APARITII EDITORIALE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Imn distrugerii Daca in viata de toate zilele trebuie sa respectam contractul social, raspunzand la salut, trecand strada la culoarea verde a semaforului si necalcand cu bocancii pe razorul de flori

Imn distrugerii
Daca in viata de toate zilele trebuie sa respectam contractul social, raspunzand la salut, trecand strada la culoarea verde a semaforului si necalcand cu bocancii pe razorul de flori din Gradina Botanica, in literatura pe care o scriem sau o citim lucrurile sunt sensibil diferite. E impropriu sa judecam o pagina literara cu criterii inguste de cetatean responsabil si revoltat. Una dintre notele specifice ale literaturii este tocmai aceea de a largi, deforma sau rasturna tiparele, propunand si impunand lumi artistice de o superioara (si incasabila) omogenitate vizionara. Totul este posibil si aproape totul este permis intr-o astfel de lume secunda; infernul insusi, "legitimat" estetic, poate concura cu succes curatenia spiritului si cumintenia pamantului. De la debutul editorial (cu Sange albastru, 1969) si pana la cele mai recente versuri cuprinse intr-un volum cu un titlu horror (imi mananc versurile, 2003), Angela Marinescu a luptat cu toate armele permise si nepermise impotriva poeziei moi, cuminti, aseptice, produs al unei imaginatii turtite de comoditate si conformism. O antologie pe cat de severa, pe atat de pregnanta din lirica sa, Poeme de sus in jos (postfata de Dan-Silviu Boerescu, Ed. Cartea Romaneasca, 2003) prezinta, prin selectia versurilor, acest fir rosu al violentei imagistice si verbale, capabila sa disloce structurile existente si sa nasca o lume noua si fierbinte. Dintr-un text ornat cu figuri de stil, sunand ca un clopotel la finalul fiecarui vers (lirica, asa cum am invatat-o noi la scoala), poemul devine un spatiu elastic, o membrana in care pulseaza, memorabil, traumele si obsesiile autoarei. Acestea, de altfel, sunt recunoscute si asumate ca atare, infatisate cu un exhibitionism sado-masochist ce ii e propriu Angelei Marinescu: "Cand totul va fi linistit/ si cel care a fost iubitul va deveni dusmanul/ si cel care a fost fiul va deveni calaul/ si cel care isi soarbe vinul se va zgudui// atunci veti sti ca am ramas mai singura/ decat un animal in preajma mortii/ cu pielea intinsa pe cuvinte/ cu coapsele mele lungi apropiate pana la disperare" (Cand totul va fi linistit); "Pe drumul care duce spre pavilionul nebunilor/ imi port sangele de pe talpi/ si nu imi pot adanci instrainarea./ Doamne, nu mai pot crede, am uitat/ sa-mi spal cearsaful negru care ma strange./ sunt sora lui Lazar, care nu mai poate invia./ pentru mine nu exista decat umbra./ pentru mine nu exista decat nebunia./ alb ca varul este pavilionul pe care il iubesc ca pe mine insami./ acolo drogul, acolo violenta. acolo sexul. acolo cuvintele./ in soare, un caine se culca linistit/ la picioarele unui nebun, stapan, care canta." (Pavilionul nebunilor). indrazneala, singura, nu face o opera, si multi autori amatori de versuri blasfematorii au alunecat in josul scarii literare, pentru ca le-a lipsit originalitatea de viziune si expresie. Poate si din acest motiv, poeta, de pe coperta splendidei sale antologii, ne zambeste complice.

Cultură

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite