„Returnerismul“ sau românii care aleg an de an să-şi petreacă vacanţele în aceleaşi locuri: destinaţiile de care nu se pot desprinde şi ce-i determină să revină

0
Publicat:
Ultima actualizare:
“Returnerismul” este un fenomen întâlnit atât la turiştii care merg în vacanţă în România, cât şi la turiştii care merg în vacanţă în străinătate, dar în special familiile aleg acest tip de turism. FOTO Gulliver Getty Images
“Returnerismul” este un fenomen întâlnit atât la turiştii care merg în vacanţă în România, cât şi la turiştii care merg în vacanţă în străinătate, dar în special familiile aleg acest tip de turism. FOTO Gulliver Getty Images

Un curent botezat "returnerism" de britanici are adepţi şi în rândul românilor. Acest fenomen se referă la persoanele care aleg să-şi petreacă vacanţele în aceleaşi destinaţii, an de an sau cel puţin de câteva ori în decurs de cinci ani. Consultantul în turism Ciprian Enea şi psihologul Keren Rosner au făcut portretul românului care "suferă" de returnerism.

Definit ca "returnerism", fenomenul se referă la întoarcerea în aceeaşi destinaţie de vacanţă dacă nu an de an, atunci cel puţin de câteva ori în decurs de mai mulţi ani. 

În timp ce un sfert din britanici se reîntorc în fiecare an, de patru ori la rând, în aceeaşi staţiune, 10% din aceştia revin în aceeaşi locaţie de vacanţă de cel puţin zece ori. În România, procentele sunt mai mici, aproximativ 2-3% din turiştii români cochetând cu această idee de a se întoarce an de an în acelaşi loc, pe o perioadă mai mare de trei ani de zile, după cum afirmă consultantul în turism Ciprian Enea. 

Cauzele pentru reîntoarcerea în acelaşi loc de vacanţă, în acelaşi mediu cunoscut deja pot fi de mai multe feluri. Aceasta denotă fie neputinţa persoanei de a accepta schimbarea, fie faptul că nu-şi doreşte să facă un efort suplimentar pentru a se orienta, integra şi înţelege noul mediu, fie probleme de altă natură, precum cea materială, susţine psihologul Keren Rosner.

Profilul turistului "returnerist"

“Returnerismul” este un fenomen întâlnit atât la turiştii care merg în vacanţă în România, cât şi la turiştii care merg în vacanţă în străinătate, dar în special familiile aleg acest tip de turism în momentul în care descoperă o staţiune, un hotel, o pensiune unde se simt bine, precizează consultantul în turism Ciprian Enea. 

Aceşti turişti nu mai sunt dispuşi să încerce ceva nou pentru că ştiu că serviciile pe care ei şi le doresc de cazare, masă, distracţie, facilităţi la faţa locului, sunt la cel mai bun raport calitate-preţ şi atunci îşi doresc foarte mult să aibă parte de un sejur lipsit de griji, de relaxare, un sejur în care totul să se desfăşoare aşa cum ştiu ei că s-a desfăşurat şi cu un an înainte. Sunt turişti care se reîntorc o dată sau de două ori în acelaşi loc, dar care nu au totuşi acea constanţă de a merge de trei ori la rând, de cinci ori la rând, într-o perioadă de cinci ani, în acelaşi loc. Evident că am întâlnit situaţii în care un cuplu de turişti seniori mergea ani de zile în Olympic Beach şi-şi lua aceeaşi cameră. Aici vorbim deja despre un produs mult mai complex, vorbim despre un produs cu implicaţii sentimentale, deja vacanţa pentru acei turişti în acel loc însemna mult mai mult decât o simplă vacanţă. Într-adevăr, sunt şi astfel de cazuri, dar sunt destul de rare, declară Enea pentru adevarul.ro.

Consultantul mai explică faptul că pe de-o parte, este vorba despre familii cu copii, iar pe de altă parte, despre oamenii tineri, despre cuplurile foarte tinere care trăiesc o poveste de dragoste într-un loc şi care îşi doresc să o retrăiască şi atunci caută elemente câţiva ani la rând, elemente cât mai apropiate de cele pe care le-au avut în jurul lor atunci când s-au îndrăgostit sau când s-au apropiat unul de celălalt în destinaţia respectivă.

Din punct de vedere psihologic, profilul turistului care alege să-şi petreacă vacanţa în acelaşi loc an de an este o persoană pe care orice noutate o face să se simtă neputincioasă şi temătoare, după cum afirmă psihologul Keren Rosner. “Turistul nu are încredere în capacitatea lui de a face faţă la necunoscut, la procesul de adaptare. El se bucură şi se relaxează doar în locuri şi condiţii ştiute anterior.” Faptul că nu are nevoie de efort suplimentar pentru a se orienta, integra şi pentru a înţelege noul mediu îl face pe acest tip de turist să viziteze acelaşi loc, eventual să aleagă acelaşi hotel, mai explică psihologul. În acest fel, el are impresia că deţine controlul şi evită orice situaţie nouă care nu ar fi percepută ca o distracţie sau o aventură ci ca un factor de stres.

Motivele pentru care turiştii aleg să se reîntoarcă în aceeaşi destinaţie de vacanţă

Enea susţine că sunt două motive principale pentru care turiştii aleg aceleaşi destinaţii de vacanţă: garanţia că produsul lor este aşa cum şi-l doresc şi că nu au surprize la faţa locului, “aşadar turişti care nu vor să rişte încercând ceva nou, pe acelaşi buget”, şi confortul psihologic - “ştiu unde merg, ştiu cu cine vorbesc, ştiu ce fac acolo”. “De multe ori, dacă vorbim despre structurile de cazare mai mici, precum pensiunile, ne împrietenim cu gazdele, gazdele ne aşteaptă, motivaţia fiind mai amplă - se creează legături de familie, legături de prietenie, apar discount-urile specifice, turiştii ajungând să se simtă efectiv ca într-o familie în anumite pensiuni, pentru că sunt aşteptaţi într-un mod preferenţial, au parte de servicii preferenţiale ş.a.m.d.”, explică Enea.

Din punct de vedere psihologic, aceşti turişti caută să facă lucruri care să nu-i scoată din zona de confort, înlătură surpriza de a fi puşi în faţa unor situaţii în care ei anticipează că vor trăi emoţii noi, poate suficient de puternice încât să-i perturbe. Aşadar după acest „calcul” anticipativ aleg zona confortabilă unde sunt siguri că ar face faţă, după cum observă Rosner. 

Aceste persoane au nevoie de siguranţă, au nevoie să deţină controlul, trăind cu convingerea că altfel nu ar face faţă. Neliniştea că s-ar putea ruina planul de vacanţă îi determină să prefere un loc monoton, dar securizant. Un alt motiv enumerat de Rosner ar fi şi acela privind latura materială: “Sunt persoane care găsesc o destinaţie convenabilă ca preţ şi aleg acelaşi loc pentru a nu apărea dezechilibre materiale în bugetul familiei”. De asemenea, un alt motiv pentru care turiştii aleg să se întoarcă în aceeaşi destinaţie de vacanţă este acela că îi leagă anumite stări sufleteşti pozitive de acel loc.

Beneficiile returnerismului

De la discount-uri de fidelitate, servicii speciale, oferte foarte bune până la tot felul de alte facilităţi în funcţie de structura hotelului, turiştii care revin în acelaşi loc au de regulă parte şi de beneficii. Aceştia apelează la agenţiile de turism cu precădere în cazul hotelurilor din străinătate, dar şi din ţară, în cazul pensiunilor turiştii contactând direct proprietarul, mai spune Ciprian Enea.

Top destinaţii în care turiştii români revin:

România:  Valea Prahovei

                   Destinaţii de pe litoral

                   Delta Dunării

                   Maramureş

                   Staţiunile balneoclimaterice

Străinătate:  Turcia

                      Bulgaria

                      Grecia

Călătorii



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite