii internaţionale de film. În ultimii ani, Cristina Hoffman a lucrat în diplomaţia culturală, la Berlin.